6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Advertisements

Vurdering for læring.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Vurdering for læring på Linderud skole
VURDERING.
Vurderingskriterier og oppgaver
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Hva er bindinger?.
REKLAMEFILMPROSJEKT NORSK OG MARKEDSFØRING Sundvollen
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Viktige grunnleggende begreper innen kjemi -Kjemiske reaksjoner – Nina Aalberg/ Ellen Andersson - Skolelaboratoriet.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 1.september 2015 Rustå for livet 1.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Skole/hjem samarbeid 3.trinn. Lekser Tilpasset opplæring (nettsider o.l) To leksepermer – Norsk og matte – Engelsk Husk å levere lekser: – Engelsklekse:
Grunnstoffene og periodesystemet
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
Didaktiske perspektiver om vurdering for læring Hege Knudsmoen, ALU2 mandag 3.mai.
Slåtthaug skole En skole på høyden. Program 1. Fellesmøte Skolens satsingsområder Arbeidsplaner Vurdering og varsling Karakterterminer Eksamen, skriftlig.
Punkt 1 - Forstår hva de skal lære og hva som forventes av dem
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vurdering for læring.
Foreldre og foresatte for 8D
Informasjon om eksamen
Fellesmøte Fellesmøte.
Kjemiske reaksjoner og egenskaper til stoffer
Vurdering og undervisning
Valgfag innsats for andre
Vurdering for læring Camilla Wiig, HIVE.
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Velkommen til foreldremøte
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Velkommen til foreldremøte 9.trinn
Forsert løp Foreldremøte 3. juni 2014
Presentasjon av Kine Vålbekk
Tysk nivå III Desentralisert opplegg i Østfold
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Ordimellom Norsk for ungdomstrinnet
EKSAMENSINFORMASJON VÅR 2018.
Karlsrud skole.
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 8
Ida Large Utdanningsdirektoratet
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Les litt i leseuniversboka hver skoledag
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Velkommen til nytt skoleår
Grunnstoffer og periodesystemet
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Om vurdering og nye eksamensformer
Gjeldende regelverk om vurdering
Velkommen til foreldremøte for 6.trinn
Utskrift av presentasjonen:

6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold

vurdering En del av læreprosessen Viktig for eleven Viktig for læreren

vurderingsforskriften Tre hovedtyper vurdering: Underveisvurdering Egenvurdering Halvårsvurdering

sammenheng aktivitet mål resultat

Formell kommunikasjon Utviklingssamtalen Skole Hjem Elev Elevsamtalen Skole Elev

Cicignon skole fokusområde Hjem - Skole Utviklingssamtalen i tilknytning til halvårsvurdering Standardisere utviklingssamtalen Sikre at det som må og skal sies, sies

Karakterer Karakterer et hinder for læring? Forsiktig bruk 8. trinn. Ikke bruk av karakterer på barnetrinnet Halvårsvurdering med karakter

underveisvurdering Læring Forsiktig bruk av karakterer første halvår 8. trinn Skriftlig tilbakemelding Muntlig tilbakemelding Bruk av symboler

vurderingsform Skriftlige prøver Innleveringer Arbeider Muntlige prøver Framføringer Logg Vurderingsform og kommunikasjon tilpasset eleven. Å hente ut La eleven vise

elevmedvirkning Egen vurdering Kammeratvurdering Øve på å sette ord på egenkompetanse

Elementer i vurderingsarbeidet Mål Kriterier Vite på forhånd hva som forventes Tilbakemelding fra elevene

Prosess på Cicignon Arbeidet over tid med både teoretisk og praktisk kompetanseheving. Gjennomgang av vurderingsforskriften Kollega veiledning Standardisere, rammeverk Samarbeid på trinn/team Felles delmål, vurderingskriterier, vurderingsform Hvordan kommunisere til elever og foresatte.

vurdering Hva er godt nok?

Arbeidsplan 10. trinn KRLE Bakgrunnsstoff: Horisonter kapittel 6 + utdelt stoff Annet: Vurdering: Muntlig vurdering i uke 51 Sjekk Fronter for mer informasjon om undervisningen og for vurderings-kriterier. Du må sette av tid til både skumlesing og nærlesing av tekstene du har fått utdelt.   Læringsmål: Du skal kunne noe om: Dikt og ordtak i Bibelen Apostelen Paulus og ett av brevene hans Hva er «det ondes problem»? Jobs bok  Uke 44: Skumles og nærles side 149 - 153. Lag et oppsummerende tankekart over det du har lest. Uke 45: Skumles og nærles side 140 - 148. Lag et oppsummerende tankekart over det du har lest  Uke 44: Skumles og nærles side 149 – 153. Lag et oppsummerende tankekart over det du har lest. Uke 45: Skumles og nærles side 140 - 148. Lag et oppsummerende tankekart over det du har lest.  Uke 44: Skumles og nærles side 149 – 153. Lag et oppsummerende tankekart over det du har lest. Forbered spørsmål knyttet til teksten du har lest i boka. Ha fokus på virkemidler og skrivestiler Uke 45: Skumles og nærles side 140 – 148. Lag et oppsummerende tankekart over det du har lest. Forbered spørsmål knyttet til teksten du har lest i boka.

Arbeidsplan 9. trinn Novelle, lyrikk og språklige virkemidler Nynorsk   UKE 44 og 45 KILDER OG BAKGRUNNSSTOFF LÆRINGSMÅL VURDERINGSFORM NORSK Novelle, lyrikk og språklige virkemidler Nynorsk Uke 44: Vi fortsetter å jobbe med dikt. Gjennomgang av lyrikkheftet. Lekse: Basisboka s332, gjer oppgåve 1,2,3 Uke 45: Forbered deg til skriveøkt på tirsdag (nynorsk). Se eget forberedelsesark.  Kunne si noe om form og innhold i et dikt. Kunne uttrykke seg på nynorsk  Kunne si noe om form og innhold i et dikt ved hjelp av faguttrykk. Kunne uttrykke seg uten for mange grammatikalske feil på nynorsk Kunne analysere et dikt i forhold til form og innhold. Kunne uttrykke seg på nynorsk med til dels stor grad av korrekthet Uke 45 (tirsdag) Skriveøkt nynorsk Uke 46 (tirsdag): Prøve i språklige virkemidler, novelle og lyrikk. Se eget forberedelsesark. Vi starter jobben med å forberede en muntlig presentasjon av ditt utvalgte dikt eller novelle. Se egen oppgavebeskrivelse. Denne skal være ferdig uke 46. Presentasjon uke 47.

Vurdering for kapittelprøve om grunnleggende kjemi. Navn:_______________________________ Klasse:____________ Lav måloppnåelse   Middels måloppnåelse Høy måloppnåelse Enkelt fortelle atomets historie (sp. 1) Fortelle om atomets historie. Skallmodell (sp. 1 og 2) Fortelle utfyllende om atomets historie. Skallmodell/skymodell. (sp. 1 og 2) Kunne atomets oppbygging og åtteregelen. (sp. 3 og 5) Kunne atomets oppbygging, tegne det. Forklare åtteregelen. (sp. 3 og 5) Kunne forklare utfyllende om atomets oppbygging og lage illustrasjon. Forklare og illustrere åtteregelen. (sp. 3 og 5) Forklare hva en ionebinding og elektronparbinding er. (Sp.4) Forklare hva en ionebinding og hva en elektronparbinding er, gi eksempel, gjerne illustrasjon. (sp. 4) Enkelt forklare hva periodesystemet består av.(sp.6) Forklare hvordan periodesystemet er bygget opp, i forhold til perioder, grupper og dette med fast form, væske og gass. (Sp.6 og 7) Forklare hvordan periodesystemet er bygget opp, i forhold til perioder, grupper og dette med fast form, væske og gass. Forklar gruppene, edelgasser, halogener og alkaliemetaller.(Sp.6 og 7) Enkelt fortelle om saltene og metallenes egenskaper. (sp. 8 og 9) Kunne fortelle om metallene og saltenes egenskaper.(sp 8 og 9) Kunne fortelle om metallene og saltenes egenskaper. Gi eksempler (NaCl) (sp. 8 og 9) Kunne noen enkle kjemiske formler. (sp.10) Kunne noen kjemiske formler og reaksjonslikninger. Balansere dem. (sp.10) Begreper + navn på «boks». (sp. 11) Forklare; atomnummer, ion, isotop, molekyler og atom. (sp.13)