6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold
vurdering En del av læreprosessen Viktig for eleven Viktig for læreren
vurderingsforskriften Tre hovedtyper vurdering: Underveisvurdering Egenvurdering Halvårsvurdering
sammenheng aktivitet mål resultat
Formell kommunikasjon Utviklingssamtalen Skole Hjem Elev Elevsamtalen Skole Elev
Cicignon skole fokusområde Hjem - Skole Utviklingssamtalen i tilknytning til halvårsvurdering Standardisere utviklingssamtalen Sikre at det som må og skal sies, sies
Karakterer Karakterer et hinder for læring? Forsiktig bruk 8. trinn. Ikke bruk av karakterer på barnetrinnet Halvårsvurdering med karakter
underveisvurdering Læring Forsiktig bruk av karakterer første halvår 8. trinn Skriftlig tilbakemelding Muntlig tilbakemelding Bruk av symboler
vurderingsform Skriftlige prøver Innleveringer Arbeider Muntlige prøver Framføringer Logg Vurderingsform og kommunikasjon tilpasset eleven. Å hente ut La eleven vise
elevmedvirkning Egen vurdering Kammeratvurdering Øve på å sette ord på egenkompetanse
Elementer i vurderingsarbeidet Mål Kriterier Vite på forhånd hva som forventes Tilbakemelding fra elevene
Prosess på Cicignon Arbeidet over tid med både teoretisk og praktisk kompetanseheving. Gjennomgang av vurderingsforskriften Kollega veiledning Standardisere, rammeverk Samarbeid på trinn/team Felles delmål, vurderingskriterier, vurderingsform Hvordan kommunisere til elever og foresatte.
vurdering Hva er godt nok?
Arbeidsplan 10. trinn KRLE Bakgrunnsstoff: Horisonter kapittel 6 + utdelt stoff Annet: Vurdering: Muntlig vurdering i uke 51 Sjekk Fronter for mer informasjon om undervisningen og for vurderings-kriterier. Du må sette av tid til både skumlesing og nærlesing av tekstene du har fått utdelt. Læringsmål: Du skal kunne noe om: Dikt og ordtak i Bibelen Apostelen Paulus og ett av brevene hans Hva er «det ondes problem»? Jobs bok Uke 44: Skumles og nærles side 149 - 153. Lag et oppsummerende tankekart over det du har lest. Uke 45: Skumles og nærles side 140 - 148. Lag et oppsummerende tankekart over det du har lest Uke 44: Skumles og nærles side 149 – 153. Lag et oppsummerende tankekart over det du har lest. Uke 45: Skumles og nærles side 140 - 148. Lag et oppsummerende tankekart over det du har lest. Uke 44: Skumles og nærles side 149 – 153. Lag et oppsummerende tankekart over det du har lest. Forbered spørsmål knyttet til teksten du har lest i boka. Ha fokus på virkemidler og skrivestiler Uke 45: Skumles og nærles side 140 – 148. Lag et oppsummerende tankekart over det du har lest. Forbered spørsmål knyttet til teksten du har lest i boka.
Arbeidsplan 9. trinn Novelle, lyrikk og språklige virkemidler Nynorsk UKE 44 og 45 KILDER OG BAKGRUNNSSTOFF LÆRINGSMÅL VURDERINGSFORM NORSK Novelle, lyrikk og språklige virkemidler Nynorsk Uke 44: Vi fortsetter å jobbe med dikt. Gjennomgang av lyrikkheftet. Lekse: Basisboka s332, gjer oppgåve 1,2,3 Uke 45: Forbered deg til skriveøkt på tirsdag (nynorsk). Se eget forberedelsesark. Kunne si noe om form og innhold i et dikt. Kunne uttrykke seg på nynorsk Kunne si noe om form og innhold i et dikt ved hjelp av faguttrykk. Kunne uttrykke seg uten for mange grammatikalske feil på nynorsk Kunne analysere et dikt i forhold til form og innhold. Kunne uttrykke seg på nynorsk med til dels stor grad av korrekthet Uke 45 (tirsdag) Skriveøkt nynorsk Uke 46 (tirsdag): Prøve i språklige virkemidler, novelle og lyrikk. Se eget forberedelsesark. Vi starter jobben med å forberede en muntlig presentasjon av ditt utvalgte dikt eller novelle. Se egen oppgavebeskrivelse. Denne skal være ferdig uke 46. Presentasjon uke 47.
Vurdering for kapittelprøve om grunnleggende kjemi. Navn:_______________________________ Klasse:____________ Lav måloppnåelse Middels måloppnåelse Høy måloppnåelse Enkelt fortelle atomets historie (sp. 1) Fortelle om atomets historie. Skallmodell (sp. 1 og 2) Fortelle utfyllende om atomets historie. Skallmodell/skymodell. (sp. 1 og 2) Kunne atomets oppbygging og åtteregelen. (sp. 3 og 5) Kunne atomets oppbygging, tegne det. Forklare åtteregelen. (sp. 3 og 5) Kunne forklare utfyllende om atomets oppbygging og lage illustrasjon. Forklare og illustrere åtteregelen. (sp. 3 og 5) Forklare hva en ionebinding og elektronparbinding er. (Sp.4) Forklare hva en ionebinding og hva en elektronparbinding er, gi eksempel, gjerne illustrasjon. (sp. 4) Enkelt forklare hva periodesystemet består av.(sp.6) Forklare hvordan periodesystemet er bygget opp, i forhold til perioder, grupper og dette med fast form, væske og gass. (Sp.6 og 7) Forklare hvordan periodesystemet er bygget opp, i forhold til perioder, grupper og dette med fast form, væske og gass. Forklar gruppene, edelgasser, halogener og alkaliemetaller.(Sp.6 og 7) Enkelt fortelle om saltene og metallenes egenskaper. (sp. 8 og 9) Kunne fortelle om metallene og saltenes egenskaper.(sp 8 og 9) Kunne fortelle om metallene og saltenes egenskaper. Gi eksempler (NaCl) (sp. 8 og 9) Kunne noen enkle kjemiske formler. (sp.10) Kunne noen kjemiske formler og reaksjonslikninger. Balansere dem. (sp.10) Begreper + navn på «boks». (sp. 11) Forklare; atomnummer, ion, isotop, molekyler og atom. (sp.13)