Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tysk nivå III Desentralisert opplegg i Østfold

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tysk nivå III Desentralisert opplegg i Østfold"— Utskrift av presentasjonen:

1 Tysk nivå III Desentralisert opplegg i Østfold
Presentert på Programfagdagen i Oslo november 2010

2 Hvordan begynte det hele?
På vår skole hadde vi 3 elever som var interesserte Vi sa tidlig at vi skulle prøve å finne ut hvordan man kunne gi dem et tilbud Jeg kontaktet fylket og fikk lov til å skrive til alle fylkets skoler og be dem melde tilbake Vi fikk 16 elever fra 5 ulike skoler

3 Hva kreves for at det kan bli til noe?
En koordinator som tar ansvar og driver det fram Skolenes adm. Skal finne en muntliglærer som er villig til dette Fylket skal være villig til å satse penger og oppbakking Elevene skal være selvstendige og modne slik at de klarer progresjonen uten for mye ”gjeting”

4 Hvordan er det organisert?

5 Hva gjør koordinatoren?
Lager en forholdsvis detaljert årsplan Innretter et felles Fronterrom med seg selv som eier, lærerne som lesere og elever som lesere og skrivere Innkaller til et intromøte med lærere og elever Forbereder elever og lærere på forløpet av skoleåret Har ansvar for ukeplaner gjennom året Setter opp skriftlig arbeid med forventninger og frister Retter skriftlige oppgaver med fyldige tilbakemeldinger Holder tett kontakt med muntliglærere Setter skriftlig karakter

6 Hva gjør muntliglæreren?
Følger ukeplanen til koordinator, med mulighet for avvik selvsagt Holder elevene til ilden og oppmuntrer dem til å bruke de 5 timer som de egentlig skulle ha + forberedelse til timene, hjelper elevene til å finne samarbeidstimer Fokuserer på progresjon i muntlig arbeid, med vekt på utvidelse av ordforråd. Holder hyppig e-postkontakt med koordinator

7 Læreplanen for nivå III
Hva er det nødvendig at vi legger vekt på? Bli kvitt de helt elementære feilene i skriftlig Øke lesehastighet og lesemengde Fremme leseglede og skriveglede Lesning av autentiske tekster Utvide ordforrådet Flyt i språket Stor forståelse av samfunnsforhold Kulturelle egenarter i språkområdet

8 Første fellessamling Viktig for å skape trygghet og kontakt mellom lærere, elever og lærere og koordinator. Resultat: Vi er en gruppe som gjør noe sammen Viktig for å bli enige om premissene: Hva skal til for at vi lykkes med dette prosjektet? Viktig for å gi alle impliserte en fornemmelse av omfanget av prosjektet Innføring i Fronterrommet og de krav det stilles til deltakerne mht innlevering i tide, lære av rettinger osv

9 Elevene må forberedes på følgende:
Det foreligger en ukeplan som må følges, og det krever god planlegging Dette er forskjellig fra vanlig klasseundervisning, for man må være forberedt på en hel ukes lesning til den ene fellestimen man har På slutten av hvert møte med muntliglærer går man gjennom neste ukes ukeplan, slik at det er motiverende å starte forberedelsen til neste uke. Dette er viktig for mange elever, især det første halve året

10 Hvis eleven ikke kan følge planen
Hvis man av ulike årsaker ikke kan komme til timen, meldes det fra til muntliglærer så tidlig som mulig, og man skisserer hvordan man har tenkt seg å ta igjen det de andre har jobbet med, for eksempel med et kort skriftlig resymé av teksten Hvis man av ulike årsaker ikke kan holde fristen for skriftlig, meldes det i god tid til koordinator, slik at man kan få en ny frist, men det er bare i ytterste nødstilfelle! Viktig at man ikke er slepphendt her!

11 Ekskursjoner er ønskelig!
Hvis det er mulig legges inn en 4-dagers ekskursjon til for eksempel Berlin eller Wien Gunstig tidspunkt: 1. uke av desember , julekonserter, julemarked etc. Eller slutten av januar, må ikke bli for seint grunnet eksamen og russefeiring! Die Leiden des jungen Werthers (Oslo)

12 Finansiering Fylket betaler for koordinators 4 timer
betaler en teatertur til Oslo betaler deler av ekskursjon til Berlin Den enkelte skolen betaler for 1-2 undervisningstimer betaler læremidler, lisens og en bok

13 Deutsch Drei Digital Komponenter: Litteraturhefte Lisens til elever
Kodebelagt nøkkel til lærer, automatisk ved lærerlisens


Laste ned ppt "Tysk nivå III Desentralisert opplegg i Østfold"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google