Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ordimellom Norsk for ungdomstrinnet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ordimellom Norsk for ungdomstrinnet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ordimellom Norsk for ungdomstrinnet
Tilpasset de fleste elever, også elever med store lærevansker Utviklet av NRK, CyberBook og Torshov kompetansesenter

2 Innhold Nettressurs inndelt i: Grammatikk Sjangerlære
Litteraturhistorie Tekstforståelse Ekstramoduler

3 Innhold Ordimellom I v02 Ordimellom II v02 Ordimellom III v02
Ordimellom-ekstra v02

4 Grammatikkoppgavene Omfatter: Elementær rettskriving Ordklasseøving
Syntaks Kommaregler Lærere kan referere til grammatikken og la elevene repetere oppgavene

5 Sjanger Følger Kunnskapsløftets forslag: Fortelling, formelt brev, leserbrev, essay, kåseri, drama og tradisjonell avisartikkel

6 Litteraturhistorie Sentrale forfattere fra perioder i norsk litteraturhistorie Knyttet videoklipp og lydfiler fra radioprogram til flere av forfatterne Vanskelige ord er forklart

7 Tekstforståelse Tekster som omhandler: Kjærlighet og kjønnsroller
Helt og antihelt Virkelighet og fantasi Makt og motmakt Løgn og sannhet Oppbrudd og ansvar Tekster som erfaringsmessig fenger ungdommen Må følges opp med spørsmål av typen ”Hva står mellom linjene” i det vanlige klasserommet

8 Ekstramoduler Grammatikk - syntaks og kommaregler
Litteratur før og nå – sammenligning Skrivetips Litterære tekster – klassikere, innlest

9 Kunnskapsløftet Ordimellom dekker de fleste kompetansemålene i norsk
Det supplerer og utfyller lærebøkene

10 Hvorfor bruke Ordimellom?
Boka er aldri glemt Direkte tilbakemeldinger er motiverende for elever og arbeidsbesparende for læreren. Frigjør også tid for læreren til å veilede enkeltelever Lettere å lage vikaropplegg Utvikler digital kompetanse (Monitor -07: 37 % av elevene på 9. trinn bruker datamaskinen mindre enn 1 time per uke.)‏

11 Alternativ bruk Tilpasning for enkelt- elever: Lesesvake
Fremmedspråklige Elever med konsentrasjonsvansker Elever med krav til spesialundervisning etter §5.1 (IOP)‏ Elever som av en eller annen grunn ikke får bøker med seg til/fra skolen

12 Erfaring med alternativ bruk, elever med tilpasset/forenklet plan
Bruker Ordimellom som hovedverk, og norskverket som tilleggsressurs. Har Ordimellom som fast norsklekse. Tekster eleven har skrevet i Ordimellom kan vurderes, slik at man faktisk har et vurderingsgrunnlag

13 Læremidlene i bruk 1. Introduksjonsfase
Viktig å introdusere nye tema og å gjennomgå nytt stoff i klassen før elevene får jobbe på data Bruk gjerne animasjoner, lydfiler og video eller løs oppgaver som igangsettere 2. Selvstudium Stasjonsundervisning Arbeidsplan over to uker hvor elevene gjennomfører en til to leksjoner Sett av en vanlig skoletimer per uke, i tillegg til hjemmearbeid og studietimer I starten kan det lønne seg å lage hyppige tester basert på innholdet. Skriv ut oppgavesider. Samme oppgave kan gjøres gjentatte ganger

14 Læremidlene i bruk 3. Vurdering/oppsummering
Rapporterene fungerer som kartleggere og gir underveisvurdering Vurderingen kan skje mens elevene jobber med læremidlene. Grunnlag for elevsamtaler/konferansetimer


Laste ned ppt "Ordimellom Norsk for ungdomstrinnet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google