Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Advertisements

Strategier og kompetanse
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Revidert læreplan – revisjon av lærebøker. Revisjon av læreplanen Ny plan HF1: H-16; HF2: H-17 ”For omfattende og kompleks” Statsråd Røe Isaksen: Mer.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Velg digital postkasse på Norge.no
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Informasjon om eksamen
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Fellesmøte Fellesmøte.
Hvordan forberede meg til tentamen?
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Valgfag innsats for andre
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Ida Large Utdanningsdirektoratet
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Klubbutvikling oppfølging
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Fysisk og psykisk helse
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
«Å være sin egen bestevenn»
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås 18.09.2018 Godt grep – presentasjon 1

Vi tar eleven med oss gjennom kapitlet Målet vårt er at elevene skal bli gode til å lese, forstå og skrive tekster. Eksempelteksten skal vise elevene hvordan en god tekst i den aktuelle sjangeren er, og hvordan eleven selv kan skrive en slik tekst. Vi skal se på hvordan sjangeren fagartikkel presenteres for elevene, og hvordan de selv kan skrive en fagartikkel. 18.09.2018 Godt grep – presentasjon Godt grep – presentasjon

Du må vite hvor du skal, for å kunne komme dit. Derfor starter vi kapitlene med å sette opp målene for det vi skal arbeide med. Målene er ikke identiske med målene i læreplanen, men de dekker ulike deler av kompetansemålene. Vise hvordan disse målene er viktige for at eleven skal kunne gjenkjenne, forstå og skrive fagartikkel selv.

Finnes det UFOer, egentlig? Refleksjonsspørsmål til kursdeltakerne: Hva tror du om UFO? Finnes de? Eksempelteksten i dette kapitlet handler om UFOer. Det er et tema mange tror eller tenker noe om, men det er ikke så mange som egentlig vet mye. Dermed mener vi at de fleste elevene stiller omtrent likt i forhold til temaet. Dessuten er det mulig å gjøre det ganske spennende!

Kompetansemål etter 10. årstrinn For at eleven skal lese aktivt, og kunne reflektere over teksten, gir vi dem oppgaver før, under og etter lesingen. Før-oppgaven skal få eleven til å forberede seg på stoffet. Underveisoppgaven går på å være oppmerksom på ting i teksten. Til denne teksten er underveisoppgaven å notere ord eleven ikke kjenner. Det er en ting jeg som videregåendelærer ser at mange elever ikke behersker, og dermed blir alt mye vanskeligere for dem. Å få inn denne måten å jobbe på som en vane så tidlig som mulig, vil gjøre læring i alle fag lettere. I andre kapitler har vi andre oppgaver. Kompetansemål etter 10. årstrinn  orientere seg i store tekstmengder på skjerm og papir for å finne, kombinere og vurdere relevant informasjon i arbeid med faget

Kompetansemål etter 10. årstrinn De første oppgavene etter eksempelteksten, går på å finne innhold i teksten, og å reflektere over innholdet. I dette kapitlet er det også en samarbeidsoppgave, tekstsamtale, som gir elevene mulighet til å bryne sine egne meninger opp mot andres. Deretter starter et skrivekurs, der vi tar eleven steg for steg gjennom skriveprosessen som må til for å skrive en egen fagartikkel. Her er vi konkrete i mål og oppgaver. Vi har også lagt vekt på å bruke konkrete overskrifter, så eleven fort skal skjønne hva det er som kommer. Oppgavene her har som formål å få elevens tenking og skriving i gang. Dessuten har vi fokus på mottakeren, som også er et moment som ikke uten videre kommer av seg selv. Oppgave til kursdeltakerne: Oppgave 4c. Kompetansemål etter 10. årstrinn  skrive kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster med begrunnede synspunkter, tilpasset mottaker og formål

Steg for steg videre Kompetansemål etter 10. årstrinn I fortsettelsen viser vi hvordan vi tenker oss forarbeidet til skriving. En kort tekst forteller hvordan, og vi viser skjematisk hvordan vi vil sette opp – som her – et tankekart og en disposisjon. Oppgavene som følger, går både på å kjenne igjen momentene i eksempelteksten, og å lage tilsvarende disposisjon med eget stoff. Kompetansemål etter 10. årstrinn  planlegge, utforme og bearbeide egne tekster manuelt og digitalt, og vurdere kvaliteter ved dem underveis i prosessen ved hjelp av kunnskap om språk og tekst

Kompetansemål etter 10. årstrinn I dette kapitlet passer det godt å ta for seg tekststruktur, både på avsnittnivå og i teksten som helhet. I tillegg tar vi for oss språkbruk, ordvalg og bruk av faguttrykk. Her kan vi se gjennom noen tilfeldige sider i kapitlet og se hvilke ord og uttrykk som er valgt ut og forklart. Kompetansemål etter 10. årstrinn  uttrykke seg med et variert ordforråd og mestre formverk, ortografi og tekstbinding på hovedmålet

Kildebruk er viktig, og elevene har stort sett ubegrenset tilgang til informasjon fra alle kanter. Vi tar opp hvordan de kan finne, bruke og være kritisk til kilder – nyttig i mange sammenhenger! Oppgavene til denne delen av kapitlet handler om å søke etter informasjon, bruke informasjonen og å oppgi kildene til andres og egne tekster. Kompetansemål etter 10. årstrinn  integrere, referere og sitere relevante kilder på en etterprøvbar måte der det er hensiktsmessig

Kompetansemål etter 10. årstrinn Gjennom hele verket bruker vi enkle skjemaer der det kan gi elevene bedre oversikt. Der det er naturlig, vil det være mer utfyllende versjoner av disse i lærerveiledningen. Det er mange ting å holde orden på når man skal skrive en tekst. Det er ikke alle ting som kan settes inn i et skjema, men der det går an, kan det være en god hjelp. Vi har satt opp skjemaer der vi fant det fornuftig. Kompetansemål etter 10. årstrinn  forklare og bruke grunnleggende prinsipper for personvern og opphavsrett ved publisering og bruk av tekster

Til slutt i kapitlet oppsummerer vi det som er gjennomgått Til slutt i kapitlet oppsummerer vi det som er gjennomgått. Det gjør vi med en stor oppgave, der eleven bruker de delferdighetene de har trent på gjennom hele kapitlet. Sjekklisten til slutt kan brukes av eleven selv for å sjekke at han eller hun har fått med alt som skulle med. Den er også en god hjelp når skrivevennen skal vurdere og gi tilbakemelding på teksten. Komme inn på at dette er en del av vurderingsarbeidet (egenvurdering, vennevurdering).

Helt til slutt stiller vi spørsmålet: I mål? Her tar vi opp igjen de målene vi satte opp i starten av kapitlet, og stiller spørsmål som skal få elevene til å tenke over hva de har lært, og hva de kan bruke det til. Vise at det er en rød tråd gjennom kapitlet, og at eleven blir gjort oppmerksom på det.

Godt grep – presentasjon