Hjertelig velkommen til utdanningsseminar for Nord 2017 Globale utfordringer – lokale løsninger Hjertelig velkommen til utdanningsseminar for Nord 2017
Mål med seminaret - utdanningskvalitet Utdanningskvalitet står høyt hos KD, styret, ledelsen ved Nord og ikke minst hos fagansatte Få bedre «tak» på rollen som studieprogramansvarlig Få inspirasjon og gode eksempler på elementer som kan øke utdanningskvaliteten Skape Nord-kultur Finne ut hvordan vi jobber videre med rollen som studieprogramansvarlig
Strategi for Nord universitet 2020 Utdanning Nord skal gjennom forskningsbasert undervisning utdanne kandidater som har en sterk faglig trygghet, er nysgjerrige og innovative og har evne til kritisk tenkning og etisk vurderinger. Dette vil gi dem kompetanse til å bidra til samfunnsutvikling og nye løsninger i arbeidslivet. Nord skal levere studier av høy kvalitet, med grunnlag i et systematisk akkrediterings- og kvalitetsarbeid og godt læringsmiljø. Profesjonsstudienes attraktivitet skal økes og forskningsaktiviteten skal intensiveres innenfor fagområder som styrker utdanningene
Tema på seminaret Kvalitet i studieprogrammene – hva er kravene og hvordan gjør vi det? Utdanningsledelse; Rollen som studieprogramansvarlig – rollen, arbeidsoppgavene og studentmedvirkning Sammenheng mellom læringsutbytte, undervisning, og vurdering. En evig forbedringsspiral – hvordan kan det gjøres systematisk? Internasjonalisering i studieprogrammet – hvordan får vi det til?
Presentasjonsrunde
Konklusjon NOKUT Det innledende tilsynet med Nord universitet viser at universitetet har store utfordringer med å oppnå kvalitet på linje med sammenlignbare universiteter. Tilsynet viser også at Nord universitet har iverksatt prosesser for utvikling av områder som er viktige for å opprettholde status som universitet. NOKUT vil følge opp universitetet gjennom tilsyn med universitetets systematiske kvalitetsarbeid i 2018. NOKUT vil dessuten vurdere om det er behov for å revidere universitetets akkreditering som universitet etter at tilsynet med det systematiske kvalitetsarbeidet er gjennomført.
Kvalitet i studieprogrammene 14.15 Kvalitet i studieprogrammene – hva er kravene? Presentasjon av ny studietilsynsforskrift v/NOKUT tilsynsdirektør Øystein Lund 14:45 Nord universitet sitt kvalitetssikringssystem for utdanning v/rådgiver Thorbjørn Aakre Kvalitetssikring av studieprogrammene v/seniorrådgiver Anne-Lovise Reiche 15:30 Summegrupper – hva er de største utfordringene med akkrediteringskravene i Studietilsynsforskriften, og hvorfor? 15:45 Kaffepause med noe attåt – husk å spis nok
Utdanningsledelse 16:00 Utdanningsledelse, v/tidligere prorektor ved NTNU Berit Kjelstad 16:40 Hva er status for utdanningsledelse ved Nord universitet v/prorektor utdanning Hanne Solheim Hansen 16:50 Kort pause 17:00 Utdanningsledelse, rollen som studieprogramansvarlig - rollen, arbeidsoppgavene og studentmedvirkning Lektorutdanning i kroppsøving, idrett og friluftsliv v/Vegar Sælleg Brenne 17:30 Utdanningsledelse - gruppearbeid: Rollen som studieprogramansvarlig – hvordan gjør vi det? Ulike løsninger på fakultetene. Hvordan gjøres det? 17:50 Oppsummering av gruppearbeid, Største utfordring for å gjøre SPA-jobben godt og et godt råd for å lykkes som SPA 18:15 Liten rusletur med refleksjon over dagens program 19:30 Middag på hotellet
Utdanningsledelse Sentralt utdanningsutvalg Rektor Sentralt utdanningsutvalg Prodekaner, 5 studenter, sekretær, prorektor Observatører fra fakultetene og administrasjonen Fakultetsvise utdanningsutvalg Prodekan, SPA, studenter, sekretær Studieprogram design med læringsutbytte beskrivelser Emneansvarlig Studenter Praksislærer/veiledere Arbeidslivet Studieprogram ansvarlig
Studieprogramledelse God studieprogramledelse er viktig for å skape helhet og sammenheng i studieprogrammene. Studieprogramledelsen har ansvar for å skape gode arenaer for å diskutere programmets utvikling, slik at hele fagmiljøet blir engasjert og føler eierskap til studieprogrammet. Dette innebærer blant annet å sørge for at læringsutbyttebeskrivelser blir et nyttig faglig verktøy som ligger til grunn for undervisnings- og vurderingsformene. I NOKUTs forslag til ny studietilsynsforskrift stilles det krav om at hvert studieprogram skal ha en ledelse med et definert ansvar for kvalitetssikring og kvalitetsutvikling av studiet. Kultur for kvalitet i høyere utdanning
Studieprogramledelsen ansvar for at internasjonalisering blir godt integrert i utdanningen med blant annet muligheter for utvekslingsopphold for studenter og ansatte. ansvar for at det blir tilrettelagt for tverrfaglighet og samspill med arbeidslivet, tilpasset utdanningens egenart og læringsmål. Oppgave å sette ambisjonsnivå og legge til rette for at hele fagmiljøet, og ikke bare ildsjeler, bruker de mulighetene digitaliseringen gir til å heve kvaliteten i utdanningene.
Utdanningsledelse Sentralt utdanningsutvalg Prodekaner, 5 studenter, sekretær, prorektor Observatører fra fakultetene og administrasjonen Fakultetsvise utdanningsutvalg Prodekan, SPA, studenter, sekretær Studieprogram design med læringsutbytte beskrivelser Emneansvarlig Studenter Praksislærer/veiledere Arbeidslivet Studieprogram ansvarlig
Studieprogramansvarlig - rollen i Nord Fakultet for biovitenskap og akvakultur Faggruppe Akvakultur XXX Faggruppe Marin økologi XX XXX Faggruppe Genomikk X XXX Faggruppe Husdyr, produksjon og velferd XXX X Studieprogramansvarlig utmarksforvaltning årsst Studieprogramansvarlig havbruksdrift og ledelse bac Studieprogramansvarlig biologi og akvakultur master
Studieprogramansvarlig Svært sentral for å gode utdanninger Sentral for at studiet gir god progresjon og at studentene utnytter tiden Rollebeskrivelse I kvalitetshåndboka for Nord Fakultetsvise beskrivelser Hvordan praktiseres rollen Et eksempler i dag
Roller og ansvar (hentet fra www. nord Roller og ansvar (hentet fra www.nord.no/Om oss/Kvalitetssikringssystem) Prodekan for utdanning Prodekan for utdanning har på vegne av dekan ansvar for: at fakultetets studietilbud kvalitetssikres iht. til kvalitetssikringssystemet og gjeldende forskrifter. å sikre at utdanningsprogrammene dekkes av vitenskapelig personell med høy og relevant kompetanse. å iverksette studiekvalitetshevende tiltak, og oppfølging av disse Studieprogramansvarlige Studieprogramansvarlig skal være ansatt i hovedstilling ved Nord universitet. Har et helhetlig ansvar for at å sikre kvalitet og studieprogramdesign i studieprogrammene. Ansvar for utarbeidelse av årlig studieprogramrapport iht. gjeldende mal, samt igangsetting av studiekvalitetshevende tiltak og oppfølging av disse. Skal kvalitetssikre hele studieløpet, herunder planlegging og utvikling av fag- og studieplaner og gjennomføring av eksterne vurderingspanel. Ansvar for at det gjennomføres semestervise dialogmøter med studentene på alle årstrinn. Har ansvar for at utdanningsprogrammene har høy internasjonal kvalitet. Emneansvarlig Emneansvarlig skal normalt være ansatt i hovedstilling ved Nord universitet. Har et særlig ansvar for planleggingen og gjennomføringen av læringsarbeidet, og er sammen med studentene ansvarlig for utdanningskvaliteten og læringsmiljøet ved det aktuelle emnet. Skal kvalitetssikre emnene og emnenes relevans for de studieprogrammene de inngår i. Kvalitetssikre og forbedre emnene i tråd med prinsippene i kvalitetssystemet. Gjennomføre evalueringer av emnet i henhold til kvalitetssikringssystemet. Ansvar for utarbeidelse av emnerapporter iht. gjeldende mal, samt igangsetting av studiekvalitetshevende tiltak og oppfølging av disse.
Rollen som studieprogramansvarlig resten av seminaret Et eksempel på hvordan man jobber som studieprogramansvarlig Gruppearbeid Oppsummering – tas med til avslutningen i morgen for å beskrive hvordan vi jobber videre med dette i Nord Læringsutbytte, undervisning og vurdering Internasjonalisering
Utdanningsledelse 16:00 Utdanningsledelse, v/tidligere prorektor ved NTNU Berit Kjelstad 16:40 Hva er status for utdanningsledelse ved Nord universitet v/prorektor utdanning Hanne Solheim Hansen 16:50 Kort pause 17:00 Utdanningsledelse, rollen som studieprogramansvarlig - rollen, arbeidsoppgavene og studentmedvirkning Lektorutdanning i kroppsøving, idrett og friluftsliv v/Vegar Sælleg Brenne 17:30 Utdanningsledelse - gruppearbeid: Rollen som studieprogramansvarlig – hvordan gjør vi det? Ulike løsninger på fakultetene. Hvordan gjøres det? 17:50 Oppsummering av gruppearbeid, Største utfordring for å gjøre SPA-jobben godt og et godt råd for å lykkes som SPA 18:15 Liten rusletur med refleksjon over dagens program 19:30 Middag på hotellet