Hjertelig velkommen til utdanningsseminar for Nord 2017

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Advertisements

NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Kvalifikasjonsrammeverket
Status HP Utdanning og læringskvalitet
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Statssekretær Jens Revold
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Gjennomføring av tilsynet
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Strategi for Nord universitet 2020
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Studiedirektør Jan Atle Toska
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Diskusjonssak i fakultetsstyret 31.Oktober 2017
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Prodekan bachelorutdanning IV
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
ALLE SKAL UT.
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Utdanningskvalitet-ny modell og nye trender Dr
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Oppsummering av spørreundersøkelse:
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
NOKUT kommer!.
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Internasjonalisering
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Satsing på utdanning, oppsummering etter seminar på Losby Gods, februar 2018, revidert etter innspill fra utdanningskomiteen.
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Om førstelektorprogrammet
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Hvordan lykkes med utveksling?
Canvas-prosjekter 2017/2018 Det nedsettes en prosjektgruppe + en referansegruppe som skal legge til rette for administrativ og pedagogisk support og opplæring.
Studieledernettverket 15. februar 2019
Digital skrivestøtte - et samarbeidsprosjekt
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Gevinstrealiseringsstrategi
Gevinstrealiseringsstrategi
Utskrift av presentasjonen:

Hjertelig velkommen til utdanningsseminar for Nord 2017 Globale utfordringer – lokale løsninger Hjertelig velkommen til utdanningsseminar for Nord 2017

Mål med seminaret - utdanningskvalitet Utdanningskvalitet står høyt hos KD, styret, ledelsen ved Nord og ikke minst hos fagansatte Få bedre «tak» på rollen som studieprogramansvarlig Få inspirasjon og gode eksempler på elementer som kan øke utdanningskvaliteten Skape Nord-kultur Finne ut hvordan vi jobber videre med rollen som studieprogramansvarlig

Strategi for Nord universitet 2020 Utdanning Nord skal gjennom forskningsbasert undervisning utdanne kandidater som har en sterk faglig trygghet, er nysgjerrige og innovative og har evne til kritisk tenkning og etisk vurderinger. Dette vil gi dem kompetanse til å bidra til samfunnsutvikling og nye løsninger i arbeidslivet. Nord skal levere studier av høy kvalitet, med grunnlag i et systematisk akkrediterings- og kvalitetsarbeid og godt læringsmiljø. Profesjonsstudienes attraktivitet skal økes og forskningsaktiviteten skal intensiveres innenfor fagområder som styrker utdanningene

Tema på seminaret Kvalitet i studieprogrammene – hva er kravene og hvordan gjør vi det? Utdanningsledelse; Rollen som studieprogramansvarlig – rollen, arbeidsoppgavene og studentmedvirkning Sammenheng mellom læringsutbytte, undervisning, og vurdering. En evig forbedringsspiral – hvordan kan det gjøres systematisk? Internasjonalisering i studieprogrammet – hvordan får vi det til?

Presentasjonsrunde

Konklusjon NOKUT Det innledende tilsynet med Nord universitet viser at universitetet har store utfordringer med å oppnå kvalitet på linje med sammenlignbare universiteter. Tilsynet viser også at Nord universitet har iverksatt prosesser for utvikling av områder som er viktige for å opprettholde status som universitet. NOKUT vil følge opp universitetet gjennom tilsyn med universitetets systematiske kvalitetsarbeid i 2018. NOKUT vil dessuten vurdere om det er behov for å revidere universitetets akkreditering som universitet etter at tilsynet med det systematiske kvalitetsarbeidet er gjennomført.

Kvalitet i studieprogrammene 14.15 Kvalitet i studieprogrammene – hva er kravene? Presentasjon av ny studietilsynsforskrift v/NOKUT tilsynsdirektør Øystein Lund 14:45 Nord universitet sitt kvalitetssikringssystem for utdanning v/rådgiver Thorbjørn Aakre Kvalitetssikring av studieprogrammene v/seniorrådgiver Anne-Lovise Reiche 15:30 Summegrupper – hva er de største utfordringene med akkrediteringskravene i Studietilsynsforskriften, og hvorfor? 15:45 Kaffepause med noe attåt – husk å spis nok

  Utdanningsledelse 16:00 Utdanningsledelse, v/tidligere prorektor ved NTNU Berit Kjelstad 16:40 Hva er status for utdanningsledelse ved Nord universitet v/prorektor utdanning Hanne Solheim Hansen 16:50 Kort pause 17:00 Utdanningsledelse, rollen som studieprogramansvarlig - rollen, arbeidsoppgavene og studentmedvirkning Lektorutdanning i kroppsøving, idrett og friluftsliv v/Vegar Sælleg Brenne 17:30 Utdanningsledelse - gruppearbeid: Rollen som studieprogramansvarlig – hvordan gjør vi det? Ulike løsninger på fakultetene. Hvordan gjøres det? 17:50 Oppsummering av gruppearbeid, Største utfordring for å gjøre SPA-jobben godt og et godt råd for å lykkes som SPA 18:15 Liten rusletur med refleksjon over dagens program 19:30 Middag på hotellet

Utdanningsledelse Sentralt utdanningsutvalg Rektor Sentralt utdanningsutvalg Prodekaner, 5 studenter, sekretær, prorektor Observatører fra fakultetene og administrasjonen Fakultetsvise utdanningsutvalg Prodekan, SPA, studenter, sekretær Studieprogram design med læringsutbytte beskrivelser Emneansvarlig Studenter Praksislærer/veiledere Arbeidslivet Studieprogram ansvarlig

Studieprogramledelse God studieprogramledelse er viktig for å skape helhet og sammenheng i studieprogrammene. Studieprogramledelsen har ansvar for å skape gode arenaer for å diskutere programmets utvikling, slik at hele fagmiljøet blir engasjert og føler eierskap til studieprogrammet. Dette innebærer blant annet å sørge for at læringsutbyttebeskrivelser blir et nyttig faglig verktøy som ligger til grunn for undervisnings- og vurderingsformene. I NOKUTs forslag til ny studietilsynsforskrift stilles det krav om at hvert studieprogram skal ha en ledelse med et definert ansvar for kvalitetssikring og kvalitetsutvikling av studiet. Kultur for kvalitet i høyere utdanning

Studieprogramledelsen ansvar for at internasjonalisering blir godt integrert i utdanningen med blant annet muligheter for utvekslingsopphold for studenter og ansatte. ansvar for at det blir tilrettelagt for tverrfaglighet og samspill med arbeidslivet, tilpasset utdanningens egenart og læringsmål. Oppgave å sette ambisjonsnivå og legge til rette for at hele fagmiljøet, og ikke bare ildsjeler, bruker de mulighetene digitaliseringen gir til å heve kvaliteten i utdanningene.

Utdanningsledelse Sentralt utdanningsutvalg Prodekaner, 5 studenter, sekretær, prorektor Observatører fra fakultetene og administrasjonen Fakultetsvise utdanningsutvalg Prodekan, SPA, studenter, sekretær Studieprogram design med læringsutbytte beskrivelser Emneansvarlig Studenter Praksislærer/veiledere Arbeidslivet Studieprogram ansvarlig

Studieprogramansvarlig - rollen i Nord Fakultet for biovitenskap og akvakultur Faggruppe Akvakultur XXX Faggruppe Marin økologi XX XXX Faggruppe Genomikk X XXX Faggruppe Husdyr, produksjon og velferd XXX X Studieprogramansvarlig utmarksforvaltning årsst Studieprogramansvarlig havbruksdrift og ledelse bac Studieprogramansvarlig biologi og akvakultur master

Studieprogramansvarlig Svært sentral for å gode utdanninger Sentral for at studiet gir god progresjon og at studentene utnytter tiden Rollebeskrivelse I kvalitetshåndboka for Nord Fakultetsvise beskrivelser Hvordan praktiseres rollen Et eksempler i dag

Roller og ansvar (hentet fra www. nord Roller og ansvar (hentet fra www.nord.no/Om oss/Kvalitetssikringssystem) Prodekan for utdanning Prodekan for utdanning har på vegne av dekan ansvar for: at fakultetets studietilbud kvalitetssikres iht. til kvalitetssikringssystemet og gjeldende forskrifter. å sikre at utdanningsprogrammene dekkes av vitenskapelig personell med høy og relevant kompetanse. å iverksette studiekvalitetshevende tiltak, og oppfølging av disse Studieprogramansvarlige Studieprogramansvarlig skal være ansatt i hovedstilling ved Nord universitet. Har et helhetlig ansvar for at å sikre kvalitet og studieprogramdesign i studieprogrammene. Ansvar for utarbeidelse av årlig studieprogramrapport iht. gjeldende mal, samt igangsetting av studiekvalitetshevende tiltak og oppfølging av disse. Skal kvalitetssikre hele studieløpet, herunder planlegging og utvikling av fag- og studieplaner og gjennomføring av eksterne vurderingspanel. Ansvar for at det gjennomføres semestervise dialogmøter med studentene på alle årstrinn. Har ansvar for at utdanningsprogrammene har høy internasjonal kvalitet. Emneansvarlig Emneansvarlig skal normalt være ansatt i hovedstilling ved Nord universitet. Har et særlig ansvar for planleggingen og gjennomføringen av læringsarbeidet, og er sammen med studentene ansvarlig for utdanningskvaliteten og læringsmiljøet ved det aktuelle emnet. Skal kvalitetssikre emnene og emnenes relevans for de studieprogrammene de inngår i. Kvalitetssikre og forbedre emnene i tråd med prinsippene i kvalitetssystemet. Gjennomføre evalueringer av emnet i henhold til kvalitetssikringssystemet. Ansvar for utarbeidelse av emnerapporter iht. gjeldende mal, samt igangsetting av studiekvalitetshevende tiltak og oppfølging av disse.

Rollen som studieprogramansvarlig resten av seminaret Et eksempel på hvordan man jobber som studieprogramansvarlig Gruppearbeid Oppsummering – tas med til avslutningen i morgen for å beskrive hvordan vi jobber videre med dette i Nord Læringsutbytte, undervisning og vurdering Internasjonalisering

  Utdanningsledelse 16:00 Utdanningsledelse, v/tidligere prorektor ved NTNU Berit Kjelstad 16:40 Hva er status for utdanningsledelse ved Nord universitet v/prorektor utdanning Hanne Solheim Hansen 16:50 Kort pause 17:00 Utdanningsledelse, rollen som studieprogramansvarlig - rollen, arbeidsoppgavene og studentmedvirkning Lektorutdanning i kroppsøving, idrett og friluftsliv v/Vegar Sælleg Brenne 17:30 Utdanningsledelse - gruppearbeid: Rollen som studieprogramansvarlig – hvordan gjør vi det? Ulike løsninger på fakultetene. Hvordan gjøres det? 17:50 Oppsummering av gruppearbeid, Største utfordring for å gjøre SPA-jobben godt og et godt råd for å lykkes som SPA 18:15 Liten rusletur med refleksjon over dagens program 19:30 Middag på hotellet