Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Prosjekt digitalt læringsmiljø

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Prosjekt digitalt læringsmiljø"— Utskrift av presentasjonen:

1 Prosjekt digitalt læringsmiljø
Canvas som ny læringsplattform

2 Ny læringsplattform ved UiO
Prosjektets formål er å bidra til at UiO når sine ambisjoner for utdanningskvalitet. Dette skal gjøre gjennom at undervisere får sammenhengende, fleksible og brukervennlige digitale muligheter til å praktisere og videreutvikle sin undervisning. UiOs studenter skal møte et digitalt læringsmiljø som engasjerer og er enkel å bruke i egne læringsaktiviteter. UiOs ansatte skal tilbys gode verktøy for å støtte sine arbeidsprosesser på studiefeltet. En sentral del av det digitale læringsmiljøet i årene framover vil være et LMS/Læringsplattform. UiO har valgt Canvas. Det samme har også så godt som hele UH-sektoren i Norge. (Unntak er NTNU – Blackboard og UiB som har valgt open source-løsningen av Canvas som de drifter selv). Det gir et potensiale for økt samarbeid i sektoren rundt undervisning gjennom deling av læringsressurser. - Viktig å understreke at LMSet/Canvas ikke er synonymt med ”Det digitale læringsmiljøet”. Canvas skal være en del av det. Canvas er et fleksiblet system som åpner for integrasjoner med eksisterende systemer og verktøy.

3 Canvas nytt verktøy for digital støtte i undervisningen og vil være en sentral del av det digitale læringsmiljøet moderne læringsplattform som gir mange nye muligheter tilrettelegging og videreutvikling av undervisningen skal erstatte den nåværende læringsplattformen Fronter Innsalgspunkter som blir utdypet senere i presentasjonen: Samarbeidslæring / Aktiv læring Gode muligheter for fritt og sette sammen grupper Samskriving Video / lyd Fleksibel vurdering / Peer review Quiz-verktøy Adaptivitet / tilpasset opplæring Tilbakemeldinger med video / lyd Formativ vurdering Mobilapp Se kalender og gjøremål Se kursinnhold Se og delta i diskusjoner Se og ta prøver/quiz Egen lærer-app med flere features Innholdsproduksjon Enkelt å produsere og dele innhold Enkelt å integrere og tilpasse eksternt innhold Gjenbruk og videreutvikling Canvas Commons Muliggjør flipped classroom  Læringsanalyse Enklere å sjekke om undervisningen "treffer” Muliggjør tettere oppfølging 

4 Plan for innføring av Canvas
Høsten 2017: planlegging av piloter og opplæring Våren 2018: gjennomføre piloter på alle fakulteter samarbeid med enhetene om utprøving av pedagogisk praksis som muliggjøres i Canvas Høsten 2018: Canvas rulles ut på alle enheter Samarbeid med enhetene om videreutvikling av undervisningen Overordnet plan for innføringen av Canvas. - Viktig å understreke at dette ikke er et rent teknisk innføringsprosjekt. Innføringen av nye systemer og teknologi er et bidrag til og en støtte til å utvikle pedagogisk praksis og nyskapende undervisning.

5 Parallelle aktiviteter
Utfasing av Fronter: planlegge løpet for å avslutte Fronter. Det helhetlige læringsmiljøet: finne ut hvordan Canvas skal spille sammen med andre verktøy og tjenester vi tilbyr studentene Kartlegge og teste ut systemer som dekker behov som Canvas og dagens systemer ikke tilfredsstiller - Parallelt med innføringen av Canvas vil prosjektet skissere hvordan det helhetlige digitale læringsmiljøet kan formes, organiseres og forvaltes.

6 Når skjer det? Spor 1: Framtidsbilde digitalt læringsmiljø
Kartlegging Framtidsbilde digitalt læringsmiljø Spor 2: Innføring av Canvas Kartlegging Implementering Canvas Piloter Canvas Canvas Utfasing av Fronter 2017 2018 2019

7 Kontakt prosjektet Fakultetskoordinator:
Prosjektleder: Svein Harald Kleivane


Laste ned ppt "Prosjekt digitalt læringsmiljø"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google