Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIngvar Knutsen Endret for 7 år siden
1
Kandidatundersøkelsen 2013 Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller e-postadresse. Feltarbeidet ble gjennomført i perioden 24.9.-24.10.2013. Svarprosent på 46,1 TNS Gallup har hatt hovedansvaret for utforming av rapporten En prosjektgruppe ved NTNU har bidratt i prosessen med å utforme spørreskjema og avdekke rapporteringsbehov
2
2 Undersøkelsens innhold Del A: Om deg og din nåværende jobb Del B: Arbeidserfaring i løpet av utdanningen Del C: Arbeidssøking etter fullført grad Del D: Første jobb etter fullført grad Del E: Om overgangen til arbeidslivet Del F: Sammenheng mellom jobb og utdanningen Del G: Vurdering av utdanningen Del H: Utdypende spørsmål om høyeste grad Avslutning: NTNU og utdanningen alt i alt
3
3 Viktige faktorer for utdanningstilfredshet Utdanningstilfredshet henger sammen med studienes relevans for arbeidslivet Studiet har gitt kompetanse som arbeidslivet krever Utdanningen fra NTNU er etterspurt på arbeidsmarkedet Utdanningen gir mulighet til å få jobber som svarer til forventningene de hadde under utdanningen Viktige styrker ved innholdet i utdanningen samlet sett: God evne til analytisk tenkning God kjennskap til fagområdets egenart Viktige forbedringsområder handler blant annet om en sterkere kobling mellom utdanning og arbeidsliv Utdanningen inneholdt relevant samarbeid med arbeids/samfunnsliv Prosjektoppgaver i studiene ga meg fortrinn for å få jobb Det er særlig bachelorkandidater som ønsker en sterkere kobling mellom studier og arbeidsliv. HF-kandidater opplever i mindre grad enn andre at utdanningen er relevant for arbeidslivet.
4
4 Noen resultater fra undersøkelsen Hovedbeskjeftigelse Hvilken sektor de jobber i Viktigste kjennetegn ved en jobb Hvorvidt jobben oppfyller disse kjennetegnene Hvorvidt det er samsvar mellom kvalifikasjoner og innholdet i jobben Det er variasjoner fra fakultet til fakultet, men også store variasjoner mellom studieprogram. Dette kommenteres i hovedrapport og i fakultetsrapporter.
5
5 Hva er kandidatenes hovedbeskjeftigelse pr. 1. august 2013? (n=3360)
6
6 I hvilken sektor jobber kandidatene? (n=3116)
7
7 Hva er de 5 viktigste kjennetegnene ved en jobb for kandidatene? (n=3360)
8
8
9
9 8 av 10 opplever at jobben deres i stor grad oppfyller de kjennetegn som er viktige for dem
10
10 Særlig kandidater med høyere grad opplever i stor grad at det er samsvar mellom deres kvalifikasjoner og innholdet i jobben deres
11
11 Oppfølging av Kandidatundersøkelsen Kunnskap om utdanningens faktiske relevans for arbeidslivet vil være et sentralt grunnlag for: –Utvikling av studietilbudet –Styrke kandidatenes posisjon på arbeidsmarkedet –Utforme tiltak for å rekruttere nye studenter Hvert fakultet har fått sin egen rapport hvor de kan lese funn ned på studieprogramnivå. Et nyttig verktøy for kvalitetsarbeidet.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.