Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utdanningskvalitet ved Nord universitet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utdanningskvalitet ved Nord universitet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Utdanningskvalitet ved Nord universitet

2 Universitet og høyskoleloven: § 1-6.Kvalitetssikring
Universiteter og høyskoler skal ha et tilfredsstillende internt system for kvalitetssikring som skal sikre og videreutvikle kvaliteten i utdanningen. Studentevalueringer skal inngå i systemet for kvalitetssikring. Studietilsynsforskriften: § 4-1.Krav til det systematiske kvalitetsarbeidet Institusjonens kvalitetsarbeid skal være forankret i en strategi og dekke alle vesentlige områder av betydning for kvaliteten på studentenes læringsutbytte. Kvalitetsarbeidet skal være forankret i institusjonens styre og ledelse på alle nivåer. Institusjonen skal gjennom kvalitetsarbeidet bidra til å fremme en kvalitetskultur blant ansatte og studenter. Institusjonen skal ha ordninger for å systematisk kontrollere at alle studietilbud tilfredsstiller kravene i forskrift om kvalitetssikring og kvalitetsutvikling i høyere utdanning og fagskoleutdanning § 3-1 til § 3-4 og kapittel 2 i denne forskrift, og eventuelle tilleggskrav fastsatt av institusjonen. Institusjonen skal systematisk innhente informasjon fra relevante kilder for å kunne vurdere kvaliteten i alle studietilbud. Kunnskap fra kvalitetsarbeidet skal brukes til å utvikle kvaliteten i studietilbudene og avdekke eventuelt sviktende kvalitet. Sviktende kvalitet skal rettes opp innen rimelig tid. Resultater fra kvalitetsarbeidet skal inngå i kunnskapsgrunnlaget ved vurdering og strategisk utvikling av institusjonens samlede studieportefølje.

3 Hvor og hva? (inntil noe annet er på plass)
Nord.no Om oss Kvalitetssystem Nettsiden finner du under nord.no Systemet er først og fremst et dokumentarkiv som der det er lett å finne fram for alle. Skal omfatte både 1., 2. og 3. syklus. Det er gruppert i 5 deler: Utdanningskvalitet – her ligger alle prosedyrer og retningslinjer for utdanningsvirksomheten Internrevisjoner - dokumentarkiv over det som er gjort Ros og ris – meldingssystem for avvik -positive og negative Kvalitetsrapport – dokumentarkiv over tidligere rapporter til styret (også phd og rapportene fra fakultetene) Informasjonskilder – statistikker, studiebarometeret, evalueringer og brukerundersøkelser osv

4 Figur: Utdanningskvalitet i Nord – Studentenes læringsbane og tilhørende kvalitetsområder

5 Kunnskapsbase Med kunnskapsbase mener vi selve kunnskapsgrunnlaget til faget, og kunnskapsbasen vil være i kontinuerlig endring som følge av utviklingen som skjer i de enkelte fag. Nord universitets hovedaktiviteter på området: Forskning, kunstnerisk - og faglig utviklingsarbeid Kompetansesentre og forskningsstiftelser i tilknytning til Nord Utvikling av eget fagmiljø (kompetansebygging) Faglig samarbeid (nasjonalt og internasjonalt) Sentre for fremragende utdanninger Ph.d.-utdanningene

6 Læringsbane Læringsbanen beskriver/betegner hele studentens liv på et lærested, fra opptak til mottatt vitnemål. Nord universitets hovedaktiviteter på området: Studieplanarbeid og markedsføring Opptak Undervisning og gjennomføring Eksamen/Vitnemål

7 Startkompetanse Det studenten har med seg til studiestart. Her menes f.eks. faglige forkunnskaper, evner, motivasjon og erfaringer. Nord universitets hovedaktiviteter på området: Relevant informasjon på nettsider (markedsføring og veiledning) Tydelig forkunnskapskrav Studiestart (førstesemester)

8 Læringsmiljø Med læringsmiljø menes summen av alle forhold som virker inn på studentenes muligheter til å tilegne seg kunnskap. Eksempelvis forhold som er av betydning for studentenes fysiske og psykiske helse, og det at de trives. Nord universitets hovedaktiviteter på området: Tilrettelegging for studenter med nedsatt funksjonsevne Handlingsplan for utvikling av læringsmiljøet ved Nord Sosial og faglig inkludering Læringsmiljøutvalget Førstesemester

9 Samfunn og arbeidsliv Studieprogrammene må være relevante i forhold til den kompetanse samfunnet etterspør i dag og i framtiden, og gi studentene kunnskap og ferdigheter for framtidig deltakelse i arbeidslivet. Nord universitets hovedaktiviteter på området: Utvikling og revisjon av studier i samarbeid med samfunn og arbeidsliv Bachelor- og masteroppgave på oppdrag fra arbeidsgivere Eksterne vurderingspanel o.l. Studieporteføljeutvikling Karrieredager Alumni (RSA)

10 Læringsutbytte Med læringsutbytte menes hva studenten tar med seg ut i arbeidslivet eller til videre studier etter å ha gjennomført et studieprogram. Dette gjelder både kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Nord universitets hovedaktiviteter på området: Kvalitetssikring av studieplaner (akkreditering, revidering og re-akkreditering) Eksterne vurderings-/karakterpaneler Karakterstatistikker Nasjonale prøver Kandidatundersøkelser

11 Utdanningsfaglig kompetanse
Utdanningsfaglig kompetanse omhandler både faglig og didaktisk kompetanse, og evnen til å tilrettelegge et vitenskapelig/kunstfaglig område på riktig nivå og med relevant profil inn i et studium. Nord universitets hovedaktiviteter på området: Universitetspedagogikk Intern kompetansebygging Prøveforelesning ved tilsetting Kollegaveiledning Forskningsbasert undervisning (Meritteringsordning av undervisere) Sentre for fremragende undervisning

12 Programdesign og -ledelse
Et godt programdesign holder sammen mange av de faktorene som bidrar til å legge til rette for god læring, og for at studentene oppnår et kvalitativt godt læringsutbytte. Nord universitets hovedaktiviteter på området: Utdanningsspesifikke arenaer mellom utdanningen og tilhørende samfunns-/arbeidsliv Årlig samling for studieprogramledelse Sentralt og lokale utdanningsutvalg Kvalitetssikring av studieplaner Forsknings-/doktorgradsutvalg Intern/ekstern lederutdanning Internasjonalt utvalg

13 Evalueringer og forbedringer
For å vurdere kvaliteten innenfor de ulike kvalitetsområdene og avdekke potensiale for økt kvalitet i studietilbudene, innhentes data fra ulike kilder. Eksterne studentundersøkelser (Studiebarometer, SHoT, mm). Interne studieprogramrevisjoner (re-akkreditering) Nasjonale studieprogramevalueringer og tilsyn Produksjonstall Emneevalueringer Tegn på sviktende kvalitet skal utløse tiltak. Forbedringstiltak som iverksettes ved kvalitetssvikt må dokumenteres og evalueres.

14 Status Informasjon om kvalitetssystemet for utdanningsvirksomheten er presentert på egen nettside under «Om oss» på Nord.no Utforming av prosessbeskrivelser og tilhørende rutiner pågår. Systematisering av eksisterende KSS-aktiviteter inn i den nye modellen (beskrive de aktivitetene som gjennomføres til daglig og som er en del av kvalitetsarbeidet). Nytt system for studieprogram- og emneevalueringer er under utvikling Ny kvalitetsrapport basert på modell for utdanningskvalitet. «Hjemmesnekret» system for publisering av prosess- og rutinebeskrivelser inntil videre.

15 Plan for implementering
Møter med fakultetene høsten 2017 Informasjon på nett Mosjøen-seminaret, med fokus på studieprogramkvalitet Informasjon til aktuelle råd og utvalg for bl.a. å sikre studentmedvirkning Forankring (styring og ledelse)

16 Utdanningskvalitet ved Nord universitet


Laste ned ppt "Utdanningskvalitet ved Nord universitet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google