Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Evalueringssystemet ved MN-fakultetet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Evalueringssystemet ved MN-fakultetet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Solveig Kristensen Prodekan studier

2 MN-utdanningsstrategi:
Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål 1: Fakultetet skal gi landets beste realfaglige utdanning Mål 2: Fakultetet skal ha en undervisningskultur som gir et godt og stimulerende læringsmiljø Mål 3: Fakultetet skal gi en grunnleggende, robust og fremtidsrettet utdanning Mål 4: Bedre rekruttering til realfagene og gjennomføring av studiene

3 Handlingsplan for utdanningsstrategien
Delmål: Fakultetets utdanning på bachelor- og masternivå skal ha en bred generell profil Fakultetets undervisning skal ha en god individtilpassing Fakultetet har en særlig plikt til å sørge for rekruttering til forskning Fakultetsnivået og instituttene har et felles ansvar for tilfredsstillende opplæring og holdningsskapende arbeid innenfor HMS Prosjektarbeid inngår som en del av utdanningen Krav til formidling i utdanningen Krav til etikk i utdanningen Fakultetets utdanning skal omfatte tilbud av tematisk karakter Fakultetets utdanning skal ligge i fronten når det gjelder bruk og utvikling av nye undervisningsmetoder Fremragende utviklingsmiljøer skal få bedre mulighet til å drive utviklingsarbeid Fakultetet skal ha et evalueringssystem som gir et pålitelig grunnlag for vurderinger og videreutvikling av undervisningen Studieprogrammene skal ha en forankring og en ansvarsfordeling som best mulig støtter opp om fakultetets utdanningsstrategi Fakultetets utdanningsaktivitet skal ha ett felles undervisningsregnskap Konkrete delmål Realistisk plan – ikke – få gjennomført noe ordentlig Involvert instituttene – både som medlemmer og som ledere av arebidsgruppe. Studentrepresentanter også.

4

5 Bachelorprogrammer ved MN (2013)
LifeSciences INFORMATIKK m/HUMSAM Lektor Master 5 år (8) Farmasi Master 5 år (1) Språk & kommunikasjon (1) Design, bruk, interaksjon (1) ICT & Mathematics Molekylærbiologi & biologisk kjemi (2) Materials & Energy MENA (1) Elektronikk & datateknologi (4) Earth & Space Nanoelektronikk & robotikk (3) Kjemi (1) FAM (3) Matematikk & økonomi (4) Programmering & nettverk (1) Geofag (4) MIT (6) Biologi (1)

6 Evalueringssystemet - Arbeidsgruppens mandat
Beskrive hva som kjennetegner god kvalitet i undervisningen Redgjøre kort for dagens evalueringssystem og gi en vurdering av kost-nytte verdien Foreslå en forenkling av dagens evalueringssystem som fremdeles ivaretar elementene som er definert som god undervisningskvalitet Foreslå mekanismer for å få bedre og flere tilbakemeldinger fra studenter Foreslå ulike fora for erfaringsdeling mellom enheter og personer når det gjelder positive og negative erfaringer knyttet til undervisning

7 Undervisning: Tradisjonell tilnærming
Læring Undervisning Gode kandidater Vi stiller med undervisning Læring skjer Gode kandidater produseres

8 Ny modell for utdanning
Målinger Læringsmiljø Innsatsfaktorer Lykkes faglig og profesjonelt Vi må vurdere om våre kandidater lykkes faglig og profesjonelt (eksamen etc.) Vi må vurdere om læringsmiljøet er godt. Må lede til kontinuerlig forbedring av utdanningen

9 Status evalueringssystemet
Uoversiktlig (tilsynssensorene) Varierende grad av forankring og eierskap Svakt kommunisert For mye vekt på rapportering For lite vekt på bruk av rapporteringen til kvalitetsforbedring Ikke representativ tilbakemelding fra studentene (oppslutning) Delvis ‘privatisert’ undervisning Mye bra lokalt i samarbeid med studentene

10 Viktige spørsmål Hva skal vi evaluere? Hvordan skal vi evaluere?
Hvem har ansvar for evalueringen? Hvem skal utføre evalueringen? Hvor skal evalueringen rapporteres? Hvordan kan vi benytte evalueringen til kvalitetsforbedring?

11 Evalueringsnivåer Program Læringsmål Bacheloroppgave/-eksamen Emne
Tilsynssensor Dialogmøter (MN/institutter) Studentundersøkelse Periodisk evaluering (komité) Emne Læringsmål Eksamen Kollegaveiledning Fagsensor Tilsynssensor Underveis evaluering Referansegrupper Studentundersøkelse Periodisk evaluering Læringsmiljø Studentundersøkelse Referansegrupper Dialogmøter (studenter/PR-leder/undervisningsleder/MN) ForVei Profesjonell kompetanse Arbeidsgiverundersøkelse Kandidatundersøkelse Dialogmøter (PR-leder/undervisningsleder/MN/arbeidsgiver)

12 Tiltak under utvikling/utarbeidelse….
Fokus på læringsmiljø (tilbakemelding fra studentene) Endre fokus på kvalitetssystemet (fra kontroll til kvalitetsfremmende) Tydeliggjøre ansvar (emne eier/instituttleder og undervisningsleder) Tiltak for bedre informasjonsflyt og kommunikasjon i kjeden av undervisningsledere(fakultet-institutt-undervisning-program-emne) Avprivatisere undervisningen Strukturere (redusere) tilsynssensorordningen Redusere omfang av skriftlig rapportering Øke systematisk bruk av dialogmøter (mange nivåer) Fokus på læringsmål vs. evaluering/eksamen Fokus på profesjonell kompetanse – systemer for evaluering


Laste ned ppt "Evalueringssystemet ved MN-fakultetet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google