Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn"— Utskrift av presentasjonen:

1 Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn

2 NOKUT sin tidsplan En sakkyndig komitee utnevnt av NOKUT vil gjennomføre tilsynet (Frode Eika Sandnes, professor i informatikk OsloMet, Geir Øien, professor i elektronikk og telekommunikasjon NTNU, Birgitte Quelle, sjef for ledelse og strategi ved VIA University College (VIA), Danmark, Christina Eide, Student ved Universitetet i Oslo ) Komiteen plukker ut de dokumenter og utdanninger de ønsker å undersøke Liste med ønsket dokumentasjon kommer til Nord den Nord leverer skriftlig dokumentasjon, frist Sakkyndig komitee kommer på institusjonsbesøk i april-mai Komiteen vil ha møter med styremedlemmer, ledelse og kvalitetsansvarlige sentralt og på programnivå, ansatte i undervisnings- og forskerstillinger, studenter med og uten tillitsverv, og personer i styrende og rådgivende organer. Sakkyndig rapport, der Nord kan korrigere faktiske feil, juni 2019 Ferdig tilsynsrapport august 2019 NOKUTs styre fatter vedtak i saken oktober 2019

3 Plan for arbeidet etter den 01.11.18
Organisering Det som skal besvares for hele Nord skrives av studieavd v. kvalitetsteamet Selvevaluering og innsamling av dokumentasjon i studieprogrammene skrives av SPA + sekretær for UU + + Sekretariat for hele dokumentasjonen er studieavd ++ Oppstart av arbeidet Felles møte med dekaner, prodekaner, sekretær UU og SPA for alle studieprogrammene som er plukket ut til tilsyn, den Felles workshop for SPA og de som skal skrive selvevalueringer for studieprogrammene sammen med kvalitetsteameten en gang den nov

4 Erfaringer fra møtet med NOKUT 16. 10 ph. d
Erfaringer fra møtet med NOKUT ph.d. i studier av profesjonspraksis Hva er fagområdet, hva er innenfor og hva er utenfor? Hva definerer de som tilhører fagområdet og hvordan går de faglige diskusjonene som sikrer tilhørighet og utvikling? Hvordan plasserer denne ph.d. seg i landskapet i forhold til andre lignende utdanninger nasjonalt og internasjonalt? Hvordan besluttes og vedtas endringer av program og opptak av studenter? Hvordan drives kvalitetsarbeidet i programmet?

5 Studietilsynsforskriften Kapittel 4
Studietilsynsforskriften Kapittel 4. Institusjonenes systematiske kvalitetsarbeid § 4-1.Krav til det systematiske kvalitetsarbeidet (1) Institusjonens kvalitetsarbeid skal være forankret i en strategi og dekke alle vesentlige områder av betydning for kvaliteten på studentenes læringsutbytte. (2) Kvalitetsarbeidet skal være forankret i institusjonens styre og ledelse på alle nivåer. Institusjonen skal gjennom kvalitetsarbeidet bidra til å fremme en kvalitetskultur blant ansatte og studenter. (3) Institusjonen skal ha ordninger for å systematisk kontrollere at alle studietilbud tilfredsstiller kravene i forskrift om kvalitetssikring og kvalitetsutvikling i høyere utdanning og fagskoleutdanning § 3-1 til § 3-4 og kapittel 2 i denne forskrift, og eventuelle tilleggskrav fastsatt av institusjonen. (4) Institusjonen skal systematisk innhente informasjon fra relevante kilder for å kunne vurdere kvaliteten i alle studietilbud. (5) Kunnskap fra kvalitetsarbeidet skal brukes til å utvikle kvaliteten i studietilbudene og avdekke eventuelt sviktende kvalitet. Sviktende kvalitet skal rettes opp innen rimelig tid. (6) Resultater fra kvalitetsarbeidet skal inngå i kunnskapsgrunnlaget ved vurdering og strategisk utvikling av institusjonens samlede studieportefølje. Egenvurderingen på studieprogramnivå er knyttet til punkt 2-5. KD studiekvalitetsforskift: §3-1 akkreditering av studietilbud §3-2 Akkreditering av mastergradsstudier §3-3 Akkreditering av doktorgradsstudier §3-4 Akkreditering av stipendiatprogram for kunstnerisk utviklingsarbeid NOKUTs studietilsynsforskrift: §»-1 Forutsetninger for akkreditering §2-2 krav til studietilbudet (9 punkter) §2-3 Kra til fagmiljø (7 punkter) §2-4 Særskilt bestemmelse om fagmiljø (studier mindre enn 30 stp) §2-5 utfyllende bestemmelser for fellesgrader §2-6 særskilte bestemmelser for deltakelse i institusjonsovergripende kunstnerisk stipendiatprogram) Nokut har utviklet gode veiledere: Til studietilsynsforskriften Til Kvalitetsområdene for studieprogram Til Akkreditering av studietilbud

6 Selvevaluering spørsmål A (fra Studietilsynsforskriften § 4-1 (5):
Beskriv hvordan resultater fra kvalitetsarbeidet ved studietilbudet blir brukt for å videreutvikle kvaliteten i studietilbudet. Vis til konkrete eksempler. Summe i smågrupper Har noen et eksempel som kan deles i fellesskap?

7 Selvevaluering spørsmål B (fra Studietilsynsforskriften §4-1 (5)):
Dersom relevant, redegjør for konkrete tilfeller der kvalitetsarbeidet har synliggjort kvalitetsutfordringer ved studietilbudet, hvordan dette ble håndtert, og innenfor hvilken tidsramme. Eksempler: Hvordan håndterte fakultetet studiebarometeret? Har fakultetet andre eksemepler de vil ta fram?

8 Kravene i Studietilsynsforskriften
§ 2-2 krav til studieprogram Lubb’ene i tråd med NKR Relevans arbeidstimer/år Infrastruktur Lærings- og vurderingsformer Relevant FoU Internasjonale ordninger Studentmobilitet praksisavtaler §2-3 krav til fagmiljø Størrelse Relevant kompetanse UH-ped Tydelig faglig ledelse m/kvalitetsansvar 50 % hovedstilling Andel 1.stilling Fagmiljøet skal drive FoU Aktive deltakere i nasjonale og internasjonale nettverk Praksisveil. m/relevant komp. Fagansatte med relevant og oppdatert kunnskap fra praksisfeltet


Laste ned ppt "Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google