Oppsummering dialogmøter INB våren 2017

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
Advertisements

Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Helse- og omsorgsdepartementet Oppfølging av HelseOmsorg21 med fokus på kunnskaps- og.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
SAMARBEIDSMØTE – KONSTITUERING FAU Onsdag Vestmyra skole.
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Kvalifikasjonsrammeverket
Bærekraftig samfunnsutvikling
Samarbeid om kunnskapsoverføring, forskning og fagutvikling
Det integrerte universitetssykehuset
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
KDL – ny struktur og innhold
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
Operativt ledermøte INB
Prosessen Arbeidet ble innledet våren 2015 gjennom at et grunnlagsnotat, som inneholder en oppsummering av strategier, mål, tiltak og regulatoriske forhold.
Strategi for Nord universitet 2020
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
IE - Samlokalisering Allmøte 25. september 2017
Forskning og innovasjon
Ved Reidar Hole, fagdirektør Elise Solheim, samhandlingsleder
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Diskusjonssak i fakultetsstyret 31.Oktober 2017
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Ny forskrift om ledelse og kvalitet, … og litt til Sigrid J
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Arbeidet med ny strategi for UiS
Strategi og Styring av informasjonsteknologi
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord,
Hva fungerer og hva fungerer ikke?
spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi, ph.d
USITs Målbilde og prioriteringer
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Presentasjonsmøte nytt dekanat
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
- digitalisering av pensum
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Samarbeidsmøte – konstituering fau
Nå er vi spente!.
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Studieledernettverket 15. februar 2019
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Utskrift av presentasjonen:

Oppsummering dialogmøter INB våren 2017

Saker Studentenes kvarter Informasjonsaker fra instituttleder Vårens dialogmøter og stillingsmøte INB fra høsten 2017 Eksterne representanter i ledergruppa Eventuelt

Informasjonssaker fra instituttleder

Sendte søknader pr 26.04.17 Row Labels BEDRE HELSE BEHANDLING HELSEVEL Utdanningsmidler Grand Total HMN 2 000 000 Fysioterapi NFR – tematiske satsninger 24 695 404 45 000 000 12 791 500 82 486 904 Bevegelse slag geriatri 15 000 000 Ergoterapi 9 695 404 Helseinformatikk Ortopedi og revmatologi Øre-nese-hals kjeve øye 84 486 904

Medisinstudiet: Studiemodell Nord Trøndelag Studieløp for legeutdanning i Nord-Trøndelag vedtatt i Fakultetsstyret 15.mars 2017 De to første årene gjennomføres på Campus Øya, resterende gjennomføres i Nord Trøndelag Gjelder 15 studenter fra høsten 2018 Alle 135 studenter ved medisinstudiet NTNU (120 stk Campus Øya og 15 stk Nord Trøndelag) skal ha samme læringsmål, samme eksamen og samme PBL-oppgaver. Studieprogramleder og dekan har fått tilbakemelding om for lite informasjon til undervisere og bekymring for kvaliteten i et studieløp i Nord-Trøndelag Kostnader tilknyttet studiemodell Nord Trøndelag

Klinisk undervisning i medisinstudiet Møte klinikkledelse St Klinisk undervisning i medisinstudiet Møte klinikkledelse St. Olavs og instituttledelse og fakultetsledelse NTNU Mål; se hvordan klinisk undervisning kan bli bedre 30 undervisningsenheter og 34 fag har uketjeneste Utgangspunkt i rapport om gjennomgang av uketjeneste (Maria Radke) Forelesninger er i varierende grad koordinert med pasientmøter i uketjenester Behov for å integrere uketjenesten bedre med sykehusets aktivitet Økt behov for bruk at polikliniske pasienter og dagpasienter Behov for klinisk undervisning også rettet mot primærhelsetjenesten

Gode eksempler på gjennomføring av uketjeneste Rune Wiseth - Hjertemedisin Tore Amundsen- Lungemedisin Stine Gundrosen- simulatorsenteret Jon Olav Drogset –ortopedi Lars Petter Bjørnsen – akutmottaket Bjørge Lillebo - Longitudinal integrated Clerk-ship

Klinisk undervisning i medisinerstudie -framover Fokus på utvikling av nye modeller for praksisundervisning Simulatortrening (Stine Gundrosen) Longitudinal integrated Clerk-ship (Børge Lillebo) Ting å tenke på i forhold til fremtidig undervisning Utdanning av generalister vs spesialister Tverrprofesjonalitet God logistikk Større fokus på hva studentene har lært og ikke bare på undervisning Ledelsen på MH fakultet og sykehusledelse skal sette seg sammen og se på hvordan organisasjonen kan jobbes sammen for å få til god organisering og gjennomføring av klinisk undervisning i sykehuset.

Utvikling av generiske emner under fellesemneordning- Forslag til generiske tema Innovasjon og entreprenørskap Etikk og verdibasert praksis Fag og teknologi Fagpolitikk og systemforståelse Ledelse og organisasjon Relasjoner og kommunikasjon Tverrfaglig samhandling Medborgerskap

Utvikling av generiske emner under fellesemneordning- spørsmål Hvilke generiske tematikker mener studieområdeforvalterne bør være gjeldende for sitt studieområde? I valget av generiske tematikker for deres studieområde, har dere innspill på generiske tematikker som ikke finnes på listen, men som dere mener bør være representert? I så fall, hvilke? Er forslagene til overordnede læringsutbyttebeskrivelser for de aktuelle tematikkene dekkende, eller har dere forslag til konkrete endringer? Dersom dere har innspill på nye generiske tematikker ber vi om at disse også beskrives i form av overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Anser dere generelt at de foreslåtte tematikkene er tjenlige ut fra et overordnet perspektiv (som felles NTNU-tematikker) og ut fra hensynet til studieområde- og programmessig tilpasning? Hvor mange generiske tematikker (og områdeemner) ser dere at det vil være behov for innenfor deres studieområde? Hvilke programmer kan disse tilordnes? Vi minner om at det i utgangspunktet ligger en forutsetning om 1–4 områdeemner pr. studieområde i den vedtatte ordningen.

Hva skjer videre? Innspill fakultet 03.05.2017 Gjennomgang av forslagene Harmonisering av utforming av generelle tematikker og læringsutbyttebeskrivelser Implementering studieåret 2019-2020

Utvikling av INB sin strategi Instituttets ambisjoner og forutsetninger for å nå målene Analyse av viktige samarbeidspartnere og forventninger Merverdi av fusjonen og andre endringer Hovedoverskrifter med klare mål og konkrete tiltak Utdanning og læringsmiljø Forskning Innovasjon og nyskapning Formidling og kommunikasjon Ledelse, medvirkning og ressurser

INB satsingsområder 2017-2018 Samarbeidsprosjekt med Kavliinstituttet Regenerativ nevrovitenskap Helseinformatikk og velferdsteknologi Gjennomgang av instituttets laboratorieressurser Utvikling av BOA portefølje Tungasletta Utvikling og faglig integrering av studieportefølje

Strategiske mål Utdanning og læringsmiljø Forskning M1. Utdanne og aktivt lærende helsepersonell som kan jobbe i tverrfaglige team M2. Sikre høy kvalitet i utdanning av bachelor- og master-studenter M3. Sørge for høy kvalitet og god gjennomføring av phd stud. og forskerlinjestudenter M4. Er vi rustet til å møte morgendagense behov Forskning M1. Bygge gode, robuste forskningsmiljøer M2. Øke andel NFR- og EU prosjekter M3. Få fram flere stjernekandidater og toppforskere M4. Etablere forskningsportefølje på tvers av fagmiljø i instituttet M5. Bygge internasjonale nettverk M6. Ivaretakelse enkeltforskere/enkeltpersoner med faglige nettverk

Strategiske mål Innovasjon og nyskapning Formidling og kommunikasjon M1. Øke antallet og videreutvikle innovasjonsprosjekt innen produkt- M2. og tjenesteinnovasjon mer aktiv/konkret ordlyd…. Formidling og kommunikasjon M1. Markedsføre INBs aktiviteter gjennom en god nettside M2. Formidle instituttets forskningsaktivitet og undervisning til forskere, helsepersonell, studenter og befolkningen for øvrig

Strategiske mål Ledelse, medvirkning og ressurser M1. Etablere ny ledelses- og medbestemmelses-struktur for INB M2. Etablere prosjekt for integrasjon av profesjonsutdanningene M3. Etablere karriereplaner for vitenskapelig tilsatte og ansatte i utdannings og rekrtutteringstillinger *phd og postdoc M4. Videreutvikle et tidsriktig og kompetent administrativt støtteapparat M5. Utvikle en felles laboratoriefunksjon med et kompetent teknisk personale

Gjennomførte møter ØNH, øye og kjeve Nevrologi og nevrokirurgi GeMS Fysikalsk medisin og rehabilitering Ortopedi og revmatologi Profesjonsutdanningene: audiologi, ergoterapi, fysioterapi

Hovedpunkter til oppfølging ØNH, øye og kjeve Felles dialog StOlav/INB om felles infrastruktur i klinikk og bedre bruk forskningssykepleiere/prosjektstøtte Nettverksbygging og oppfølging av strategiske samarbeidspartnere. Kjeve: avklaring rundt behov: forskning og undervisning Faglig integrasjon med audiologi Kartlegge mulige samarbeidsområder på tvers av institutt og fakultet (EVU) Tilknytning forskerlinjestudenter HR-saker og talentoppfølging

Hovedpunkter til oppfølging Nevrologi og nevrokirurgi I samarbeid mellom klinikk/institutt vurdere fremtidige stillingsressurser til forskning Fagenheten savner arenaer for utvikling av nye prosjekt, samhandling og idéskaping Fagenheten vurderer etablering av faglig og sosialt forum for sine Ph.d. og forskerlinjestudenter HR-saker og talentoppfølging

Hovedpunkter til oppfølging GEMS Faglig integrasjon med profesjonsutdanningene Undervisningsressurser til Bevegelsesvitenskap Velferdsteknologi nytt satsningsområde Felles infrastruktur klinikk/institutt (geriatri og slag) Avklare laboratoriefasiliteter i Granåsen (OLT) «Gullkortsatsning» - mulighetsrom og forpliktelser? HR-saker og talentoppfølging

Hovedpunkter til oppfølging Fysikalsk medisin og rehabilitering Vurdere fagenhetstilknytning Møte med TDI gruppa for avklaringer HR-saker og talentoppfølging

Hovedpunkter til oppfølging Ortopedi og revmatologi Ønsker at noen tar PBL IA høsten 2017 Vurdere helhetlig stillingssammensetning ved revmatologi Instituttet initierer dialog med avdelingssjef Revmatologisk avd. vedrørende samarbeid innen forskning og utdanning HR saker og talentoppfølging Ortopedi

Hovedpunkter til oppfølging Profesjonsutdanningene Undervisningsregnskapet Generasjonsskifte og turnover Integrasjonsprosjekter og undervisningskvalitet HR-saker og talentoppfølging

Egne møter/prosesser med Helseinformatikk Velferdsteknologi Laboratoriene

Hovedpunkter til oppfølging – INB Konsekvenser av desentralisert medisinutdanning for INB Hvordan ivareta utvikling av utdanning på fagenhetsnivå Hvordan bli tydeligere på ønsket utvikling av undervisningsform, metode og kvalitet Fare for økt byråkratisering rundt medisinstudiet Veileder- og prosjektlederopplæring Erstatning for aktivitetsrapporten/oversikt over egen aktivitet Statistisk kompetanse

Plan for høstens dialogmøter Perioden 23/10-10/11 Form, hvem som skal inviteres, må avklares Hovedtema er undervisning

INB høsten 2017 Alle vitenskapelig og teknisk ansatte skal ha tilhørighet til en fagenhet

Ukentlige ledermøter Instituttleder Kontorsjef Nestleder forskning Nestleder medisin EVU Nestleder bachelor master

Operativ ledergruppe (månedlige møter) Fagenhetsledere: Bevegelse Ortoped/revma Nevro/kir. ØNH/Øye/kjeve Profesjonsutd. Studentrepresentanter Instituttleder Kontorsjef Nestleder forskning Nestleder medisin & EVU Nestleder bachelor & master

Utvidet ledergruppe/evt råd – strategisk, 2 ganger per semester Fagenhetsledere: Bevegelse Ortoped/revma Nevro/kir. ØNH/Øye Profesjonsutd. 2 Studentrepresentanter Instituttleder Kontorsjef Nestleder forskning Nestleder medisin EVU Nestleder bachelor master 2 valgte fast vitenskapelig ansatte Valgt midlertidig vitenskapelig ansatte Valgt adm/tekn ansatt 2 eksterne representanter Helseinformatikk og velferdsteknologi SenTIF Labber

Eksterne representanter i utvidet ledergruppe Kommunehelsetjeneste Spesialisthelsetjeneste Andre aktører?