Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva fungerer og hva fungerer ikke?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva fungerer og hva fungerer ikke?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hva fungerer og hva fungerer ikke?
Endring og gjennomføring av ny studieplan er avhengig av at noen definerte roller og funksjoner ivaretas

2 Definisjon av roller og funksjoner
Emneleder oppnevnes av programstyret for medisin, primært blant emnets delemneledere Ansvar Lede emnekomiteen (bestående av øvrige delemneledere og studentrepresentanter) Representerte emnet i Studieplanutvalget Sørge for at evaluering på emnenivå gjennomføres Sørge for at emnebeskrivelsen er faglig oppdatert. (Endringer i emnebeskrivelsen, herunder tidsbruk mellom delemner, skal godkjennes av programstyret for medisin) Sørge for en felles liste over anbefalt litteratur for emnet slik at man unngår at ulike delemner anbefaler ulike bøker innen samme fagområde Sørge for en liste over arbeidskrav og plan for godkjenning av arbeidskrav for emnet

3 Delemneleder Oppnevnes av programstyret etter forslag fra instituttene. Tidligere fratredelse eller permisjon avklares med tilhørende instituttleder Ansvar overordnet faglig ansvar for alle undervisningsaktiviteter tilknyttet delemnet være kontaktperson for kolleger, studenter og administrasjonen i spørsmål som går direkte på delemnets faglige innhold og gjennomføring lede en delemnekomité som er satt sammen av vitenskapelige ansatte fra ulike institutter og studentrepresentanter sørge for en hensiktsmessig arbeidsform og arbeidsdeling i komiteen sørge for at arbeidskrav og omfang til enhver tid samsvarer med delemnebeskrivelsen sørge for at delemnebeskrivelsen er i tråd med Kvalitetssikringssystemets krav

4 Delemneleder, forts.. i samarbeid med delemnekomitéen, bemanne timeplanen med undervisere (interne og eksterne). må sikre at undervisere i delemnet blir gjort kjent med innhold og mål. Dette gjelder også lærere på praktisk klinisk undervisning i og utenfor fakultetet utarbeide og oppdatere undervisningsmateriell (kompendier, struktur for godkjenning av arbeidskrav etc.) for delemnet, og se til at undervisningsmateriell og utstyr er tilstrekkelig bemannet timeplan leveres til studiekonsulent på eget institutt, som publiserer timeplanen, minst 6 mnd. før delemnet starter har ansvar for å forespørre eksterne kolleger om å være eksterne sensorer for emnet innhente eksamensspørsmål med sensorveileding fra involverte undervisere levere to sett oppgaver med tilhørende veiledende svar/sensorveiledning som avspeiler læringsmålene for delemnet. Dette leveres til eksamenskommisjon for emnet. Tema, form og omfang på spørsmål avtales med eksamenskommisjonens leder delta i eksamenskommisjonen for emnet og der bidra til å gjennomføre eksamen, sensur og tilbakemelding til studentene (ordinær og utsatt eksamen hvert år).

5 Fagenhetsleder instituttets forlengede arm i den faglige ledelsen av instituttenes undervisningsoppgaver i samråd med instituttleder fordele undervisningsoppgavene ut fra den enkelte fagpersons kompetanse og øvrige oppgaver. I dette inngår å foreslå emne- og delemneleder samt bistå emne- og delemneleder med bemanning av timeplaner delta i utforming av stillingsbetenkninger og gi uttalelse i tilsettingssaker når det utlyses stillinger som i vesentlig grad skal ha undervisningsansvar i emner som inngår i fagenheten delta i vurdering av søknader om FOU-termin innen egen fagenhet for å kunne sikre at fagenhetens undervisningsoppgaver kan ivaretas gis myndighet til å pålegge medlemmene i sin faggruppe oppgaver ved behov så som undervisning inklusive praktisk klinisk undervisning, eksamen, sensur, veiledning, rekrutteringsaktiviteter og utviklingsoppgaver - praktisk klinisk undervisning inkluderer undervisning dekket av UiT-resurser og UNN-resurser (???) har ansvar for oppfølging av praktisk klinisk undervisning som gis i primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten (UNN) innen eget fagområde

6 Utfordringer UiT delemneleder og fagenhetsleder er tillagt mye ansvar og myndighet til å pålegge undervisere oppgaver, uten at de har, eller opplever å ha, denne myndigheten manglende kunnskap om og forståelse av ledelseslinjer, ansvar og myndighet hos de ulike aktørene fare for konflikt mellom fagleder og fagenhet på den ene siden og delemneleder og komite på den andre siden når enighet ikke oppnås om hva det skal undervises i og hvem som skal gjøre det. kontakten og samarbeidet om undervisningsplanleggingen med UNN er ikke beskrevet på noen tilfredsstillende måte i en del tilfeller overlates også ansvaret for å finne faglige undervisningsressurser til studiekonsulentene, som ikke har forutsetninger for å sørge for dette på skikkelig vis delemneledere opplever innimellom manglende forståelse for behovet for undervisningsressurser og det undervisningsansvaret UNN har, fra både enkeltansatte, avdelingsledere og klinikksjefer ved UNN

7 Utfordringer UNN . Å avsette tid til studentveiledning,
utfordringer med å ha nok personell til å veilede Manglende areal til studentene. Dette gjelder for eksempel spesielt på de kirurgiske fagfeltene Samtidighetskonflikter for areal ved at studenter i ulike studieløp kommer til de samme praksisarenaene til samme tid Uheldig planleggingen og koordineringen fra studiestedene, manglende forberedelse og koordinering blant det personale i UNN som skal motta studentene en stor flaskehals i UNN er at undervisningsbestillingen fra UiT for legestudentene ikke følger ledelseslinjen i UNN uklart definert hvor mye UNN- ansatte og UiT-ansatte skal bidra i den praktisk kliniske undervisningen .

8 Veien videre Få til klare avtaler mellom UiT/UNN
Øke forståelsen av roller/funksjoner Bedre våre ansattes arbeidsforhold Klarere linjer for ledelse


Laste ned ppt "Hva fungerer og hva fungerer ikke?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google