Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Operativt ledermøte INB

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Operativt ledermøte INB"— Utskrift av presentasjonen:

1 Operativt ledermøte INB

2 Saker Forskningsrettet innovasjon
Informasjon fra studentene (ikke valgt representanter ennå) Informasjon fra instituttet Diskusjonssaker Møte med rektor 12.10 Dialogmøter; form og innhold Arbeidsmiljøundersøkelsen; plan for arbeidet Agenda utvidet ledermøte

3 Informasjon fra instituttet

4 Organisering av INB Geriatri, bevegelse, slag (GeMS) Helse- profesjon
56 personer 41,6 årsverk 74 personer 62,4 årsverk 59 personer 35,5 årsverk 19 personer 7,1 årsverk 13 personer 5,9 årsverk Geriatri, bevegelse, slag (GeMS) Helse- profesjon Nevrologi, nevrokirurgi og fysikalsk medisin Ortopedi og revma Øye, kjeve, øre, nese hals Aldring og bevegelse Geriatri Cerebral parese Hjerneslag Toppidrett -kognisjon -mekanismer -teknologi -fysisk funksjon -behandlingsforløp Helse i kontekst Aktivitet og deltakelse Velferdsteknologi Audiologi Ergoterapi Fysioterapi Demens Epilepsi Hodepine Intrakraniell nevrokirurgi Nakke/rygg Parkinson sykdom Søvn Arbeidsrettet rehabilitering Ervervet hjerneskade Ryggmargskader Artoskopisk kirurgi Proteseforskning Registerforskning Spinale lidelser Håndkirurgi Traumatologi Barneortopedi Ortopediske infeksjoner Svangerskap og revmatisk sykdom Psoriasisartritt Artrittsykdommer og osteoporose spektralfotografi Kjeve- og ansikts-kirurgi Øre-nese-hals sykdommer Øyesykdommer Organisering av INB Fagområder: Helseinformatikk og velferdsteknologi Labber: Nevrobiologi, Regenerativ nevrovitenskap, fMRI, Bevegelse, Klinisk nevrofysiologi Medisin-studie (116) Etter og videreutdanning: helseinformatikk , logopedi, aktivitet og helse, TTII (160) Bachelor og master bevegelses-vitenskap (299) Bachelor i audiologi, ergoterapi og fysioterapi Master aktivitet og bevegelse (697)

5 Nye fagenheter Geriatri, bevegelse og slag: Torunn Askim
Helseprofesjonsutdanningene fysioterapi, ergoterapi og audiologi: Jan Harry Størksen Nevrologi, nevrokirurgi og fysikalsk medisin: Sasha Gulati  Ortopedi og revmatologi: Jon Olav Drogset ØNH, øye, kjeve: Dordi Austeng

6 Ledergrupper etablert
Navn Deltakere Møtefrekvens Ledergruppe Instituttleder, nestledere, kontorsjef Ukentlig Operativ ledergruppe + fagenhetsledere Månedlig Utvidet ledergruppe + valgte representanter, studentrepresentanter, eksterne og interne medlemmer 4 ganger i året

7 Utvidet ledergruppe Valgte representanter:
Fast vitenskapelig tilsatt medlem 1: Håvard Lorås Fast vitenskapelig tilsatt medlem 2: Ingvild Saltvedt Midlertidig vitenskapelig tilsatt medlem: Rannveig Sakshaug Eldholm Administrativt tilsatt medlem: Ingrid Goldmann Teknisk ansatt medlem: Xiangchun Tan  Studentrepresentanter  Andre interne medlemmer:  Helseinformatikk/Velferdsteknologi: Arild Faxvaag Laboratorier: Ioanna Sandvig SenTIF: Gertjan Ettema

8 Eksterne medlemmer i utvidet ledergruppe
Jan Gunnar Skogås Daglig leder Fremtidens operasjonsrom St. Olavs hospital Helge Garåsen Kommunaldirektør for helse og velferd Trondheim kommune

9 Medvirkning institutt - fagenhetsnivå
Gruppemøter Dialogmøter Ledermøter og ledergrupper Studieprogram Gjennom den faglige linjen Instituttets allmøter Verneombud (instituttnivå) Tillitsvalgtapparat (fakultetsnivå)

10 Forskningsgruppe/faggruppe
Organisasjonen Rektor Dekan Instituttleder Senter Fagenhet Studieprogram Forskningsgruppe/faggruppe

11 Oranisasjon MH dekanatet
Dekan: Bjørn Gustafsson Prodekan bachelorstudier: Toril Forbord Prodekan masterstudier og medisin: Jon Magnussen Prodekan forskning: Pål Romundstad Prodekan innovasjon og nyskapning: Brita Pukstad

12 Nivå IV lederes ansvar: delegert myndighet fra instituttleder
Ledelse av fag og utdanningsmiljø Forskning Utdanning og læringsmiljø Innovasjon og nyskapning Formidling og kommunikasjon Legge til rette for medvirkning Medarbeidersamtaler (Budsjettdisponeringsmyndighet (BDM))

13 INB: Funksjonsbeskrivelse fagenhetsleder
Skape en positiv organisasjonskultur og stimulere til et produktivt og godt arbeidsmiljø for studenter og ansatte Påse at det utøves god faglig ledelse med vekt på kvalitet i undervisning og forskning Representere arbeidsgiver Bidra inn mot instituttets strategiske arbeid og sørge for at fagenheten har oppdaterte strategier og at disse følges opp Bidra i vurderings- og innstillingsarbeid knyttet til utlysninger av stillinger Bidra i utforming av budsjett for fagenheten (BDM: Disponere budsjett for fagenheten)  Delta i ledergruppen ved instituttet Formidle informasjon mellom ansatte og ledelse Representere og posisjonere fagenheten og fremme internt og eksternt samarbeid Legge forholdene til rette for studentenes lærings- og arbeidsmiljø Sikre de ansattes medbestemmelsesrett Gjennomføre medarbeidersamtaler etter delegasjon fra instituttleder Sørge for at det avholdes jevnlige møter med fagenhetens medlemmer Fordele og delegere oppgaver til fagenhetens medlemmer Samarbeide med instituttets administrasjon om å holde løpende oversikt over medarbeidere og prosjekter i instituttgruppen

14 Trenger vi organisering i faggrupper under fagenhetene?
Spørsmål å diskutere Trenger vi organisering i faggrupper under fagenhetene?

15 Kartlegging av undervisningsressurser
Undervisningsvekting Vekting av ulike typer undervisning Ressursbehov undervisning Kartlegging behov for undervisningsressurser ut fra dagens situasjon Kapasitet undervisning Kartlegging av alle ansatte med undervisningsplikt Økonomi og budsjett Desentralisert budsjettmodell  

16

17

18 Dato Frister i kvalitetsmeldingsprosessen Kvalitetsmeldingen tas opp i instituttledermøtet. Instituttenes frist for å sende inn instituttets innspill til kvalitetsmelding til fakultetet. Frist for fakultetet å sende inn kvalitetsmeldingen til Rektor. Jan/feb 2018 Tilbakemelding til instituttene fra prodekaner. Feb/mars 2018 Handlingsplan for utdanningskvalitet behandles av fakultetsstyret ved MH. NTNUs styre behandler universitetets kvalitetsmelding. April 2018 Kvalitetsmeldingen er tema i fakultetets dialogmøte med prorektor for utdanning. Fortløpende Oppfølging av planer og tiltak.

19 Diskusjonssaker

20 Møte med rektor Hvem er INB Aktuelle tema å ta opp?

21 Dialogmøter høst 2017 Perioden 23/10-10/11
Gjennomføres med nye fagenheter Grunnlagsdokumenter sendes ut innen 30/9 Tema og deltakere avklares i operativt ledermøte 21. september Her er det vel siste punkt som bør diskuteres….

22 Medarbeidersamtaler Organisering Form Innhold Tilbakemelding
Punkter å snakke rundt, hvordan skal vi organisere oss og hvem skal holde samtalene..

23 Arbeidsmiljøundersøkelse 2017
Ny arbeidsmiljøundersøkelse ved NTNU i november Overordnede mål Helsefremmende arbeidsmiljø preget av jobbengasjement, god arbeidsflyt og måloppnåelse. Oversikt over ansattes arbeidssituasjon etter fusjon og omorganisering. Grunnlag for strategiske arbeidsmiljøsatsninger og organisasjonsutviklingstiltak.

24 Arbeidsmiljøundersøkelse 2017
Resultatenheter INB: Profesjonsutdanningene Tungasletta Nevrologi, Ortopedi og revmatologi, ØNH, øye, kjeve Geriatri, bevegelse, slag, Helseinformatikk og velferdsteknologi Administrasjon Stipendiater Deltidsstillinger / II-er stillinger Tekniske stillinger inne i fagenhetene

25 Årshjul arbeidsmiljøundersøkelsen (MH-fakultetet)
Opplæring ledere og verneombud desember Opplæring på fakultetet fra lokale koordinatorer. Spørreundersøkelse november 2017 Enhetenes formøter (leder, verneombud, lederstøtte) FaktaARK I oktober 2017 (Faktaark I er en status for arbeidsmiljøet på enheten, fylles ut av leder og verneombud) Resultatrapporter 10. januar 2018 (ephorte) NTNU-resultat (Styret, AMU) Fakultetsresultat (fak.styre, LOSAM) Formøte leder og verneombud Oppfølgingsmøter (januar-februar) Tiltaksplaner før påske Jan Feb Mar Apr Mai Jun Jul Aug Sep Okt Nov Des Arbeidsmiljø-undersøkelse Oppfølging Arbeidsmiljø-undersøkelsen Organisering Kvalitetssikre ansattlister før 25. sept. Resultatenheter avklares i august Fakta II april 2018 Lokal iverksetting E Evaluering i mai-juni (ledermøter, (ledermøter, LOSAM) Forankring Iverksetting Kvalitetssikring av ansattlister: samarbeid HR og institutt Resultatenheter: MH-fak ønsker nivå 4. Faktaark 1: leder og verneombud fyller ut sammen. Info om enheten.

26 UTKAST: Plan for arbeidsmiljøundersøkelse INB
Møte med verneombudene Prosess i ledergruppa Hente opp tidligere undersøkelser og tiltaksplaner Undersøkelse åpner Kommunikasjon ut til alle ansatte om deltakelse - Jorunn Informasjon til alle fra Martha om formaliteter og praktiske ting Avklare videre prosess når resultat foreligger

27 Lysark 8, 9 og 10 er ARK resultat 2015 og det vi jobbet med i etterkant, vet ikke om dette er relevant nå!

28 Arbeidsmiljø på dagsorden - tiltaksrapport Dato:15/6 Navn på enhet: Institutt for nevromedisin, DMF (Sendes overordnet leder og dokumenteres i ephorte innen 15. juni 2016) Viktigste muligheter Fusjon er ment for å gjøre ting bedre. Viktig å legge til rette for å kunne gjøre endringer på en god måte. Ressurser må for eksempel settes inn riktig sted for å håndtere endring. Vi bør lete etter områder hvor vi kan jobbe smartere. Viktigste utfordringer Ivaretakelse av teknisk ansattes rettigheter og plikter i fusjonsprosessen. Nye organisasjonskulturer skal inn i eksisterende miljø Ivaretakelse av 4. nivå og satellitter Ressurstilgang for å håndtere endring med minst mulig belastning på primærvirksomhet knyttet til fusjonsarbeidet. Kartlegge behov for støttefunksjoner. Tiltak å bevare/nye tiltak Ansvarlig Frist Teknisk gruppe av fast ansatte inkluderes i administrasjonsmøter og internkommunikasjon Kontorsjef 9/6 Forberedelser endring administrasjon – utarbeide kommunikasjonsplan 15/8 Melde inn behov til stillingsmøte med dekan: Midlertidig omprioritering av ledig vitenskapelig ressurs (1 år) til forsknings- og undervisningsstøtte 4. nivå. 17/6

29

30 Utvidet ledermøte 5. oktober
Scandic Nidelven: 11:30 -16:00 INB som organisasjon Tema: Utdanning av fremtidens profesjonsutøvere hva skal kjennetegne studentene vi utdanner i fremtiden hvordan skal vi få til god utdanning og samhandling med praksisfeltet hvordan skape nye læringsplattformer Innspill til agenda?


Laste ned ppt "Operativt ledermøte INB"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google