Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag"— Utskrift av presentasjonen:

1 Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Felles ledermøte 26. januar 2017 Prodekan Hilde Grimstad MH NTNU OK

2 Bakgrunn Helsepolitisk, oppfylle samfunnsoppdraget
Utdanne flere leger i Norge Styrke primærhelsetjenesten Pasientenes helsetjeneste – nærhet og helhet Rekruttere og beholde kompetanse i helsetjenesten utenfor Trondheim Synergi med spesialistutdanningen av leger i HF’ene Bærekraftig utdanning Pasientnær utdanning Sikre kvalitet for alle studentene Videreutvikle klinisk undervisning, innovasjon i utdanning Auditoriene på Øya dimensjonert for kull på 150 studenter Fakultetet og dekanen hadde over lengre tid sett på muligheten for å etablere en studieretning med mer klinisk utdanning utenfor universitetssykehuset og spesielt mer i primærhelsetjenesten Nasjonalt prøvd ut i Bodø og internasjonalt, og vi var inspirert av dette og ønsket å se om det var mulig å bruke primærhelstejenesten som læringsarena i større grad Styrke helsetjenesten i regionen

3 Melding til KD «Vi planlegger å etablere en studieretning hvor svært mye av klinisk undervisning foregår utenfor universitetssykehuset og Trondheim» «Praksislæring utenfor Trondheim kan bedre rekruttering til legestillinger utenfor sentrale områder, spesielt i primærhelsetjenesten» «Tverrprofesjonell-samarbeidslæring (TPS) også utenfor Trondheimsområdet» «…utvikling av en ny studieretning, noe som lenge har vært ønsket både av DMF og av politiske myndigheter» Vi fikk henvendelse fra KD, og ble oppfordret til å argumentere for at vi skulle kunne ta imot flere studenter i medisin. Argumenterte med å prøve ut noe nytt nasjonalt, men basert på internasjonal erfaring, og som samtidig oppfylte helsepolitiske mål Samtidig var rektor tydelig i sitt ønske om at vi skulle være ambisiøse

4 Mulighetsstudien Bredt sammensatt prosjektgruppe med tyngde i Nordtrøndelag, og Børge Lillebo som prosjektleder. Han skal få presentere mer om studiemodellen vi har valgt nå snart. I denne omgang har vi jobbet mot N-Trøndelag, og lykkes vi med dette, vil vi gå videre med en modell i Møre og Romsdal i neste omgang.

5 Ny studiemodell nord i Trøndelag
Dagens studentforløp ved NTNU Stadium I – Basalfag og LPK (Lege-Pasientkurs) Stadium II – Kunnskaper og ferdigheter i klinisk sykehusmedisin, uketjeneste på St. Olavs H, inn- og utveksling i engelsk semester Stadium III – 5. år - Hovedoppgave og 16 u praksis i lokalsykehus 6. år - Samfunns- og miljømedisin, 6 u praksis i kommunehelsetjenesten 3. og 4. studieår: Lokalsykehus i Nord-Trøndelag 5. studieår: Utplassering og hovedoppgave 6. studieår: Samfunnsmedisin og organrettet sykdomslære (uavklart) Stadium I Stadium II Stadium III 1. studieår 2. studieår 3. studieår 4. studieår 5. studieår 6. studieår Trondheim Nord-Trøndelag Nord-Trøndelag/ Nord- Trøndelag/ Trondheim?

6 Bredt sammensatt prosjektgruppe

7

8

9 Finansiering av studieplasser
Investeringene kommer før bevilgningene

10 Økt opptak i medisinstudiet med etablering av LiNT studiemodell nord i Trøndelag er økonomisk bærekraftig. Økonomisk bidrag fra NTNU, HMN RHF, HNT, TFK, lokale kommuner og NU er også mulig I opptrappingsfasen må det investeres i de nye studieplassene

11 Fakultetets bevilgningsøkonomi er på 1,05 milliard kr
Fakultetets avsetninger i driftsrammen er ca 62 mill kr pr Antatt budsjettresultat fram mot 2019 Fakultetet har tilstrekkelig handlingsrom for en slik strategisk investering 2017 2018 2019 LiNT investering 304 4531 3234

12


Laste ned ppt "Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google