Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ny forskrift om ledelse og kvalitet, … og litt til Sigrid J

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ny forskrift om ledelse og kvalitet, … og litt til Sigrid J"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ny forskrift om ledelse og kvalitet, … og litt til Sigrid J
Ny forskrift om ledelse og kvalitet, … og litt til Sigrid J. Askum, fagleder KS

2 Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten
Virkeområde Forskriften gjelder virksomheter som er pålagt internkontrollplikt etter: Helsetilsynsloven Spesialisthelsetjenesteloven Helse- og omsorgstjenesteloven Tannhelsetjenesteloven

3 Formål Formålet med forskriften er å bidra til faglig forsvarlige helse- og omsorgstjenester, kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet, og at øvrige krav i helse- og omsorgslovgivningen etterleves.

4 § 3.Ansvaret for styringssystem Den som har det overordnede ansvaret for virksomheten skal sørge for at det etableres og gjennomføres systematisk styring av virksomhetens aktiviteter i tråd med denne forskriften og at medarbeiderne i virksomheten medvirker til dette.

5 Veileder Ansvaret for styringssystem Omfang og dokumentasjon Planlegge
Gjennomføre Evaluere Korrigere

6 Indikatorer En av de mest kjente metodene for kvalitetsforbedring er utviklet av William Edwards Deming ( ). Metoden er blant annet kalt Demings sirkel og PDSA-sirkelen, og består av fire trinn: Plan, do, study, act. I Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring ( ) beskrives de fire trinnene som: Planlegge, utføre, kontrollere og korrigere.

7 Modell for kvalitetsforbedring

8 Helhetlige, koordinerte og trygge pasientforløp
Utviklingen i spesialisthelsetjenesten Utviklingen i primærhelsetjenesten Samhandlingsgenet

9

10 Oslo universitetssykehus og Oslo kommune

11

12

13 Læringsnettverk for eldre og kronisk syke
Agder Rogaland Nordland Hedmark/Oppland Oslo Møre og Romsdal Ofoten, Troms og Finnmark

14 Læringsnettverk - verdt innsatsen?
Har gitt økt kompetanse Har stimulert til faglige utvikling som ellers ikke ville ha forekommet. Lærings- og innovasjonsnettverk hvor brukerne ha deltatt vurderes som særlig vellykkede. MEN: Vanskelig å dokumentere at nettverkene har bidratt til innovasjon i form av forbedret tjenesteorganisering eller bedre tjenester til brukeren. Fra Fafo rapport – Læringsnettverk og innovasjon i kommunene: Rapporten er den første av to i et større forskningsprosjekt som finansieres av HOD. Hovedformålet er å få kunnskap om hva som kjennetegner de kommunene som driver både effektive og gode omsorgstjenester, hvordan de gode erfaringene fra disse kommunene kan systematiseres og hvordan deres erfaringer kan spres og formidles til andre kommuner. På oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet har FAFO i samarbeid med Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR) og Ressurssenter for omstilling i kommunene (RO) kartlagt og vurdert nettverk som er etablert for erfarings- og kunnskapsutveksling mellom kommuner. Formålet med rapporten er å identifisere hva som fremmer og hemmer spredning av kunnskap om gode omsorgstjenester til og mellom kommuner. Undersøkelsen har omfattet både sentralt initierte læringsnetttverk (eks. Samarbeid om etisk kompetanseheving og Flink med Folk), lokalt initierte driftsnettverk med utspring i lokale behov (eks. 12k i Vestfold), samt aktiviteter knyttet il lærings- og utviklingsmiljøer (eks. Utviklingssenter og EffektiviseringsNettverk). Det er behov for både lokalt og sentralt initierte lærings- og innovasjonsnettverk. Deltakerne i læringsnettverkene har hatt personlig utbytte av å delta og det har gitt økt kompetanse. Nettverkene har stimulert til faglige utvikling som ellers ikke ville ha forekommet. Lærings- og innovasjonsnettverk hvor brukerne ha deltatt vurderes som særlig vellykkede. Det er vanskelig å dokumentere at nettverkene har bidratt til innovasjon i form av forbedret tjenesteorganisering eller bedre tjenester til brukeren.

15 Kunnskapsbasert utvikling av god samhandling
Universitetet i Bergen har et EU-prosjekt skal beskrive to norske modeller på området «integrated care». Læringsnettverket er den ene modellen som beskrives. I sitt doktorgradsarbeid har kommuneoverlege Tove Røsstad publisert artikler fra Orkdalsregionen om utviklingen av pasientforløpet: og om implementeringsprosessen Dette har direkte overføringsverdi til læringsnettverkene som KS gjennomfører i samarbeid med Folkehelseinstituttet.

16 Jeg får den hjelp jeg trenger, når jeg trenger det
Hovedstyret i KS har fortsatt denne visjonen for den gode samhandlingen mellom kommuner og helseforetak Brukeren skal kunne si: Jeg får den hjelp jeg trenger, når jeg trenger det

17 Leve hele livet Regjeringen har startet arbeidet med kvalitetsreformen Leve hele livet. Målet er at alle eldre skal få bedre hjelp og støtte til å mestre livet. Leve hele livet skal handle om de grunnleggende tingene som oftest svikter i tilbudet til eldre: mat, aktivitet og fellesskap, helsehjelp og sammenheng i tjenestene.

18 MANDAT KSF 1 2 3 4 Identifisere forsknings
behov og ivareta disse (særlig fokus på kunnskaps-svake områder) 2 Opprette struktur for forskning, innovasjon og utdanning Nasjonalt og regionalt 3 Foreslå finansierings –modell 4 Stimulere til nasjonalt og internasjonalt forsknings-samarbeid MANDAT KSF


Laste ned ppt "Ny forskrift om ledelse og kvalitet, … og litt til Sigrid J"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google