Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord,"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord, 23.10.17
Anne Kristin Dahl

2 Suksesskriterier?

3 UH – Veiledning av nye lærere (VNL)
Vi er bindeleddet mellom de ulike aktørene i utdanningssystemet: barnehage-/lærerstudenter– nye barnehage-/lærere, erfarne lærere – veiledere – barnehage-/skoleledelse – eiere (alle nivå) Vi er de første – og beste (?) til å skape arenaer for erfaringsutveksling, vedlikehold og bygging av kompetanse («Det tredje rom») Vi er pedagoger, fagdidaktikere , vitenskapelig ansatte – den tette koblinga LU/VNL/VU Vi representerer kanaler som sørger for spredning av kunnskap, ny forskning, innsikt og tanker om og perspektiver på skoleutvikling Vi bidrar til FOU-kompetanse inn i skolen – vi ser nye muligheter Eksempel: veileders nye roller og karrieremuligheter på arbeidsplassen:

4 Hvilke forventninger rettes mot veilederrollen?
Styrings-dokumenter Oppfølging av nye lærere Forventninger til veilederrollen Forskning Oppfølging av nye lærere Oppfølging av nye lærere og hele kollegiet Styringsdokumenter: Stortingsmeldinger, retningslinjer for veilederutdanninger og retningslinjer for praksis i lektorutdanning og PPU. KRAV hva skal veiledere kunne: de skal ha formell veilederutdanning. De skal ha FoU-kompetanse. Nasjonale retningslinger for veilederutdanning trekker også frem at veileder skal ha innsikt i veiledningens bidrag til innovasjon og fornyelse i skolen. Forskning: empirisk basert: hvilke ferdigheter og kunnskaper er sentrale å utvikle i veilederutdanning. Ferdigheter og kunnskaper som også er relevante for virksomhet som strekker seg utover det å veilede nye lærere vektlegges (ref. bidraget fra Smith) Skoler: hva ønsker vi at veiledere skal gjør på vår skole? Særlig her vi ser at forventningen om å bidra til profesjonell utvikling og innovasjon i skolene særlig fremkommer. Fra ledelsen eller fra veiledere selv: de ser behov på skolen som de ønsker å bidra til å utvikle. Siv skal nå gi oss noen eksempler på dette. Jf. Det jeg nevnte om styringsparadokset i plenum: hvor kommer forventningene om at veiledere skal utvide sine arbeidsoppgaver fra? Først og fremst fra skolene som har noen behov de ser at veiledere med veilederkompetanse kan dekke. Skoler

5 Hva er det veiledere kan som gjør dem til attraktive prosjektledere?
Veilederes profesjonskunnskap (Smith, 2016) Kunne artikulere egen praksisteori Kunne gi gode tilbakemeldinger Kunne bygge bro mellom teori og praksis Kunne modellere god undervisning Kunne bidra til systematisk refleksjon Kunnskap om praksisorientert forskning Kunnskap om læringsfellesskap og praksisfellesskap Kunnskap om skolens struktur og ulike roller Spesielt relevant i prosjektlederrollen Spesielt relevant i prosjektlederrollen Spesielt relevant i prosjektlederrollen Relevant i prosjektlederrollen? Spesielt relevant i prosjektlederrollen Spesielt relevant i prosjektlederrollen Spesielt relevant i prosjektlederrollen Spesiell relevant i prosjektlederrollen Smith, K. (2016). Mentorer – skolebaserte lærerutdannere: ansvar og krav. Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv. A.-L. Østern and G. Engvik. Oslo, Fagbokforlaget.

6 Siv Paus Brovold, veiledningsspesialist, Afk
SKOLER Akershus Frogn vgs Oslo Bjørnholt vgs Ullern vgs f21 - kombinert Hammer skole Ressurs avsatt 1 veilednings-spesialist (AFK) med formell kompetanse i 10 % Totalt 10 % 4 veiledere med formell kompetanse i 60 % Totalt 240 % 5 veiledere i 6 % Totalt 30 % 5 kollegaveiledere i 15 % Totalt 75 % 10 veiledere med formell kompetanse Ingen ressurs Relasjon, Sam-arbeid Supplement til ledergruppa, orienterer under en avdelingsleder Samarbeider med avdelingslederne sine, orienterer under rektor Supplement til ledergruppa, orienterer under rektor Ansvars-område Ansvar for veiledningsordning for nyansatte Prosjektleder for utarbeidelse av handlingsplan for skoleutvikling: a) Veiledningsordning for nyansatte b) LS c) Praksislærere Ansvar for å veilede hele personalet, basert på frivillighet Inviterer lærere inn i egen undervisning Ansvar for gjennomføring av LS i faggrupper Ansvar for veiledning av nyutdannede På sikt fungere som kollega-veiledningsteam Ansvar for gjennomføring av LS hvert semester Ansvar for gjennomføring av annet skoleutviklings-arbeid i fellestid Ansvar for veiledning av studenter og nyutdannede i 2 år Ansvar for gjennomføring av skole-utviklingsarbeid (LS) kontinuerlig gjennom året Møte-punkter Ad-hoc møter ved behov Faste møter ukentlig, eget møterom, deler arbeidsrom Faste møter månedlig Faste møter ukentlig med rektor, faste møter med sine avdelingsledere, opprettet KV-kontor bemannet 45 min pr dag Faste møter annenhver uke med rektor og ass. rektor Siv Paus Brovold, veiledningsspesialist, Afk

7 Eksempel fra VEIL4020: Arbeidskrav 1 (ett studentsvar): Gi en oversikt over veileders ulike roller, oppgaver, funksjoner og ansvar Ta initiativ til prosjekter (og drive) Bindeledd: Lærere – ledelse Inn mot ledelsen

8 Nye sider ved veilederrollen: Muligheter og begrensninger
1 Styringsperspektiv: Veilederrollen Veileder som styringsagent? Hvordan ivareta profesjonsperspektivet i prosjektlederrollen? Funksjoner, roller og relasjoner: Ledelse – veileder – lærere? 2 Hvilke muligheter, utfordringer og dilemmaer ser vi?


Laste ned ppt "Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google