Erfaringer med VIPS praksismodell Camilla Lien Johansen Valborg Misund

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Advertisements

INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Marte Meo Ger-It May-Britt Storjord Spes.spl./Marte Meo veileder.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Hva har vært vårt fokus i 2007?. –Kvalitet på arrangementene slik at det gir økt opplevelse av verdi for deltakere og slik at det blir attraktivt å være.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Hvorfor har Arbeidstilsynet valgt å gjennomføre tidenes største tilsynsprosjekt.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Hverdagsrehabilitering Porsgrunn kommune
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Presentasjon av organiseringsprosjektet
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Leanreisen i Bamsebo barnehage
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Familieråd En for alle, alle for en
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
Berit Lien seniorrådgiver
Møte for foresatte 10.trinn
Gang.
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Framgangsmåte i mobbesaker
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Valgfag innsats for andre
Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt.
Velkommen til Osloskolen og Trosterud skole
NAV-veiledere i vid. skole
Nasjonal konferanse i alders og sykehjemsmedisin 12. og 13. mars 2018
Råkhaugen dagsenter- et mangfold av muligheter.....
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Forbedringsarbeid PEVS
Den matematiske samtalen
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Klar ferdig gå….part three!
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
- Sandesundsveien barneskole
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Velkommen til foreldremøte
Modul 4 – Representasjoner
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Nå er vi spente!.
Engasjement og frivillig arbeid
Velkommen til foreldremøte
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018
Konkrete aktiviteter.
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer med VIPS praksismodell Camilla Lien Johansen Valborg Misund Demenskonferansen 08.03.17 Foto: Einar Engdal

Råkhaugen omsorgssenter Molde kommunes kompetansesenter for personer med demens fra september 2013 6 sykehjemsavdelinger med til sammen 48 pasienter Nytt av året: kortidsavdeling for avlastning og kartlegging Bofellesskap med 8 plasser Dagsenter med inntil 30 brukere pr dag Åpent 6 dager i uka + 2 kvelder

Råkhaugen omsorgssenter Dagsenteret samarbeider med Romsdalsmuseet Demenskoordinator Fått prosjektmidler fra Helsedir for å utarbeide en modell for systematisk oppfølging etter demensdiagnosen

Hvordan bli et kompetansesenter for personer med demens? Da vi startet kom personalet fra forskjellige institusjoner med ulike kulturer. Første utfordring var derfor felles verdigrunnlag Valget falt på personsentrert omsorg for å ivareta pasientens perspektiv i det daglige arbeidet

Råkhaugens verdigrunnlag I tillegg til Kitwoods grunnleggende psykologiske behov har vi tilføyd Musikk og Bevegelse for å fremheve disse og understreke betydningen av å ha fokus på disse

VIPS- praksismodell V- verdsette personen som et fullverdig medlem av fellesskapet I- får individualisert vurdering/omsorg P- omsorg som tar hensyn til personens opplevelse og perspektiv S- støttende sosialt miljø

VIPS Fagmøte og roller i fagmøte Fagmøtet er et strukturert møte som omhandler et behov/problemstilling knyttet til en pasient med utgangspunkt i pasientens perspektiv Medlemmene i fagmøtet har ulike roller. Ressurspersonen leder møtet. Primærkontakt legger frem problemstillingen. Øvrige deltagere er med å drøfte situasjonen. Avdelingssykepleier har primært en støttende funksjon

Praktisk gjennomføring av prosjektet Prosjektgruppe: enhetsleder Kristin Eidem, avdelingssykepleier Camilla Lien Johansen, demenskoordinator Valborg Misund og prosjektleder May-Britt Storjord Viktig at gruppen er sammensatt av medlemmer med ulike roller, kompetanse og erfaringer. 3 tok kursholderkurs i Oslo sept.2016

Økonomi Søkte om kompetansemidler fra Fylkesmannen som støttet med 150.000 Søkte Samarbeidsmidler fra Høgskolen i Molde og fikk 50.000 Økonomisk støtte gav oss mulighet til å satse tungt og intensivt

Praktisk gjennomføring Alle fast ansatte i 50% stilling eller mer deltok på 2 dagers kurs (53 stk) (vanligvis avdspl. og ressursperson) Øvrige ansatte og vikarer deltok på 3t kveldskurs (43 stk) Elever, studenter og lærlinger fikk delta på todagers kurs. Det som anbefales er at avdspl. Og ressurspersoner får 2 dagers kurs. Fordelen med at flere fikk 2 dagers kurs var redusert sårbarhet ved sykdom, permisjoner, ferier eller ved at en ressursperson sluttet. Det gav og flere en dypere forståelse for det faglige fundamentet i VIPS praksismodell. Ikke minst ble det opplevd som positivt at de ansatte ble «satset» på.

Praktisk gjennomføring Plan for faste ukentlige fagmøter ble i starten utarbeidet av enhetsleder. Nå avdelingssykepleiers ansvar Pr. i dag er fagmøtet innarbeidet i turnusen på en avdeling. Mål: at dette skal gjøres på alle avdelinger.

Erfaringer så langt I utgangspunktet var det planlagt ukentlige fagmøter, men av ulike årsaker nå hver 14.dag Strukturen i fagmøtet sikrer delaktighet og synliggjør den enkeltes ansvar Mer taus kunnskap kommer frem i møtene fordi den etterspørres og løftes frem

Erfaringer så langt De ansatte opplever at de oftere tar pasientens perspektiv i det daglige arbeidet De grunnleggende psykologiske behovene har fått større plass i den faglige diskusjonen Pasientperspektivet kommer tydeligere frem i dokumentasjonen Økt oppmerksomhet på betydningen av å dokumentere

Erfaringer så langt Når tiltakene er bestemt har deltagerne på fagmøtet en større felles forståelse av hvorfor de er viktige og betydningen av at de blir gjennomført på den måten som er bestemt (mindre «privatpraksis»)

Bare fryd og gammen? Krevende organisatorisk Rollene til deltagerne på fagmøtene kan bli hemmende hvis de ikke tilpasses de lokale forholdene, men strukturen må følges hvis ikke er man tilbake med å bestemme tiltak før en faglig diskusjon er gjennomført

Bare fryd og gammen? TTT Og det tar lengre tid enn vi tror Vår erfaring er at det ikke holder med den anbefalte oppfølgingen (fra de interne veilederne)

Suksesskriterier Prosjektet var godt planlagt Det hadde klar og tydelig ledelsesforankring Verdigrunnlag og målsetting var gjennomdiskutert Tidsplanen var lagt før oppstart Sammensetningen av prosjektgruppen