Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
GROW modellen.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Strategier og kompetanse
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Å skrive akademisk Formelle krav.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Individuell fagtekst fra praksis.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Eksamensseminar SGO1001 høsten Eksamensform 6 timers skriftlig eksamen (9.12 kl. 09:00). 9 oppgaver, hvorav 7 velges Oppgaver fra ulike deler av.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Studieteknikk Bison.
Hvordan skrive egne dilemma
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Metodekurs – Forvaltningsrett I
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Hvordan lage problemstilling ut fra et gitt tema?
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Gjennomgang før eksamen
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Gjere greie for hovudsyn og argumentasjon
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring Analyse av kriterier for vurdering av individuell oppgave Redegjørelse og refleksjon Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen

Les oppgaveteksten nøye – finn verbene som sier hva du skal gjøre! Foreslå to (2) vesentlige sykepleiediagnoser/-problemer hos pasienten på bakgrunn av case knyttet til hans grunnleggende behov for aktivitet søvn og hvile.   Gjør rede for ett (1) av de identifiserte sykepleiediagnosene hos pasienten ved hjelp av pensumlitteratur. Beskriv pasientens indre og ytre ressurser knyttet til sykepleiediagnosen Formuler ett kortsiktig og ett langsiktig mål knyttet til sykepleiediagnosen Nevn sentrale sykepleietiltak du bør iverksette for å bidra til at målene knyttet til sykepleiediagnosen nås Gjør rede for to (2) av de nevnte sentrale sykepleietiltakene knyttet til sykepleiediagnosen ved hjelp av pensumlitteratur.

Her er verbene som sier hva du skal gjøre Foreslå to (2) vesentlige sykepleiediagnoser/-problemer hos pasienten på bakgrunn av case knyttet til hans grunnleggende behov for aktivitet søvn og hvile.   Gjør rede for ett (1) av de identifiserte sykepleiediagnosene hos pasienten ved hjelp av pensumlitteratur. Beskriv pasientens indre og ytre ressurser knyttet til sykepleiediagnosen Formuler ett kortsiktig og ett langsiktig mål knyttet til sykepleiediagnosen Nevn sentrale sykepleietiltak du bør iverksette for å bidra til at målene knyttet til sykepleiediagnosen nås Gjør rede for to (2) av de nevnte sentrale sykepleietiltakene knyttet til sykepleiediagnosen ved hjelp av pensumlitteratur.

Her er forklaring på verbene; hva skal du gjøre.

Redegjørelse Å gjøre rede for betyr at du beskriver eller forklarer noe om et saksforhold med egne ord. Redegjørelsen skal vise at du har forstått det du skriver om. Det innebærer at du har gjort stoffet til ‘ditt eget’ gjennom å ha valgt ut det du synes er viktigst og mest relevant for å svare på oppgaven. Redegjørelsen gjør at jeg forstår de videre vurderingene dine.

OPPGAVE: Press-skriving Skriv i tre minutter om hvordan å redegjøre for en sykepleiediagnose? Ikke løft pennen fra papiret! Sett på stoppeklokka og skriv det første du tenker. Ikke bry deg om å skrive hele setninger eller korrekt norsk.

Hvordan redegjøre for en sykepleiediagnose? Hva er problemet? Hvorfor har problemet oppstått? Hvordan kan dette oppleves for pasienten? PES (Problem, Etiologi, Symptom) Bruk egne ord i tillegg til faglitteraturen Konsentrer deg om å svare på disse spørsmålene i redegjøringen.

Hvordan redegjøre for sykepleietiltak? Hva skal gjøres? Hvorfor skal dette gjøres? Hvem skal gjøre det? Hvordan skal tiltaket utføres? Når skal tiltaket gjennomføres? (hvor lenge/ofte?) Vær konkret og gjerne spesifikk!

Les «Kriterier for vurdering av individuell oppgave» nøye Besvarelsen skal: vise at studenten har forståelse for temaene inneholde definisjoner av sykepleieprosessens begreper anvendt i besvarelsen vise at studenten har evne til refleksjon vise at studenten anvender relevant pensumlitteratur anvende en fagartikkel eller en forskningsartikkel til å støtte et av tiltakene bære preg av god skriftlig framstillingsevne ha en form som samsvarer med mal for oppgaveskriving ved Høgskolen i Oslo og Akershus, studiested kjeller anvende APA-style for henvisning til litteratur i tekst og litteraturliste være 1500 ord +/- 10 % (ord telles fra og med innledningen til og med konklusjonen) Analyse av kriteriene for å være sikker på at du innfrir disse i besvarelsene din.

Utfra nevnte kriterier må jeg finne ut av: Hva skal defineres? Hvordan vise at jeg kan reflektere? Hvordan anvende fagartikkel? Hvordan henvise til fagartikkelen?

Hva skal defineres? Strek under ordene som må defineres Foreslå to (2) vesentlige sykepleiediagnoser/-problemer hos pasienten på bakgrunn av case knyttet til hans grunnleggende behov for aktivitet søvn og hvile.   Gjør rede for ett (1) av de identifiserte sykepleiediagnosene hos pasienten ved hjelp av pensumlitteratur. Beskriv pasientens indre og ytre ressurser knyttet til sykepleiediagnosen Formuler ett kortsiktig og ett langsiktig mål knyttet til sykepleiediagnosen Nevn sentrale sykepleietiltak du bør iverksette for å bidra til at målene knyttet til sykepleiediagnosen nås Gjør rede for to (2) av de nevnte sentrale sykepleietiltakene knyttet til sykepleiediagnosen ved hjelp av pensumlitteratur.

Hva skal defineres? Noen forslag… Foreslå to (2) vesentlige sykepleiediagnoser/-problemer hos pasienten på bakgrunn av case knyttet til hans grunnleggende behov for aktivitet søvn og hvile.   Gjør rede for ett (1) av de identifiserte sykepleiediagnosene hos pasienten ved hjelp av pensumlitteratur. Beskriv pasientens indre og ytre ressurser knyttet til sykepleiediagnosen Formuler ett kortsiktig og ett langsiktig mål knyttet til sykepleiediagnosen Nevn sentrale sykepleietiltak du bør iverksette for å bidra til at målene knyttet til sykepleiediagnosen nås Gjør rede for to (2) av de nevnte sentrale sykepleietiltakene knyttet til sykepleiediagnosen ved hjelp av pensumlitteratur.

Hvordan vise at jeg kan reflektere? Eksempel - Redegjøring om trykksår: For at vevet og cellene i kroppen skal fungere trenger de oksygen, og det er det blodet som gir dem (Wyller 2014). Hva har dette med trykksår å gjøre? Diskuter!

Å få fram egne tanker I tillegg til å presentere hva ulike forfattere skriver om et tema, må du kommentere ‘oppsummeringene’/sitatene og gjøre dem relevante i forhold til det oppgaveteksten spør om. Eksempel: Å kunne røre på seg er en indre ressurs (Forfatternavn 2012). Siden Herr Andersen kan røre på seg er det en stor ressurs for ham fordi han da kan skifte stilling og dermed unngå flere liggesår. Når du stiller spørsmål til det du har redegjort for, og vurderer ulike tolkninger, reflekterer du. Blå= trekker inn faglitteratur. Orange= Studentens egen tanke som knytter den indre ressursen til den aktuelle diagnosen. Her gjør studenten poenget fra faglitteraturen relevant til det oppgaveteksten spør om.

Hvordan anvende faglitteratur? Skille mellom referering til faglitteratur og dine egne refleksjoner ved å sette kildehenvisningen etter refereringen før du skriver egne tanker

Eksempler på å skille mellom egne refleksjoner og bruk av faglitteratur Familien kan være en ytre ressurs da de kan støtte pasienten følelsesmessig (Forfatternavn 2011). Herr Andersen har to voksne barn som … Selv om sykehjemmet er den sterkeste ressursen når det gjelder sykepleiediagnosen, er det kanskje barna som er den største følelsesmessige støtten. Som Forfatternavn (2011) hevder kan familie som kommer på besøk bety mer for pasienten enn det som en sykepleier gjør. … Ser du hva som er bruk av faglitteratur og hva som er studentens egen refleksjon i første avsnitt? Man kan også komme med refleksjon først og deretter trekke inn faglitteratur for å støtte det du selv har tenkt (se avsnitt 2)