Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Advertisements

Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
Fronters nye romoppsett og anbefalt bruk av det PULS – kurstilbud våren 2016 Hanne S. Røising Seminar på IR 21. januar 2016.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Kvalifikasjonsrammeverket
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Rådgiversamling 2. november 2016
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Hjertelig velkommen til utdanningsseminar for Nord 2017
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Strategi for Nord universitet 2020
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Balansert omstilling for utvikling
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
USITs Målbilde og prioriteringer
Den matematiske samtalen
Rolle og ansvar som SPA Prosess
NOKUT kommer!.
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Om opprykk til førstelektor
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Nå er vi spente!.
Organisasjonsutvalget i Det frivillige Skyttervesen
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Strategisk kompetansestyring i kommunene
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer Berit Rokne UHR-konferansen 22.sept.2008

Innlegget vil omhandle: Bakgrunnen for etableringen av Utdanningsmeldinger Kvalitetssikringssystemet Kvalitetssikringshåndboken Utdanningsmeldingene 2003-2007 Endring 2008 Nytteverdi i kvalitetssikringsarbeidet Utdanningsmeldingens (UM) potensiale Utfordringer for videre kvalitetsutviklingen

Bakgrunn Allerede i institusjonens første langtidsplan av 1983 - Universitetsplan 2000 - heter det at ”Universitetet skal systematisk og kontinuerleg evaluere si utdanning i forhold til kvalitet, effektivitet og relevans. Alle sider ved utdanninga skal evaluerast”. Denne forpliktelsen er senere nedfelt i etterfølgende strategiplaner.

Kvalitetssikringssystemet I 2003 etablerte UiB sitt kvalitetssikringssystem etter retningslinjer gitt av departementet og NOKUT. Konkret nedfelte dette systemet seg i en Handbok for kvalitetssikring av universitetsstudia, som kom i sin første utgave i februar 2004, og i en revidert utgave i august 2006.

Kvalitetssikringshåndboken

Kvalitetssikringssystemet (forts) Høsten 2006 ble UiB sitt kvalitetssikringssystem evaluert av NOKUT, og den sakkyndige komiteen sier at universitetet har et etablert kvalitetssystem som er godt forankret både blant tilsatte og studenter. Komiteens anbefalinger – 8 forslag til tiltak – er senere fulgt opp. Fokus i kvalitetssikringsarbeidet ligger nå på å videreutvikle systemet, og i oktober i år vil en arbeidsgruppe gi innspill til forbedring, m.a. gjennom hvordan rutiner og rapportering kan justeres og tilpasses andre system og prosesser ved UiB.

Kvalitetssikringssystemet (forts.) En skjematisk oversikt over kvalitetsarbeidet sentrert om studenten vil i vårt system se slik ut: populært kalt slangen…

Kvalitetsprosessen - en repeterende prosess

Kvalitetssikringshåndboken

Kvalitetssikringshåndboken Handbok for kvalitetssikring av universitetsstudia skal være en veileder i det praktiske kvalitetsarbeidet. De delområdene, prosessene og tiltak som er nærmere omtalt i denne, utgjør grunnsteinene i vårt kvalitetssikringssystem Håndboken skal, etter vedtak i styret, tjene som grunnlag for det systematiske arbeidet ved universitetet med vedlikehold og videreutvikling av kvaliteten i utdanningene.

Utdanningsmeldingene 2003-2007 Utdanningsmeldingen er særlig omtalt i håndboken, som en del av den repeterende prosessen. På grunnlag av fakultetene sine utdanningsmeldinger blir den årlige utdanningsmeldingen for hele institusjonen utarbeidet. Utdanningsmeldingen skal gi en samlende og overordnet vurdering av studiekvaliteten ved institusjonen og oversikt over opplegg og tiltak i kvalitetsarbeidet. Formålet med utdanningsmeldingen går likevel utover dette, ved at Utdanningsutvalget etter sitt mandat skal foreslå framtidige strategiske satsinger på bakgrunn av utdanningsmeldingene fra fakultetene.

Utdanningsmeldingene 2003-2007 (forts.) Fakultetene har til nå hatt frist til 15. september for å melde inn sine utdanningsmeldinger fra foregående studieår. Meldingene har vært rapportert etter en gitt mal: Studietilbudet ved fakultetet - 1 side Studentdata - 1 side Kvalitetssikring og utvikling - 3 sider Analyse – 4 sider

Utdanningsmeldingene 2003-2007 (forts.) Fakultetenes utdanningsmeldinger skal: gi en analyse av måloppnåing i kvalitetsarbeidet, både i fagmiljøene og på fakultetsnivået, og studentene sin medvirkning. Hvordan kan kvalitetsarbeidet samlet sett medvirke til å klarlegge sterke og svake sider ved undervisningen og i utdanningstilbudene ved fakultetet? kort skissere særskilte metoder eller system for kvalitetsutvikling som fakultetet eller grunnenheter ved fakultetet har brukt, og om det er (planlagt) benyttet forskjellige metoder for kvalitetsutvikling av studium på ulike nivå.

Utdanningsmeldingene 2003-2007 (forts.) gi en vurdering av erfaringene med programsensorer, og bruk av karakterskalaen gi en vurdering av kvalitetsarbeidet som grunnlag for ressursstyring og prioriteringer (menneskelige ressurser, infrastruktur, rammevilkår) gi en vurdering av studiekvaliteten ved fakultetet og oversikt over resultat og tiltak i kvalitetsarbeidet identifisere eventuelle behov som fakultetet ikke kan løse alene.

Utdanningsmeldingene 2003-2007 (forts.) På grunnlag av meldingene fra fakultetene og Senter for farmasi utarbeider Utdanningsavdelingen et forslag til utdanningsmelding for hele universitetet, og legger dette fram for Utdanningsutvalget Etter å ha vært drøftet i Utdanningsutvalget blir universitetets utdanningsmelding sendt til styret i oktober for endelig behandling som også inkluderer prioritering av ressurser til foreslåtte tiltak. De enkelte tiltak kan bli prioriterte over flere år.

Utdanningsmeldingene 2003-2007 (forts.) Utdanningsmeldinger har til nå vært lagt fram for styret for studieårene 2003-2004, 2004-2005, 2005-2006 og 2006-2007.

Utdanningsmeldingen – endring 2008 Det vil ikke bli laget en egen utdanningsmelding for studieåret 2007-2008 Grunnen er at det i forbindelse med arbeidsgruppen som skal gi innspill til forbedring av kvalitetssikringssystemet er gjort vedtak om at utdanningsmeldingen, i likhet med forskningsmeldingen og andre tilsvarende rapporter, skal lages for kalenderåret Den første ”nye” utdanningsmeldingen vil derfor være for 2008. Høstsemesteret 2007 vil inngå i denne Den nye fristen for framtidig rapportering fra fakultetene er 1. april i det etterfølgende år. Styret vil dermed kunne behandle samtlige ”meldinger” i juni.

Nytteverdi i kvalitetssikringsarbeidet: I henhold til gjeldende strategisk plan for UiB 2005 – 2010 skal ”den årlige sentrale utdanningsmeldingen (…) gi en samlet analyse av måloppnåelse i kvalitetsarbeidet, og gjennom en helhetlig vurdering av undervisningen og utdanningstilbudet gi grunnlag for institusjonens videre prioriteringer og ressurstildelinger” Utdanningsmeldingen gir styret en kortfattet oversikt over nøkkeltall som gjelder studentdata, dvs registrerte studenter, avlagte studiepoeng, gjennomføring, frafall, endringer i studieprogram m.m.

Nytteverdi i kvalitetssikringsarbeidet (forts): Like viktig er anbefalinger om prioriterte arbeidsoppgaver innen kvalitetssikring av studiene Eksempler på slike anbefalte tiltak har vært: - Å bedre samordningen i førstesemesterstudiet, og styrke seminarmodellen i examen philosophicum - Å legge til rette for og oppfordre til større grad av flerbruk av emner i studieprogram - Å videreutvikle internasjonaliseringstiltak i utdanningen - Å gjennomføre tiltak for å bedre gjennomføringen i høyere grads studium

Nytteverdi i kvalitetssikringsarbeidet (forts): - vurdering og utvikling av metodene for evaluering - dimensjonering og konsolidering av studietilbudene - videreutvikling av universitetets lærerutdanning - bedring av romforholdene og undervisningsutstyret i læringssituasjonen - integrering av informasjonskompetanse og etikk i studieprogrammene

Nytteverdi i kvalitetssikringsarbeidet (forts): I hver utdanningsmelding blir det gjort en analyse av oppfølgingen av forrige meldings prioriterte tiltak – hva har vært gjort, hva har vi fått til, hva trenger en ekstra innsats Det blir også rapportert fra studiekvalitetsarbeidet i fagmiljøene ut i frå det inntrykket fakultetsmeldingene gir Styret får seg altså forelagt en samlet vurdering av studiekvaliteten og kvalitetssikringssystemet, og på den bakgrunn gis det anbefalinger om den videre satsing

Utdanningsmeldingens (UM) potensiale: Avdekker rapporteringen som UM bygger på eventuell svikt og svakheter ved utdanningene? Kan UM bli mer analytisk og mindre beskrivende? Kan fakultetene trekkes mer forpliktende inn i utarbeidingen av UM (som i dag gjøres av Utdanningsavdelingen)? Vil en tydeligere kopling mellom UM og budsjett-behandlingen på styrenivå gjøre UM og kvalitetssikringsarbeidet viktigere for både studenter og ansatte?

Utfordringer for kvalitetsutviklingen videre: Arbeidsgruppen vurderer nå: Om rapportering og studieevaluering kan forbedres. Om og i tilfellet hvordan prosessen rundt resultatrapportering kan samkjøres med arbeidet med utdanningsmeldingen. Om og i tilfellet hvordan vurderinger knyttet til dimensjonering av studieporteføljen, opptak, opptaksrammer, frafall, bruk av sensorordninger og forholdet mellom forsknings- og undervisningstid kan inkluderes i utdanningsmeldingen. Hvordan studentene sin medvirkning i kvalitetssikringen kan styrkes. Om studentevaluering av undervisning bør / kan standardiseres ved at noen hovedmodeller blir tilrådde overfor fagmiljøene

Utdanningsmeldingene finnes her: http://studiekvalitet.uib.no/

DET VI ØNSKER UiB som et godt sted å lære

Og å være….