Hva lærer fremtidige sykepleiere om migrasjon & helse?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Advertisements

Velkommen til praksismøte i kunnskapsområdet: Samfunnsfag, religion, livssyn og etikk (SRLE) Fredag 2. oktober Barnehagelærarutdanninga 2015.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
Holdninger til helseforsikring
Andøy kommune Pleie og omsorg
Undervisnings- og vurderingsformer
Det nye forbrukerstyrte Reiselivet
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
KONGSVINGER KOMMUNE.
ÅNDELIG OG EKSISTENSIELL SMERTE
Arbeidet med prosjektskissen
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Kvalifikasjonsrammeverket
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Sykepleierens dokumentasjon av helsehjelp
Nettverksledersamling
Strategi for Nord universitet 2020
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Å arbeide i studiegruppe:
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Valgfag innsats for andre
ALLE SKAL UT.
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Vurdering for læring. Torsnes skole og Torp skole
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Kandidatundersøkelsen 2018
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Å måtte ta et skritt unna
Montessori og teknologi
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Nå er vi spente!.
Velkommen til foreldremøte
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Modul 3 – Intensiv opplæring
Læringsmål og rubrikker i Canvas
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Tilbud og tjenester til studenter
Utskrift av presentasjonen:

Hva lærer fremtidige sykepleiere om migrasjon & helse? Et NAKMI prosjekt fra 2012 v/Ragnhild Magelssen ragnhild.magelssen@nakmi.no Framlegg på NSFs drøftingsmøte 08.09.2016

Hvor ble studien gjennomført? 7 høgskoler i Helse Sør-Øst ble kartlagt, dvs. ved ca. 20 % av de 36 studiestedene i landet som tilbyr bachelor i sykepleie

Studiens målsetning Kartlegge hva studentene på bachelorgraden i sykepleie lærer om migrasjon & helse Dokumentere om de kunnskaper, holdninger og ferdigheter studentene tilegner seg på bachelorgraden, gjør dem rustet til å yte likeverdige sykepleietjenester til migrantpasienter Presentere forslag til tiltak dersom det foreligger behov for endringer i studiet

Metoder benyttet Litteraturstudier Spørreskjemaundersøkelse blant studenter Semistrukturerte intervju av lærere og studenter Observasjon av relevant undervisning Fokusgruppeintervju av studenter I utgangspunktet hadde jeg også ønsket å gjøre deltagende observasjon av studenter i praksisstudier, men det viste det seg for vanskelig å få tillatelse til.

Dataomfang 309 avgangsstudenter besvarte spørreskjemaet 12 lærere og 22 avgangsstudenter ble intervjuet 4 timer relevant undervisning ble observert på hver av de 7 høgskolene 3 fokusgruppeintervju med studenter i praksisstudier i Tanzania ble gjennomført

Hva er sykepleie? Pleie, omsorg og behandling…(som skal gis)… ut fra hvordan det erfares å være syk, og ut fra kunnskap om de enkelte sykdommers årsak, diagnose og prognose. (Sitert fra Rammeplan for sykepleierutdanningen)

Rammeplanen Kunnskapsdepartementes Rammeplan for bachelorgraden i sykepleie skal sikre et nasjonalt likeverdig nivå på de ulike 36 undervisningsstedene i landet Når det gjelder «migrasjon & helse», er det kun kulturaspektet ved innvandrere Rammeplanen fokuserer på

Høgskolenes fagplaner Hver høgskole kan gi sin spesielle faglige profil på studietilbudet gjennom skolens fagplan Studiet er en dannelse mot og en utdannelse til sykepleie Læring skal skje i en interaksjonsprosess mellom lærere og studenter, og studentene seg i mellom Læringsprosessen avsluttes ikke ved eksamensbordet, men fortsetter som en livslang prosess Hver høgskole utarbeider sin egen fagplan der de presenterer studieprogram for bachelor i sykepleie. Bare de holder seg innenfor Rammeplanens krav, så kan … Kunnskaper – Holdninger - Ferdigheter Sykepleie- kompetanse

Høgskolenes fagplaner «migrasjon & helse» Studieprogrammet med eksplisitt relevans for «migrasjon & helse» nevner flere emner i målsetningene: Kultur 38 ganger Helse/sykdom 20 ganger Språkvansker/tolk 3 ganger Etikk 2 ganger Likeverdige helsetjenester 0 ganger Høgskolenes studieprogram har et bredere fokus enn Rammeplanens ensidige fokus på kultur Språkvansker/tolk ble nevnt ved 2 høgskoler. Etikk ble nevnt ved en høgskole.

Funn: Kunnskaper Høgskolenes undervisningstilbud Høgskolene hadde fra 6-15 timer forelesninger i løpet av 3 år Om det var obligatorisk frammøte, varierte fra skole til skole 6 av 7 høgskoler hadde en relevant oppgave el. prosjektarbeid m. tilbud om veiledning fra lærer Pensum inkluderte litteratur om migrasjon og helse Migrasjon & helse var i liten til ingen grad eksamensrelevant stoff ved 6 av 7 høgskoler

Funn: kunnskaper Studentene 45 % møtte på forelesningene, men 65 % sa de gjorde det 20 % hadde utbytte av forelesningene 40 % hadde skrevet oppgave om migrasjon & helse 30 % hadde utbytte av oppgaveskrivingen 60 % mente migrasjon og helse ikke var relevant stoff til eksamen 45 % mente de hadde middels kunnskapsgrunnlag om migrasjon og helse, 27 % mente de hadde godt kunnskapsgrunnlag, 27 % mente de hadde dårlig til intet kunnskapsgrunnlag

Funn: holdninger Fra høgskolenes side ble holdninger søkt skapt ved å trene studentene i etisk refleksjon Studentene generelt ønsket å gi likeverdige helsetjenester, også til migrantpasienter, men de mente det kunne bli vanskelig i praksis, spesielt pga språkproblemer Studentene var mest opptatt av § 2 i NSFs yrkesetiske retningslinjer, «sykepleieren og pasienten» Studenter som hadde vært på praksisstudier i land i Sør, var bevisstgjorte på flere aspekt ved NSFs yrkesetiske verdier og prinsipper Mindre opptatt av de andre 5 aspektene som går på: profesjonen, pårørende, medarbeidere, arbeidsstedet og samfunnet

Funn: ferdigheter Høgskolenes tilbud Ferdighetstrening utgjør 15 studiepoeng av bachelorgraden 6 av 7 høgskoler hadde ingen ferdighetstrening relevant for «migrasjon & helse» 1 av 7 høgskoler vurderte å innføre ferdighetstrening på det å samtale ved hjelp av tolk

Funn: ferdigheter Studentene 2/3 av studentene mente at det var gjennom praksisstudiene at de først og fremst hadde tilegnet seg både kunnskaper og ferdigheter i sykepleie til migrantpasienter MEN: Flere tilføyde at læringsutbyttet hadde vært stort fordi de hadde måttet finne ut av ting selv, prøve og feile, uten veiledning fra de ansatte 1/3 av studentene sa de hadde tilegnet seg gode ferdigheter i sykepleie til migrantpasienter gjennom de andre pedagogiske tilnærmingene som ble benyttet (forelesninger, oppgaveløsning, veiledning, selvstudier). Dette er slik de 22 studentene som ble intervjuet svarte.

Konklusjoner: Kunnskaper 13,1 % av befolkningen var i 2012 migranter eller norskfødte m. migrantforeldre Kunnskapsdepartementet har satt av 3,3 % (6 studiepoeng) av bachelorgraden til temaet migrasjon og helse Temaet migrasjon & helse er i liten grad eksamensrelevant Spørsmål om migranters kultur tillegges uforholdsmessig stor vekt på bekostning av andre dimensjoner som er viktig for sykepleien Kun 27 % av studentene mente de hadde et godt kunnskapsgrunnlag om migrasjon og helse

Konklusjoner: Holdninger Studentene ønsker å gi likeverdige tjenester, men sier mulighetene til å praktisere det, begrenses først og fremst av språkproblemer/manglende tolkebruk Studentene er delvis bevisstgjorte på sykepleiens etiske retningslinjer, og da først og fremst i forholdet «sykepleieren og pasienten»

Konklusjoner: Ferdigheter Ca. 80 % av studentene har møtt migrantpasienter, men < 50 % har fått prøvd seg på sentrale sykepleieoppgaver som: Samtale m. migrantpasient gjennom tolk Ta innkomstrapport av migrantpasient Veilede og undervise migrantpasient Samarbeide m. migrantpasienters pårørende Skrive pleieplan for migrantpasient

Hovedkonklusjon Fremtidige sykepleiere lærer noe, men ikke nok om migrasjon & helse til å kunne tilby likeverdige sykepleietjenester til migrantpasienter Pasientens kultur vektlegges i for stor grad Språkproblemene og bruk av tolk vektlegges i for liten grad

Anbefalinger (til Kunnskapsdep.) Kunnskapsdepartementets Rammeplan bør innføre et mer helhetlig perspektiv på migrantpasienter der studentene bl.a. skal lære om: Kommunikasjonsfaglige ferdigheter i forhold til migrantpasienter Hvordan migrasjonsprosessen (før, under og etter migrasjon) kan påvirke helsen Mangfoldet i helseprofiler i migrantbefolkningen Fakta om immigrasjonen til Norge Hvilken rolle sosial og økonomisk integrering har på helsen Hvilke helserettigheter migranter har i Norge Kommunikasjonsfaglige ferdigheter går både på: språk/tolk, health literacy/evnen til å forstå og kunne bruke helseinformasjon, kultur forskjeller/kultursensitiv kommunikasjon osv.

Anbefalinger (til høgskolene) Høgskolene bør integrere undervisningen om migrasjon & helse mer i den generelle undervisningen: Ved hvert tema det undervises i, bør man se på hvordan likeverdige sykepleietjenester kan sikres til ulike grupper, bl.a. migranter Tolkebruk bør inn i ferdighetstreningen på alle høgskoler Migrasjon & helse bør bli eksamensrelevant ved alle høgskoler Man bør se nærmere på kvaliteten av praksisstudiene Internasjonaliseringsprogrammet eller praksisstudier i land i Sør har potensiale til å være gode læringsarenaer også for sykepleie til migrantpasienter i Norge, men krever mye forberedelse og oppfølging av høgskolene

Anbefalinger (til studentene) Studentene må ta sin del av ansvaret for at den intenderte interaksjonsprosessen, som skal føre til læring, blir realisert

Hva lærer fremtidige sykepleiere om migrasjon & helse? Rapporten i sin helhet finnes på: www.nakmi.no