Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan lærer vi best? Kurs 4

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan lærer vi best? Kurs 4"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019

2 Plan for dagen Oppsummering og dagens ord Oppfølging av observasjon
Aktiv læring Stein på stein Passe vanskelig Tilbakemelding Gode spørsmål  Hva har vi snakket om i dag? Plan for dagen Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019

3 Aktiv læring Det er forskjell på å kunne mye om en sykkel og det å kunne sykle. - Vi lærer når vi gjør noe. (Learning by doing) - Læring er hardt arbeid. - Læring kan ikke automatisk overføres. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019

4 Eleven må bygge sin egen kunnskap.
Vi kan ikke  automatisk overføre læring fra en  person til en annen. Bilde lånt med godkjenning fra Kompetanse Norge Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019

5 Å bygge på det deltakeren kan fra før
Alle elever har erfaringer og kunnskaper.   Prøv å finne ut hva eleven kan før du lærer ham noe nytt.   Vi lærer når vi bygger ny informasjon på kjent informasjon. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019

6 Passe vanskelig Vi må lære noe som er passe vanskelig.  Hvis det er for lett eller for vanskelig lærer vi ikke mye. Med litt hjelp lærer vi ekstra mye.  Det vi kan gjøre med hjelp i dag  kan vi gjøre uten hjelp i morgen. Dette kaller vi den nærmeste utviklingssonen. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019

7 Tilbakemelding Det er viktig å tenke på hvilken tilbakemelding eller respons vi gir til deltakeren. Det er forskjell på positive og negative tilbakemeldinger. Det er også forskjell på  generell tilbakemelding og konkret tilbakemelding. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019

8 Hvilke av disse tilbakemeldingene lærer du mest av? Snakk sammen.
Du er flink. Du har blitt mye bedre til å lage norske spørsmål. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019

9 Tilbakemelding Positive tilbakemeldinger Så flink du er til å ..  Dette er bra!  Dette er riktig.  God innsats.  Jeg hører at du har øvd mye hjemme.  Du har gjort veldig mye riktig i denne oppgaven.  Nå forstår du presens og preteritum.  Negative tilbakemeldinger Dette er feil.  Du er ikke så flink til å lære språk.  Du forstår ikke grammatikk.  Skjerp deg!  Prøv å gi deltakerne mest positiv tilbakemelding og fortell HVA som er bra. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019

10 Å rette feil Noen ganger må vi rette feil.
En god måte kan være å si det som er riktig. Barnet leker med fly og sier «fy!» Mor sier «Ja, det er et fly.» Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019

11 "SKOLSKE" SPØRSMÅL OG SVAR
I en dansk undersøkelse blir voksne kursdeltakere uten skolegang spurt hva de tenker om undervisningen de får. Flere elever sier at det er et problem at læreren er dum. Hvorfor? Lærer: Hva heter jeg? Elev: ? Elev: Hva er klokka? Lærer: Bra! Lærer: Hva spiste du til frokost i går? Elev: Egg og bacon. Lærer: I går spiste jeg egg og bacon. Elev: ? Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019

12 Gode spørsmål - Åpne spørsmål.   Spørsmål som kan tolkes og har flere mulige svar. - Ekte spørsmål. Vi spør fordi vi er interessert i svaret. - Fiskespørsmål.  Spørsmål som hjelper oss å forstå hva andre tenker.        - Spørsmål om begrunnelse og oppfølging.  - Spørsmål med bruk av spørreord. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019

13 Lag 5 gode spørsmål til bildet
Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019

14 Hva har vi snakket om i dag?
Husk dagens ord og oppsummering. Hva har vi snakket om i dag? Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI 2019


Laste ned ppt "Hvordan lærer vi best? Kurs 4"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google