Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Språk og sosialisering
Kroppsøvingsdidaktikk
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Mangfold og fellesskap
Dialektisk relasjonsteori
Veiledning av studenter
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Samarbeid mellom skole og hjem
"God bagasje på livets reise."
Av: Anette Helene Smørdal
Etikk i pedagogisk arbeid
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
Skoleledelse og skoleutvikling
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Fra ”Nesten som deg selv”
FORELDRESAMARBEID Emilie Foyn-Bruun 2007
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Deltakende læring.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Kompetanse for mangfold
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet

Profesjon Et heldagsforetak En utdanning Organisasjonstilknyttning Lovmessig forankring Bygger på et etisk regelverk

Yrketsgodset Personlige ressurser En må forstå seg selv En må forstå seg selv i forhold til andre Empati, vise omsorg og ha en anerkjennende væremåte Praktisk teorietisk kunnskap Kunnskap om samfunnsstrukturer Innsikt i økonomiske, sosiale, pedagogiske og psykologiske prosesser, samt faglig kunnskap

Pedagogisk dannelse Innsikt i det pedagogiske feltet Klarhet i hvor jeg selv befinner meg og forståelse for at andre kan befinne seg andre steder. Forståelse for at alt det en gjør praktisk og teoretisk, står en i et ansvarsforhold, der barn og unge utgjør den grunnleggende utfordringen. R. Myhre 1994

Pedagogisk takt Taktfullhet utrykkes i måten vi handler på Taktfullhet krever at vi vet hvordan en situasjon oppleves for barnet. En er sensitiv over for barnet Pedagogen bør ha en dyp moralsk engasjement overfor barna og at hun bruker engasjementet til kritisk refleksjon over forskjellige ideologiers krav til pedagogikken. M.Van Manen

Bordieu ”habitus” Er knyttet til den voksnes praktiske beredskap når det gjelder omsorg. Alle mennesker har nedfelt i sin personlighet, gjennom erfaringer, en sosial handlingsdyktighet i relasjon til andre Har et klart sosialt kulturelt og historisk element og er ubevisst. Dette må en reflektere over ellers kan det virke konserverende på ens handlingsmåte.

Faglig mestring/kyndighet Å ha innsikt i teorier som kan gi grunnlag for kritisk refleksjon innen yrket. Å kunne gi begrunnelser for yrkesutøvelsen som også er forankret i verdier. Å kunne sette ord på yrkesutøvelsen overfor foreldre, kollegaer, fagfolk og ufaglærte. Å utvikle et reflektert forhold til den pedagogiske prosessen en selv er en del av. Å kunne behandle oppdragelses spørsmål teoretisk.

Hva må en førskolelærer mestre ut fra lover og regelverk Det daglige arbeidet, gruppevis og individuell tilpassing av det pedagogiske innholdet. Organisering og ledelse av arbeidet på avdelinga og veiledning av det øvrige personalet. Planlegging av det pedagogiske og praktiske arbeidet og sammen med styrer utvikling av årsplan for virksomheten som er i tråd med rammeplanen for barnehagen og andre styringsdokument. Vurdering av de samla ressursene og rammefaktorene i barnehagen og ut fa dette sette mål og intensjoner i årsplanen ut i livet.

Forts. Samarbeide mellom avdelingene i barnehagen og deltagelse i faglig samarbeid med andre faglige instanser. Foreldresamarbeid ansvar for videreutvikling av det faglige innholdet i barnehagevirksomheten gjennom kompetanseoppbygging, etterutdanning og lokalt utviklingsarbeid.

Å være dyktig Å være fortrolig med de praktiske innslagene i yrket. Å mestre de håndverksmessige sidene av yrkesutøvelsen. Å kunne utnytte intuisjon og erfaring i gjennomføringen av pedagogisk arbeid Å utvikle gode arbeidsmåter i studiet. Å kunne behandle oppdragelsesspørsmål praktisk.

Didaktisk kompetanse innebærer at studenten skal Være i stand til å kartlegge, planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere pedagogisk arbeid basert på bærende prinsipper i rammeplanen for barnehager, med særlig forståelse og respekt for små barns kulturelle og sosiale bakgrunn. Kunne planlegge, reflektere over og grunngi eget og andres pedagogiske arbeid i lys av forskning og teori om barns væremåte, med vekt på lek, omsorg og læring i en sosial kontekst. ha innsikt i ulike didaktiske verktøy for å kunne planlegge gjennomføre og kritisk vurdere virksomheten i barnehagen og det første året i grunnskolen. Kunne legge til rette for en inkluderende barnehage for alle barn. Kartlegge og sette i verk tiltak for barn med behov for særskilt hjelp og støtte, og utvikle barnehagen som arena for forebyggende barnevern. Ha innsikt i teorier om forkjeller mellom gutter og jenter, og kjenne metoder for å fremme likestilling og likeverd mellom kjønnene.