NOOS Landskonferanse Langesund 22-24 september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Advertisements

Lærlingordningen På vei til læreplass Gro-Hege Stensrud Veiledningssenteret Romerike.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
YRKES NM BARNE- OG UNGDOMSARBEDERFAGET Litt historie Fagforbundet "eier” faget og har ansvaret for selve konkurransen. Du trenger ikke være organisert.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
SYSTEMATISK KVALITETSARBEID Foto: Crestock. Prof. V Robinson five dimensions: Establishing goals and Expectations Mål etablert på skoleeiernivå / delvis.
Østlandssamarbeidet 15. juni 2016 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR v/Arvid Laukholm.
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
Opplæringskontoret for: MAT- OG SERVICEFAG I SØR-TRØNDELAG.
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Skolenes økte ansvar – det 4 - årige løpet Karrieresenteret 6. april 2016.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud ut fra behov Forum for kompetanse og arbeidsliv.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Trine Ludviksen 5. april 2016.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Nav veileder i videregående skole
Digitale hjelpemidler i Færder-skolen
Kompetanse for fremtidens arbeidsliv?
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Rådgiversamling 2.november 2016
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Praksisbrev Torun Pedersen
Eilert Sundt videregående skole
Studieveien.
Kontor –og administrasjonsfaget i konkurranse med høyere utdanning
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
Rådgiversamling 2. november 2016
FRA ELEV TIL LÆRLING Linda Hjertø og Gerd Skaar Johansen Formidlingskoordinatorer Narvik vgs.
Regionsamlinger november 2016
Fellesmøte Fellesmøte.
Samfunnskontrakt for flere læreplasser – status 2017
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Yrkesfaglig fordypning
Alternative veier til yrkeskompetanse
Are Solli og Kristian Ilner
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Voksenes læring i Valdres
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Oppfølgingsprosjektet
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
FINNMARKSMODELLEN for akvakultur og fiskerifag
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Status lærlingordning
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
Voksne på Oslo VO vokser
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Formidling til læreplass 2018
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Prosjekt - Flere unge i fast arbeid Karrieredagen, 17. oktober 2018
Yrkesfagenes år 2018 FAGKONFERANSEN KARRIEREVEILEDNING
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Gjennomføring etter 5 år
Opplæringskontoret for industri- og teknologifag
Kompetanseutvalget (2017- )
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Utskrift av presentasjonen:

NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef

Artikkel 5 Politikk, retningslinjer og tiltak for yrkesrettleiing og yrkesopplæring skal utformes og gjennomføres i samarbeid med arbeidstakernes og arbeidsgivernes organisasjoner, og med andre interesserte organisasjoner når det høver og er i samsvar med nasjonal lov og praksis. ILO konvensjon 142

I oppsummeringen av OECDs yrkesfagstudie 2007 – 2008 ”Learning for jobs” pekes det på følgende styrker ved den norske fagopplæringen: Et sterkt trepartssamarbeid, tillit mellom aktørene, 2+2-modellen (hovedmodellen for norsk fag- og yrkesopplæring med to år i skole og to år i lære i bedrift), inkluderende og lite stigmatiserende system, stor etterspørsel etter lærlinger og høyt nivå på lese- og skriveferdighetene hos voksne.

ORGANISERING AV FAG OG YRKESOPPLÆRING KD U-DIR Y- NEMND FAGLIG RÅD SRY FYLKE ???

FAGFORUM Oppgaver: Fagforumene skal drøfte og fremme forslag om: Formidling Det videregående skoletilbudet innenfor yrkesfag Kvalitetssikring av lærebedrifter Tilrettelegging av alternative tilbud vg 3 Vurdering Gjennomgående dokumentasjon av læreprosessen i hele opplæringsløpet Utveksle erfaringer og diskutere former for vurdering av elevens arbeid i skole og bedrift PTF Hva bedriftene forventer at elevene skal kunne før de kan ut i praksis Avklare skolens og bedriftenes forventninger til hverandre når elevene er ute i bedrift/praksis Kvalitetssikring av bedrifter som skal ha elever i PTF FORMÅL: Fagforum skal «Bidra til økt gjennomføring av vgo, ved å kvalitetssikre overganger og god samhandling mellom skole og arbeidsliv.»

«Dimensjonering»

Stor etterspørsel etter faglært arbeidskraft

Behovet for «varme hender»

Dimensjoneringens dilemmaer! Arbeidslivets uforutsigbarhet Konjunkturer Ungdommens valg «ROBEK» Politikk Fagenes attraksjonskraft

SAMFUNNSKONTRAKTEN Målsetting 20% flere læreplasser Iverksetting av mange forsterkende tiltak.

Antall nye lærekontrakter per 1. oktober Kilde: Indikatorrapporten 2015 Utdanningsdirektoratet

Kilde: Indikatorrapporten 2015 Utdanningsdirektoratet

Hva skal til? Langsiktighet Forpliktende samarbeid Mindre «kampanjer» Utdanningstilbud tilpasset morgendagens arbeidsliv

Fremtidens kompetanse «Teknologiutvikling skaper nye former for kommunikasjon, samhandling og samarbeid i arbeidslivet og i samfunnet ellers. Dagens arbeidsliv stiller høye krav til kompetanse, utdanning, omstillingsevne og samarbeid på tvers av fagfelt. Det er sannsynlig at omfanget av oppgaver som krever kompleks problemløsning og kommunikasjon, øker fremover, i tillegg til at en del rutinepregede og manuelle oppgaver vil erstattes av teknologi». Evne til selvregulert læring, samhandlingskompetanse, kreativitet, innovasjonskompetanse, kritisk tenking og problemløsingskompetanse NOU Norges offentlige utredninger 2015: 8

Takk for oppmerksomheten!