Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samfunnskontrakt for flere læreplasser – status 2017

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samfunnskontrakt for flere læreplasser – status 2017"— Utskrift av presentasjonen:

1 Samfunnskontrakt for flere læreplasser – status 2017
Takk for hyggelig invitasjon til å delta her i dag! Kort om Samfunnskontakt for flere læreplasser: Avtalen som ble inngått mellom Kunnskapsdepartementet, daværende Fornyings – og administrasjonsdepartementet og LO, NHO, KS, YS, Unio, Virke, Spekter og Maskinentreprenørenes forbund ble fornyet i år. Arbeidet fra 2013 begynner å gi forsiktige forbedringer – men vi er langt unna å kunne tilby alle kvalifiserte en læreplass som er målet i den nye kontrakten

2 Hvorfor deltar LO? Flere unge gjennomfører med fagbrev når de får opplæring i bedrift Gjennomført og bestått videregående opplæring gir tryggere tilknytning til arbeidslivet Nær unge utenfor arbeid og utdanning Andelen sysselsatte menn år med bare grunnskoleutdanning har gått ned med 13 prosentpoeng over en tiårsperiode Flere læreplasser er det mest sentrale målet for LO, og det gjelder både unge og voksne som ønsker å ta fagbrev. Dersom yrkesfag skal få bedre rykte må forutsigbarhet for læreplass bli bedre selv om vi vet at den ikke kan bli 100% match til en hver tid.

3 Hvorfor deltar LO? • 26 500 søkere • 16 400 godkjente lærekontrakter
• flere lærekontrakter enn på samme tidspunkt i fjor • 62 prosent har fått godkjent lærekontrakt, det er litt høyere enn i 2016 Per 1. oktober er det søkere til læreplass. Det er 953 flere enn på samme tid i fjor. Fra i fjor har det vært størst økning i bygg- og anleggsteknikk og helse- og oppvekstfag, med henholdsvis 346 og 252 flere søkere. Det har vært størst nedgang i teknikk og industriell produksjon med 93 færre søkere. Et arbeid med Samfunnskontrakten er et arbeid med LOs Handlingsplan! Mange forbund og representanter var svært opptatt av læreplass-situasjonen under LO-kongressen – og med det rette Et arbeid med Samfunnskontrakten er derfor også en oppfølging av den politikken dere selv bragte til LO-kongressen- behandlet og vedtok

4 Hvorfor deltar LO? LOs Handlingsprogram 2017-2021:
«Frafallet i videregående opplæring må bekjempes med tidlig innsats, tett oppfølging og satsing på yrkesfag, herunder flere læreplasser.» LO vil At unge som velger fag- og yrkesopplæring må få lærlingplass. Flere må få mulighet til grunnleggende fagopplæring, og etter- og videreutdanningsmulighetene må styrkes. Trepartssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen må styrkes..» Et arbeid med Samfunnskontrakten er et arbeid med LOs Handlingsplan! Mange forbund og representanter var svært opptatt av læreplass-situasjonen under LO-kongressen – og med det rette Et arbeid med Samfunnskontrakten er derfor også en oppfølging av den politikken dere selv bragte til LO-kongressen- behandlet og vedtok

5 Hvordan deltar LO? LO er den største hovedorganisasjonen i Norge og LO-forbundenes medlemmer arbeider i både offentlig og privat sektor med bakgrunn fra alle utdanningsnivåer. LOs deltakelse i samfunnskontrakten er først og fremst rettet inn mot politikkutvikling knyttet til forbedringer i det nasjonale utdannings- og kompetansesystemet – men også påvirkning og tiltak som LO og LOs medlemsforbund kan gjennomføre for å bidra til det nasjonale målet om flere læreplasser for unge og voksne. LO og LOs medlemsforbund bruker løpende mye ressurser, både av økonomisk og kompetansemessig art på deltakelse i trepartssamarbeidet innen fag- og yrkesopplæring - og i samarbeidsprosjekter med for eksempel Spekter, NHO og Virke.

6 Hvilke utfordringer ser LO?
LO antar at den organiserte delen av norsk arbeidsliv i større grad tar del i opplæringssamarbeidet enn de uorganiserte. Et arbeid for økt sysselsetting, seriøsitet og høy organisasjonsgrad, er derfor også et arbeid for flere lærebedrifter. Derfor er arbeidsmarkedspolitikk like vesentlig som utdanningspolitikk i denne sammenhengen. Norsk arbeidsliv består av flere ulike arbeidsmarkeder med arbeidsgivere som har ulike rekrutteringsstrategier og verdsetting av utdanning. Enkelte har en tydelig og tarifforpliktet satsning på å utvikle fagarbeidere. Dette gir oftere utslag i planmessig utvikling og ansettelse av fagarbeidere enn i arbeidsmarkeder som sidestiller faglærte med annen arbeidskraft. Kilder: Jon Erik Dølvik, Tone Fløtten, Jon M. Hippe og Bård Jordfald «Den nordiske modellen mot Et nytt kapittel?» Fafo-rapport 2014:46 Damvad: Kjennetegn ved norske lærebedrifter, Damwad 20/02/15

7 Hva har LO gjort? Lærlingklausul i det offentlige anskaffelsesregelverket LO har jobbet for den innførte forsterkede lærlingeklausulen i alle offentlige anbud som stiller krav om å være godkjent opplæringsbedrift, og at det skal være lærling på prosjektet. Mange kommuner og fylker har allerede innført krav i sine anbudsprosesser. Dette tiltaket har skjedd i nært samarbeid med NHO og er et eksempel på felles ønske om å forsterke den seriøse delen av arbeidsmarkedet på bekostning av de useriøse.

8 Eksempler på aktiviteter
LO har gjennomført "Nasjonal Aksjon Lærebedrift" sammen med NHO i perioden – LO og NHO har i tilknytning til NAL utviklet skolebesøk-materiellet med støtte fra Kunnskapsdepartementet. Hensikten med materiellet er å bidra til å gjøre valget om overgang fra skole til læreplass tryggere for elevene og gi svar på spørsmål knyttet til arbeidslivet. Kompetanseprogram for instruktører i Salgsfaget – samarbeid med Virke. Virke og LO tok i 2013 initiativ til å utvikle en modell for kompetanseprogram for instruktører innen salgsfaget. . Målet var å øke antallet læreplasser med 10 % i prosjektperioden. NHO-bedriftene hadde en vekst i antall lærlinger fra i 2010 til i desember 2013 i følge sluttrapporten i prosjektet. (Vekst på ca 1500 lærlinger – ca 8 %) Hensikten med viktig.valg - materiellet er å bidra til å gjøre valget om overgang fra skole til læreplass tryggere for elevene og gi svar på spørsmål knyttet til arbeidslivet. Kompetanseprogram for instruktører - Hensikten var å utvikle en modell som kan sikre kvalitet i instruktørenes arbeid, heve instruktørenes status i utdanningssystemet og sikre godt samarbeid mellom instruktører og lærere.

9 Hva gjør LO nå? LO har utarbeidet en egen handlingsplan – denne oppfordrer blant annet forbundene til å gjøre det samme En viktig aktivitet er å delta i de lokale nettverkene som skal rekruttere flere lærebedrifter Vi må ha flere lærebedrifter Allerede godkjente lærebedrifter kan utvide sin fagportefølje God oppfølging av medlemmer med verv i Yrkesopplæringsnemnder, prøvenemnder og klagenemnder LOs distrikts apparat melder om ulike effekter av de forrige aksjonene slik som: undertegning av lokale samfunnskontrakter - bedret dimensjonering og samarbeid med fylkeskommunene – men fortsatt for lite volum og stor forskjell mellom fylker og fag frustrasjon over ikke å ha nådd mål man har satt seg.

10 Hva gjør LO nå? Samarbeid med forbundene:
LO og Spekter sammen for flere læreplasser – konferanse 30.nov Om lag halvpartene at et utvalg i LOs Tillitsvalgtbarometer svarte at de har tatt initiativ til å drøfte inntak av læringer Klarer vi å få dette tallet nærmere %? I dag skal vi snakke litt nærmere om dette med lokal drøfting og hva tillitsvalgte kan bidra med: Spørsmål til panelet

11 Hvorfor bygge produktiviteten på fagarbeid?

12 Hvorfor bygge produktiviteten på fagarbeid?

13 Fagbrev gir omstillingskompetanse!

14 Takk for oppmerksomheten!
Kontrakten ble undertegnet av, fra venstre, styreleder i NELFO Telemark, Kim David Lie, daglig leder for Opplæringskontoret for Elektrofag i Telemark, Gunnar Steen Larsen, fylkesvaraordfører i Telemark, Christian Tynning Bjørnø og distriktssekretær i EL & IT Forbundet i Vestfold og Telemark, Are Solli. Foto: Knut Viggen .


Laste ned ppt "Samfunnskontrakt for flere læreplasser – status 2017"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google