Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud ut fra behov Forum for kompetanse og arbeidsliv.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud ut fra behov Forum for kompetanse og arbeidsliv."— Utskrift av presentasjonen:

1 Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud ut fra behov Forum for kompetanse og arbeidsliv 23.5.2016 Fylkesutdanningssjef Øystein Johannessen 1

2 Mine 15 minutter Hva gjør vi i dag? Endringer Mot en regional kompetansepolitikk?

3 Hva gjør vi i dag? Elevenes rett til videregående opplæring er sterk og forankret i Opplæringsloven Strukturarbeidets årssyklus –Høst: Politisk vedtak om ytre rammer for neste skoleår –Vår: Administrativt vedtak om hvilke tilbud som skal igangsettes Regionalisering –Våre tilbud kan være på tre nivåer: Skole, region, fylke –Regional samordning mellom skoler –Skolene jobber med egen profil Samhandling med kommuner, kompetansemiljøer, opplæringskontor og partene i arbeidslivet

4 Narvik vgs Frydenlund, Oscarsborg, Solhaugen Polarsirkelen vgs Kongsvegen, Mjølan, Moheia Bodin vgs: Mørkved Hadsel vgs Melbu, Stokmarknes Aust-Lofoten vgs Svolvær Knut Hamsun vgs Oppeid, Steigen Saltdal vgs: Rognan Meløy vgs Ørnes, Glomfjord, Inndyr Sandnessjøen vgs Sandnessjøen Mosjøen Marka, Mosjøen, Kippermoen, Hattfjelldal Brønnøysund vgs Brønnøysund Våre videregående skoler: Andøy vgs Andenes Sortland vgs Sortland, Kleiva, Øksnes Vest-Lofoten vgs Leknes, Gravdal Bodø vgs Bodø Fauske vgs Fauske

5 Årets trender og søkermønster De fleste skolene har tilbakegang i søkertall. 3 skoler med klar økning i søkertall fra i fjor – Hadsel, Sortland og Aust- Lofoten Økning i antall minoritetsspråklige sammenlignet med fjoråret. HO har økt i popularitet. Forslag om øking av kapasitet. NA også populært. Strukturen foreslås økt på Sortland. Påbygging etter fagkompetanse øker i popularitet. Øvrig påbygging synker. Kapasiteten er foreslått tatt ned, men vi er usikre på om det vil bli riktig. TIP går tilbake. Forslag om reduksjon på 2 klasser på Vg1. Musikk kraftig tilbake. Skjev fordeling på søkere til Vg2 kjøretøy og Vg2 ind.teknologi

6 Endringer vi må «passe på» Endringer i skolens innhold og struktur Endringer i fremtidig etterspørsel etter arbeidskraft –Demografiske endringer: Nettoeffekten er usikker –Konjunktursvingninger De nye jobbene og yrkene (?) Endringer i etterspørsel etter ferdigheter arbeidslivet etterspør

7 The kind of things that are easy to teach are now easy to automate, digitize or outsource

8 8

9 Mot en regional kompetansepolitikk (?) For å sikre gjennomføring av gode regionale kompetansekartlegginger og ivareta dialog mellom ulike utdanningstilbydere, bør de nye regionene ha en tydeligere rolle. Kunnskapsdepartementet legger til grunn at de nye folkevalgte regionene tilrettelegger for strategisk kompetansepolitisk planlegging og utvikling. St.mld 22 (2015-2016) Nye folkevalgte regioner

10 Hva er veien videre? Tilbudssidepolitikk versus etterspørsel –Elevenes rett opp mot samfunnets etterspørsel –Formidling av lærlinger: Kapasitet og balanse Dialog og arenaer: Hvem, hvor (hvilke områder) og hvordan (organisering) Styrke kunnskapsbase og analyser

11 Takk for oppmerksomheten 11


Laste ned ppt "Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud ut fra behov Forum for kompetanse og arbeidsliv."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google