Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kompetanse for fremtidens arbeidsliv?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kompetanse for fremtidens arbeidsliv?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kompetanse for fremtidens arbeidsliv?
Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef NAV Skien 17 november 2016

2 Utdanningsinstitusjonene som ble borte!

3 Sysselsetting etter utdanningsnivå, som del av total arbeidsstyrke
Sysselsetting etter utdanningsnivå, som del av total arbeidsstyrke kilde SSB Etter 2010 viser figuren framskrivingar av etterspørselen etter arbeidskraft (fordelt etter utdanningsnivå)

4 Stor etterspørsel etter faglært arbeidskraft

5 Hvert år velger nesten 40 000 elever et yrkesfaglig utdanningsprogram.
Fagarbeidere representerer en kompetanse som samfunnet trenger. En grunnleggende forutsetning for velfungerende lærefag er at de gir merverdi og at fagarbeideren har en tydelig plass i arbeidsdelingen. Meld. St. 20 ( ) På rett vei viste at fag- og yrkesopplæringen i stor grad gir en kompetanse som verdsettes på arbeidsmarkedet. Utdanningsprogrammene service og samferdsel, helse- og oppvekst, design og håndverk og restaurant- og matfag fungerer ikke like godt når det gjelder rekruttering til lærefagene og tilknytningen til arbeidslivet

6 4 mulige scenariomodeller

7

8 Den forskning som SSF finansierar leder till tekniksprång inom bland annat digitalisering, automatisering, robotisering och dataanalys. Det kan komma att få stora samhällskonsekvenser, för oss som individer, för arbetsliv och hälsa. Vi kan förvänta oss snabbare och mer heltäckande cancerdiagnoser, självkörande fordon, automatiserade talsystem – och motsvarande arbetsuppgifter som rationaliseras bort. Samtidigt som vi, och många forskare med oss, ser de här förändringarna komma, är arbete för alla en målsättning i vårt samhälle. Är det ett genomförbart mål? Vad händer om stora grupper på arbetsmarknaden blir ersatta av olika digitala och tekniska system? Hur kan vårt utbildnings- och innovationssystem anpassas för de nya jobben, och hur ska samhället få en bra utväxling av den nya tekniken?

9 Teknikk og Industriell produksjon
Den 4 industrielle revolusjon Industri 4 Å ta i bruk algoritmer, roboter og anvendelse av big data- analyser vil i løpet av de neste 10 årene endre ikke bare bedriftene, men hele samfunnsutviklingen. 389 lærlinger Teknikk og Industriell produksjon

10 «Autonome kjøretøy vil revolusjonere transportsektoren»
Autonome biler, eller selvkjørende biler er ikke lenger science fiction, det er “science fact”. Virkeligheten har tatt igjen fantasien. Bilene kommer neppe til å bli flyvende med det første, men de kommer til å bli både selvkjørende og førerløse.

11 Helse og Omsorg Roboter og annen teknologi er særlig ansett som en sentral løsning på samfunnets økende oppgaver innen helse og omsorg. Mens vi i 1970 hadde fem arbeidstakere bak hver pensjonist, vil vi i 2060 stå igjen med bare halvparten (Cappelen mfl., 2013). Hvis like mange omsorgsarbeidere skal hjelpe hver bruker i helse og omsorg i 2060 som i dag, må en av tre jobbe i helsesektoren. 289 lærlinger Store lærefag: Helsearbeiderfag (197) Barne og ungdomsarbeiderfage (83)

12 Bygg og Anleggsteknikk
338 lærlinger

13 Teknologiens uante muligheter!
Mens deler som skrives ut for mennesker så langt har vært formet av plast, metall eller annet uorganisk materiale, har forskere i California og andre steder også begynt å printe levende vev. Målet er å bruke disse bioprinterne til å lage spesialtilpassede nyrer, lever og andre organer for folk som behøver transplantasjoner. Det som er særlig gunstig med denne teknologien, ifølge tilhengerne, er at 3-D printere kan produsere kroppsdeler mye raskere og billigere enn andre metoder. — Du kan fremstille ting for bare noen tiere i stedet for titusener av dollar, sier professor Paul Wang ved Stanford-universitetet.

14 Service og samferdsel 170 lærlinger
Ifølge utdanning.no finnes det ca stillinger i kategorien salgsmedarbeider. Til sammenligning ble det i 2015 inngått 546 nye lærekontrakter i salgsfaget. Store lærefag: Salgsfaget (60) IKT service (40) Yrkessjåførfaget (26) Kontor og administrasjon (20) Logistikk (10) 170 lærlinger

15

16

17 Elektrofag 263 lærlinger IOT (Internet of Things)
handler på mange måter om å gjøre dumme ting smarte. Tenk deg at alle ting fra joggesko og lyspærer til tannbørster, kjøleskap, biler og hele hus og byer er koblet til Internett.

18

19 ILO konvensjon 142 Artikkel 5
Politikk, retningslinjer og tiltak for yrkesrettleiing og yrkesopplæring skal utformes og gjennomføres i samarbeid med arbeidstakernes og arbeidsgivernes organisasjoner, og med andre interesserte organisasjoner når det høver og er i samsvar med nasjonal lov og praksis.

20 I oppsummeringen av OECDs yrkesfagstudie 2007 – 2008 ”Learning for jobs”
pekes det på følgende styrker ved den norske fagopplæringen: Et sterkt trepartssamarbeid, tillit mellom aktørene, 2+2-modellen (hovedmodellen for norsk fag- og yrkesopplæring med to år i skole og to år i lære i bedrift), inkluderende og lite stigmatiserende system, stor etterspørsel etter lærlinger og høyt nivå på lese- og skriveferdighetene hos voksne.

21 SAMFUNNSKONTRAKTEN Målsetting 20% flere læreplasser
Iverksetting av mange forsterkende tiltak.

22

23 Ny tilbudsstruktur VG 1 og 2 vil i større grad bli mer breddekompetanse og det trengs mer generalistkompetanse. VG 3 vil bli mer rettet mot spesialisering enn tidligere. VG 1 VG 2 VG 3 spesialisering

24 Fremtidens kompetanse
«Teknologiutvikling skaper nye former for kommunikasjon, samhandling og samarbeid i arbeidslivet og i samfunnet ellers. Dagens arbeidsliv stiller høye krav til kompetanse, utdanning, omstillingsevne og samarbeid på tvers av fagfelt. Det er sannsynlig at omfanget av oppgaver som krever kompleks problemløsning og kommunikasjon, øker fremover, i tillegg til at en del rutinepregede og manuelle oppgaver vil erstattes av teknologi». Evne til selvregulert læring, samhandlingskompetanse, kreativitet, innovasjonskompetanse, kritisk tenking og problemløsingskompetanse NOU Norges offentlige utredninger 2015: 8

25 Hva fremtidens fagarbeider skal kunne
Dette beskriver hypotesen vår

26 145.A.30 Personnel requirements
EASA Part 145 145.A.30 Personnel requirements (a) The organisation shall appoint an accountable manager who has corporate authority for ensuring that all maintenance required by the customer can be financed and carried out to the standard required by this Part. The accountable manager shall: 1. ensure that all necessary resources are available to accomplish maintenance in accord- ance with 145.A.65(b) to support the organisation approval. 2. establish and promote the safety and quality policy specified in 145.A.65(a). 3. demonstrate a basic understanding of this Part. (b) The organisation shall nominate a person or group of persons, whose responsibilities include ensuring that the organisation complies with this Part. Such person(s) shall ultimately be responsible to the accountable manager. 1. The person or persons nominated shall represent the maintenance management struc- ture of the organisation and be responsible for all functions specified in this Part. 2. The person or persons nominated shall be identified and their credentials submitted in a form and manner established by the competent authority. 3. The person or persons nominated shall be able to demonstrate relevant knowledge, background and satisfactory experience related to aircraft or component maintenance and demonstrate a working knowledge of this Part. 4. Procedures shall make clear who deputises for any particular person in the case of lengthy

27 Fremtidens kompetanse
«Teknologiutvikling skaper nye former for kommunikasjon, samhandling og samarbeid i arbeidslivet og i samfunnet ellers. Dagens arbeidsliv stiller høye krav til kompetanse, utdanning, omstillingsevne og samarbeid på tvers av fagfelt. Det er sannsynlig at omfanget av oppgaver som krever kompleks problemløsning og kommunikasjon, øker fremover, i tillegg til at en del rutinepregede og manuelle oppgaver vil erstattes av teknologi». Evne til selvregulert læring, samhandlingskompetanse, kreativitet, innovasjonskompetanse, kritisk tenking og problemløsingskompetanse NOU Norges offentlige utredninger 2015: 8


Laste ned ppt "Kompetanse for fremtidens arbeidsliv?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google