PRAT LES KLIKK BIBLIOTEKET SOM INTEGRERINGSARENA Berit Berg og Patrick Kermit Sogndal 15. september 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagforeningens arbeid for mangfold
Advertisements

Kompetansekartlegging
NY I DRAMMEN. Nykommere-hvem? Progoramområde 6 Kultur2.
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Ungdomspolitiske møter skal Legge til rette for debatt rundt temaer og prioriteringer som er angitt av: EUs strukturerte dialog med ungdom EUs politiske.
Berit Berg, professor i sosialt arbeid, NTNU
IKT – prosjekt i barnehagen Mål: Dokumentasjon av hverdagen vår.
1 Til diskusjon etter forelesningen På hvilke måter elsker du bøker? På hvilke måter elsket du bøker da du var barn/ung? På hvilke måter elsker du bøker?
Kartleggingspresset i barnehager og skoler Konsekvenser for utdanningen fremover.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Hva har vi gjort i August? - Vi har blitt kjent med de barna og voksne som har begynt på Regnbuen. - Vi har gått tur og sett hvor alle barna på Regnbuen.
| Kulturmøter og kulturkonflikter. Hva er kultur? Kultur er samfunnets språk religion tenkemåte kunnskaper.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år 20.november 1989: Barnekonvensjonen vedtas i FN. Barnekonvensjonen sier hvilke rettigheter alle barn har.
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
{ Delprosjekt 5: Lysthuset Mål: Å fornye litteraturformidlingen i bibliotekrommet og på andre arenaer.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
Teknologi for bedre eldreomsorg Ordfører Harald Furre ORDFØRER.
Nav veileder i videregående skole
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Kick Off bøsseaksjonen
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
- ein døropnar til norsk språk, kultur og samfunnsliv
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
- For ansatte og folkevalgte i Rana kommune
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID
Rekruttering og oppfølging av frivillige
Ingerid S. Straume, PhD Akademisk skrivesenter Universitetsbiblioteket
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Foreldremøte i Eikehauge Side. Foreldremøte i Eikehauge Side.
Innvandring, funksjonshemming, menneskeverd
Ny læreplan… Høst 2017.
Fortell, u sheeg! Camilla Sørbye,
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Velkommen til foreldremøte
Samtaletrekk B – Samarbeid
Økt digital kompetanse hos innbyggerne på fosen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Status lærlingordning
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Veien mot å bli lærer 1997: ”kjøpt verden” med hovedfag i lomma
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din i kontaktregisteret
Flerkulturelt barnevern
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID
Klar ferdig gå….part three!
Europeisk mobilitetsuke og Bilfri dag 2015
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Skolebibliotekprosjekt- Gjettum skole
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Engasjement og frivillig arbeid
Bibliotekloven i Norge
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

PRAT LES KLIKK BIBLIOTEKET SOM INTEGRERINGSARENA Berit Berg og Patrick Kermit Sogndal 15. september 2015

Leselyst, språk og IKT  Målsettingen med prosjektet har vært å bidra til at personer med minoritetsbakgrunn skal  utvikle bedre språkforståelse.  få økt leselyst  Få bedre digital kompetanse Og gjennom dette bidra til  Økt deltakelse og økt inkludering i samfunnet

Innvandrerbefolkningen i Norge  På landsbasis  Antallet innvandrere er tidoblet på 40 år  222 ulike nasjonaliteter  Om lag under 20 år  Om lag har flyktningbakgrunn  Om lag er etterkommere  Innvandringsårsaker  Arbeidsinnvandring  Familieinnvandring  Asylsøkere/flyktninger  Utdanning

Møte med bøkenes verden Jeg kjente på bøkene. Bladde i dem. Luktet på dem. Så uendelig mange bøker. Jeg hadde aldri sett så mange bøker før. Det var overveldende. Jeg kunne verken lese eller skrive, men synes av alle bøkene gjorde meg nysgjerrig. Det var litteraturen som reddet med. Biblioteket ble mitt fristed. (Amal Aden)

Aktiviteter og tiltak  Leksehjelp  Bok og film  Leseombud  Språkkafé  Kvinnegrupper  Skriveverksted  Lesesirkler  Dataopplæring

Følgeforskning  Prosjekt som læringsprosess, ikke bare kunnskapsinnsamling  Forskning og praksis parallelt  Målet er å utvikle god praksis  Formidlingen fra prosjektet – gi noen gløtt inn i levende møter med mennesker i ulike livssituasjoner

Bibliotekets formål  Fremme opplysning, utdanning og kulturell aktivitet  Aktiv formidling  Offentlig samtale og debatt  Gratis

Lykkes der andre strever?  Amartya Sen om «basic capabilities» og som kreves for å fremstille seg i det offentlige rom  Sidestilte «brukere» istedenfor «klienter»  Frivillighet og fravær av kontroll  Trygge rammer og «åpne rom»  Raushet

Her kan man rette seg opp og bare være et vanlig menneske.

Takk for meg!