Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
EVALUERING Spørsmål å stille seg underveis: Er alle barna engasjerte under formidlingen av eventyret Deltar barna i bearbeiding av inntrykk enten ved konkret materiell/digitalt materiell eller utkledningstøy Er det noen av barna som gjenforteller/gjenformidler etterpå? På hvilken måte inspirerer økta til barnas lek? På hvilken måte bruker barna språk underveis i økta? På hvilken måte samhandler barna underveis i økta? FORUTSETNINGER Forberedelse hos den voksne Bokvalg: Jakob og Neikob (Kari Stai) – Tema knyttet til fortellingen : vennskap, akseptere hverandres ulikhet, lek og utforskning av språket Jo får en venn (Lene Ask) Tema knyttet til fortellingen: Vennskap, inkludering, føle seg utenfor, søsken Skape bevissthet hos den voksne om mulighetene i boka og bruken av den Pedagogen bør forberede seg ved å lese mer om de ulike fasene i aktiviteten som presenteres under innhold og arbeidsmåter Voksen; må få forberedelsestid Dialogisk lesing om vennskap og følelser MÅL (hvorfor) Viktige prinsipper for dialogisk lesing er: Samtalen: Å stille igangsettende spørsmål, være sensitiv og gripe fatt i barnas egne innspill. Skriftspråk: Å synliggjøre skriftspråket og la barna erfare å bruke skriftspråket Skape grobunn for videre lek Å undre seg, og å starte refleksjon Turtaking Øve på å lytte til andre Øve opp egen formidlingsevne ARBEIDSMÅTER (hvordan) 1. Skape forventninger og etablere førforståelse hos barna 2. 1. Lese boka nok så sammenhengende 2. 2. Samtale med barna underveis i høytlesningen om bokas innhold og språk 3. Konkretisere, visualisere, dramatisere og samtale om ords betydning. Samtale om ords form. 4. Barna gjenforteller innholdet i boka med støtte fra en voksen 5. Aktiviteter knyttet til høytlesning , se eks. lekbasert læring 5. 1. Rollelek og dramatisering 5. 2. Kreative og estetiske aktiviteter 5. 3. Lage egne bøker – oppdagende skriving Lage digitale bøker – «book creator» Bruke konkreter Voksenrollen; observere hverandre og veilede hverandre INNHOLD (hva) 1. Førlesningsfasen 2. Høytlesing 3. Fokusord 4. Gjenfortelling 5. Aktiviteter knyttet til høytlesning
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.