Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Dialogisk lesing om vennskap og følelser

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Dialogisk lesing om vennskap og følelser"— Utskrift av presentasjonen:

1 Dialogisk lesing om vennskap og følelser
EVALUERING Spørsmål å stille seg underveis: Er alle barna engasjerte under formidlingen av eventyret Deltar barna i bearbeiding av inntrykk enten ved konkret materiell/digitalt materiell eller utkledningstøy Er det noen av barna som gjenforteller/gjenformidler etterpå? På hvilken måte inspirerer økta til barnas lek? På hvilken måte bruker barna språk underveis i økta? På hvilken måte samhandler barna underveis i økta? FORUTSETNINGER Forberedelse hos den voksne Bokvalg: Jakob og Neikob (Kari Stai) – Tema knyttet til fortellingen : vennskap, akseptere hverandres ulikhet, lek og utforskning av språket Jo får en venn (Lene Ask) Tema knyttet til fortellingen: Vennskap, inkludering, føle seg utenfor, søsken Skape bevissthet hos den voksne om mulighetene i boka og bruken av den Pedagogen bør forberede seg ved å lese mer om de ulike fasene i aktiviteten som presenteres under innhold og arbeidsmåter Voksen; må få forberedelsestid Dialogisk lesing om vennskap og følelser  MÅL (hvorfor) Viktige prinsipper for dialogisk lesing er: Samtalen: Å stille igangsettende spørsmål, være sensitiv og gripe fatt i barnas egne innspill. Skriftspråk: Å synliggjøre skriftspråket og la barna erfare å bruke skriftspråket Skape grobunn for videre lek Å undre seg, og å starte refleksjon Turtaking Øve på å lytte til andre Øve opp egen formidlingsevne ARBEIDSMÅTER (hvordan) 1. Skape forventninger og etablere førforståelse hos barna 2. 1. Lese boka nok så sammenhengende 2. 2. Samtale med barna underveis i høytlesningen om bokas innhold og språk 3. Konkretisere, visualisere, dramatisere og samtale om ords betydning. Samtale om ords form. 4. Barna gjenforteller innholdet i boka med støtte fra en voksen 5. Aktiviteter knyttet til høytlesning , se eks. lekbasert læring 5. 1. Rollelek og dramatisering 5. 2. Kreative og estetiske aktiviteter 5. 3. Lage egne bøker – oppdagende skriving Lage digitale bøker – «book creator» Bruke konkreter Voksenrollen; observere hverandre og veilede hverandre INNHOLD (hva) 1. Førlesningsfasen 2. Høytlesing 3. Fokusord 4. Gjenfortelling 5. Aktiviteter knyttet til høytlesning


Laste ned ppt "Dialogisk lesing om vennskap og følelser"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google