Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Økt digital kompetanse hos innbyggerne på fosen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Økt digital kompetanse hos innbyggerne på fosen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Økt digital kompetanse hos innbyggerne på fosen
Frode Pettersen, Trøndelag fylkesbibliotek

2 Bakgrunn Meld. St. 27 ( ) Digital agenda for Norge – IKT for en enklere hverdag og økt produktivitet Økonomiplan 2018 – 2021 Fylkeskommunen vil: Arbeide for tilgang til digitale tjenester og digitalt innhold, og utvikle bibliotekene som arenaer for digital kompetanseheving av innbyggerne. KMD og KS med flere Bjørnar Skjesol og Frode Pettersen Skal presentere arbeidet fylkesbiblioteket har gjort og skal gjøre for å bidra til økt kompetanse blant innbyggere i Trøndelag. Hva er bakgrunn for dette og hvorfor er det naturlig at bibliotekene har en rolle i dette arbeidet. Bibliotekene har alltid jobbet med kompetanseheving, inkludering og veiledning av innbyggere. Vi ser dette som en videreutvikling av disse områdene. Spesielt St.meld 27 Digital agenda for Norge peker tydelig på bibliotekene som en arena hvor et slikt tilbud kan legges. Det er også forankret som et tiltak i økonomiplanen hvor vi skal utvikle bibliotekene som arenaer for digital kompetanseheving av innbyggerne Kommunal- og moderniseringsdepartementet og KS har inngått et samarbeid på dette området hvor det sies at alle kommuner bør ha et veiledningstilbud for sine innbyggere. Prosjektet har fått navnet Digihjelpen og vi har repr. Fylkeskommunene i dette arbeidet. Kommer tilbake til dette prosjektet.

3 Målet… Minske det digitale skillet (DAMVAD rapporten)
Understøtte digitalt førstevalg og redusere digital utenforskap Økt deltagelse Hvem? Eldre over 65 år, førstegenerasjons innvandrere fra ikke-vestlige land,  de som står utenfor arbeidslivet,  blant andre trygdede/hjemmeværende og mennesker med ulike nedsatte funksjonsevner» Målene Minske det digitale skillet i samfunnet. Vi vet at en del faller utenfor og vi står i fare for å få en gruppe med digitale analfabeter som ikke kan delta i samfunnet på alle områder. Både ikke brukere og svake IKT brukere står i fare for å falle utenfor. Digital kompetanse er kort «evnen til å forholde seg til og bruke digitale verktøy og medier på en trygg, kritisk og kreativ måte. « Den digitale kompetansepyramiden. DAMVAD rapporten som ble bestilt fra KMD peker på noen grupper som har et særskilt behov, eldre, flyktninger/innvandrere og de som velger å stå utenfor av ulike grunner. F.eks sykdom. Flere hundre tusen innbyggere har reservert seg mot digital kommunikasjon med det offentlige gjennom Difi. Vi har prinsippet/lov om digitalt førstevalg som stat og kommune må benytte. Offentlig forvaltning skal være tilgjengelig på nett og at digital kommunikasjon er hovedregel for dialog med innbyggere. Gir bedre tjenester og en innsparing for det offentlige. De fleste større forvaltninger bygger ned fysiske publikumstjenester for overgang til digitale. Får å oppnå økt deltagelse i samfunnet bør vi etablere veiledningstilbud som alle innbyggere kan benytte seg av. Bibliotekene er en naturlig arena for dette. Også servicetorg. Norge er en av de fremste landene i verden når det gjelder tilgang på IKT-utstyr og bruk av digitale tjenester. Digital deltakelse og kompetanse i befolkningen er en viktig forutsetning for å oppnå verdiskaping og vekst i samfunnet. Ikke minst når det gjelder inkludering og demokratisering. Det å kunne delta i det offentlige ordskifte, offentlige tjenester folkestyre – ta informerte valg! Førstegenerasjons innvandrere fra ikke-vestlige land, med spesielt fokus på kvinner Eldre over 65 år De som står utenfor arbeidslivet, blant andre trygdede/hjemmeværende Mennesker med ulike nedsatte funksjonsevner

4 OG VEIEN kommunene bør etablere et lavterskel veilednings­­tilbud på ett bestemt fysisk sted (for eksempel i bibliotek eller servicetorg) hvor personer med liten eller ingen digital kompetanse kan få veiledning og hjelp til å tilegne seg grunn­leggende digitale ferdigheter og veiledning i bruk av viktige offentlige digitale tjenester. Økt digitalisering betyr økt behov for digital kompetanse blant innbyggere. Her er utgangspunktet vårt og det som ligger i samarbeidsavtalen mellom KMD og KS. Legg merke til bør, kan løses på mange ulike måter og arenaer. Frivillighet, skole, kommune.

5 Tiltak Opplæring for ansatte i bibliotek/kommuner i veiledning og offentlige tjenester på nett Opplæring innbyggere Informere og bidra til etablering av tilbud i kommuner Etablere samarbeid med frivillighet (Seniornett, Telenor, Røde Kors, Studieforbundet AOF, Senioruniversitetet) Søknader Vi har jobbet med og jobber videre med 3 hovedtiltak. Skal komme tilbake til hvert enkelt tiltak - Kompetanseheving av ansatte. Både i bibliotek og kommuneadm. De som er i førstelinje. Direkte kurs til innbyggere Informere og forankre. Bidra til søknader. Studietur osv

6 Eksempel på studietur med midler fra KMD
Eksempel på studietur med midler fra KMD. 8 kommuner (Fosen, frøya og Hitra) til Tårnby i Danmark og Malmø for å se hvordan de jobber og ta med seg erfaringer hjem. Spesielt Tårnby imponerer med sitt tilbud til innbyggere.

7

8

9

10 Videre Andre tjenester kan inngå i et veiledningstilbud
Læringssenter med fasiliteter for arbeidsfellesskap for gründere, freelancere og andre uavhengige profesjonelle. (Bygdeboksen og loftet). Møteplasser for digital samhandling i lokalsamfunnet (økonomiplan) Folkeverksted – Kreativt verksted for unge, slik som 3D-print, symaskiner, koding og loddebolter Læringssenter – altså flere områder kan inngår et tilbud utover kurs og veiledning i digital kompetanse. Stimulere til læring og nysgjerrighet. Samle flere aldersgrupper

11 Ansattes kompetansebehov Forankring Organisering
Innbyggernes behov Ansattes kompetansebehov Forankring Organisering Må sees i sammenheng med integrering, inkludering, demokrati og folkehelse. Vikrig å vite noe om Behov i kommune Kompetanse ansatte som skal veilede Skape forståelse for at man bør ha et tilbud Organisering

12

13

14 Veilede

15 Eksempler Ørland Trondheim Melhus Frøya
Kombinere faste kurs og en-til-en veiledning, drop-in eller faste timer

16 Ressurser https://nb-no.facebook.com/skattenmin/ http://digidel.no
Kommunene kan søke midler fra Digihjelpen. 23 offentlige ting på KS læring Inngått avtaler med noen av de store statlige etatene om at de skal stille med undervisningsmateriell. Vi må følge opp dette slik at flere etablerer et fast tilbud i egen kommune. Enten faste kurs eller at innbyggere har en plass de vet de kan henvende seg til å få hjelp.

17


Laste ned ppt "Økt digital kompetanse hos innbyggerne på fosen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google