Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Spørsmål i undervisningen – Hvordan påvirker ulike typer elevenes læring? Samling for veilederne i realfagspartnerskap 7.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Advertisements

Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Samarbeid om skoleerfaring og praksis Samling med lærere i realfagspartnerskapet 7. mai 2012 Legg inn «Avdeling / enhet»
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
Samarbeid. Om samarbeid Hvis du har et eple og jeg har et eple og vi bytter, har vi begge fortsatt ett eple. Men hvis du har en idé og jeg har en idé.
Kidsmonitor tutorials for mobil. Innhold S. 3 Endre tidspunkt for hjemsending S. 10 Endre fast tidspunkt for hjemsending S. 17 Sende melding S. 20 Sjekke.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Dokumentasjon – Relevans, kvalitet og fullstendighet Juridisk perspektiv på dokumentasjonskravet ved særskilt skikkethetsvurdering.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Egil Hartberg-læringsleiing og vurdering for læring Bør starte med å vise elevane kvar dei skal kunne til slutt. Løfte blikket og sjå på den lange kompetansereisa.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Psykometriske analyser Et verktøy for eksamenskvalitet Per Grøttum
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Ung-HUNT4: Velkommen!.
Elektrisk krets og ledning
Liv Oddrun Voll Aud Ragnhild Skår
Velkommen til forskerøya Engia!
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Webinar i UH-ped 24/ «Skrive for å lære» Mikrooppgaver
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Noen kritiske spørsmål
Velkommen til PowerPoint
Et kognitivt perspektiv på læring
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Workshop for sommerskolen 2008 v/ Vibeke Holtskog
WeDo Milo utforsker vekt og friksjon
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Suksessfaktor i Clil: lese for å lære
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte i
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Ordimellom Norsk for ungdomstrinnet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Bevis i matematikk- undervisningen
Velkommen til foreldremøte
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Skrive for å lære: mikrooppgaver på kurset
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Teknologi og utforsking Elektrisitet
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Fysisk og psykisk helse
Skrive for å lære: mikrooppgave A tom. C (assosiasjonsoppgaver)
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Om vurdering og nye eksamensformer
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Utskrift av presentasjonen:

uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Spørsmål i undervisningen – Hvordan påvirker ulike typer elevenes læring? Samling for veilederne i realfagspartnerskap 7. mai 2012 Matthias Stadler Kjemisk institutt Legg inn «Avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett 3 Skriv navn på avdeling eller enhet i feltet «Bunntekst» 4 Velg «Bruk på alle"

uib.no Hvorfor snakke om spørsmålbruk? Retorisk spørsmål Funksjon i kommunikasjon Finne ut om –Meninger –Ideer –Ønsker –Kunnskaper –Kognitive ferdigheter –... Kjemisk institutt

uib.no Eksempel fra undervisning Videosnutt fra en naturfagstime i Australia, trinn 8 ( Eksempler til spørsmål –These particles are called? –These molecules are made of? –Joined together by? Hva karakteriserer spørsmålene? Hva gjør elevene? Kjemisk institutt

uib.no To ulike situasjoner Prestering –Vise at man kan noe –Unngå feil –Spørsmål: Hva er forklaringen for …? (én burde vite det fordi man har snakket om det før) Læring –Prøve å finne ut noe –Feil er tillat (kan være nyttig) –Spørsmål: Hvordan kan du forklare denne observasjonen? (hvilken idé har én til noe nytt)

uib.no Ulike spørsmålstyper (Nilssen, 62f, 66f) Uheldig: Lukkede (ja/nei-svar) Strukturerte (svaralternativer innebygget) –Er dette elektroner eller protoner? Direkte (spesifikke svar) –Hvilken farge har …? Bedre: Åpne (krever beskrivelse, forklaring, begrunnelse)

uib.no Hva krever svar? Lukkede og strukturert –Velge mellom alternativer –50% sjanse Direkte –Aktivisere kunnskap –Gjengi den Åpen –Analysere gjenstanden, fenomenet, problemet –Aktivisere kunnskap –Lage tilknytninger –Trekke slutninger

uib.no Nøkkelspørsmål (Eureka 9) 1.Hva er elektrisk energi? 2.Hva kan vi transportere med elektrisk strøm? 3.Hva er elektrisk strøm? 4.Hvilket enhet bruker vi når vi måler elektrisk strøm? Direkte spørsmål Faktakunnskap Korte svar (enkelte ord, gjettelek) Få elever får svare Ignorere feil svar Teste elevene => Kan føre til pugg, ”treg kunnskap” og problematiske læringsstrategier Kjemisk institutt

uib.no Spørsmålbruk i norske klasserom Begrenset innsyn –Lærebøker –Studenter –Påhør Lukkede og strukturerte spørsmål sjelden Direkte derimot veldig hyppig Åpne sjelden (gjennomgå stoffet først) Det finnes mange grunner til at spøsmålbruk er slik den er, men det er lærerne som kan og må gjøre endringer.

uib.no Kjemisk institutt Takk for oppmerksomheten! Spørsmål og kommentarer?