Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Et kognitivt perspektiv på læring

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Et kognitivt perspektiv på læring"— Utskrift av presentasjonen:

1 Et kognitivt perspektiv på læring
Konsolideringsøkt, 11. oktober, 2017 En del av kurset ‘Ulike perspektiver på læring’

2 Våre læringsmål Formulere tre kjerneideer fra det kognitive perspektivet Gi eksempler på fenomener eller forskningsresultater som knytter an til disse ideene Finne inspirasjon i disse ideene til utvikling av egen undervisningsfilosofi anvendelse i egen undervisning

3 Hvorfor sånn som dette? Tenkning forutsetter begreper Testeffekten
Øve på å huske, øve på å forstå

4 Økta i et nøtteskall Individuell jobbing med arbeidsark (12 min.)
Utveksling/ kort diskusjon i par med arbeidsark ( min.) Kort plenum + Kort oppsummering (resten av tida)

5 Hvordan er mestringsfølelsen i møte med denne oppgaven?
Individuell økt Svar på hvert spørsmål så godt du kan. Tolk det slik du vil, men prøv å holde deg til saken. Ingen hjelpemidler. Stille, konsentrert jobbing. Ca. 3 min / spørsmål Hvordan er mestringsfølelsen i møte med denne oppgaven? (Velg en smiley som passer følelsen din!)

6 Jobbing i par 1 Finn en hyggelig partner
Ta for dere ett spørsmål om gangen, i den rekkefølgen spørsmålene står i. Del med hverandre utfallet fra den individuelle økta. Bli enige om en god syntese, eller velg den beste av de to. Før nye, felles svar pent inn på arbeidsarket. (Navn frivillig) Ca. 4 min / spørsmål

7 Jobbing i par 2 Drøft følgende spørsmål med partneren (dere har 4 minutter): Er det noe i det kognitive perspektivet som kan få meg til å tenke annerledes om læring og undervisning enn det jeg har gjort til nå? Er det noe annet dere har lyst til å kommentere/si? Vi tar en kort runde i plenum etterpå

8 Hvordan er nå mestringsfølelsen i møte med denne oppgaven?
Forestill deg at du på nytt skulle svare på de fire spørsmålene. Hvordan er nå mestringsfølelsen i møte med denne oppgaven? (Velg en smiley som passer følelsen din!)

9 God litteratur fra et kognitivt perspektiv
Hattie, J., & Yates, G. C. R. (2014). Visible learning and the science of how we learn. London: Routledge. (Hattie, J., & Yates, G. C. R. (2014). Synlig læring: hvordan vi lærer. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.) Lang, J. M. (2016). Small teaching: Everyday lessons from the science of learning. New York: John Wiley & Sons Mayer, R. E. (2011). Applying the science of learning. Boston MA: Pearson Education.


Laste ned ppt "Et kognitivt perspektiv på læring"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google