Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKlara Berntsen Endret for 5 år siden
1
Webinar i UH-ped 24/10-2017 «Skrive for å lære» Mikrooppgaver
v/Eevi E. Beck Faglig enhet for universitetspedagogikk Universitetet i Oslo Epost
2
3 mikrooppgaver Powerpointen gir 3 eks på mikrooppgaver. Disse lærer webinar-deltakerne ved å gjøre dem underveis. Ha skriveredskap klart! Hensikten i dag er å gi litt innsikt i flere oppgaver. Noe får vi bare gjort «halvveis». Ved behov, studer powerpointen på egen hånd senere.
3
Oppg A: Friskriving inn i et emne - med vri
1. Skriv i 2 minutter uten å stoppe om: Blyanten
4
2. Fortett det du skrev om blyanten ved å gjøre om til én setning: «Det jeg egentlig vil si er……»
5
3. Snu arket/lag god plass, og … … gjør om det du har skrevet til et spørsmål
6
Hensikter friskrivingsoppgaver
Mobilisere relevant kunnskap om noe studentene kjenner til. Stimulere forventning/beredskap for å lære nytt. Senke terskelen for å tenke/ytre seg. NB: La studentene gjøre banal treningsoppgave først: Trene teknikk; avklare at lærer mener dette; bygge tillit til egne evner. Men friskrivingsoppgaver alene stimulerer lite presisjon eller ettertanke. Bruk bevisst: Ett element i sammensatte opplegg.
7
Oppg B: Friskriving og idèutvikling i 7 trekk
1. Skriv i 2 minutter uten å stoppe om: «Hvordan kan jeg bruke skriving i min undervisning?» 2. «Det jeg egentlig vil si er …» (1 setning) 3. Gjør om til et spørsmål 4. Friskriving 2 min «Hvorfor er dette poenget viktig og relevant» 5. Diskuter andre spørsmål som også bør vurderes, utelukkes eller integreres 6. Velg ett av spørsmålene 7. Som pkt 4
8
Strukturen bak (NB veksling friskriving vs. bearbeiding):
1. Friskriving 2. Hovedbudskap (‘Det jeg egentlig vil si…’) 3. Spørsmålet bak 4. Forklare/begrunne 5. Alternative spørsmål (åpne for annet som ikke kom fram i denne friskrivingen) 6. Prioritere (ett av alternativene) 7. Forklare/begrunne
9
Mikroskriving med presisjon
10
Oppg C: Definisjon 1. Definer begrepet teori
11
2. [gruppeoppgave] Sett dere sammen i små grupper (webinar: inntil 4 pr gruppe, ferdig inndelt). Ha klar definisjonene dere skrev hver for dere. Les definisjonene for hverandre (ev skriv i chat): - hva er likt? - hva er ulikt? Prøv å bli enige om en definisjon, skrevet i gruppas fellesnotat.
12
3. [gruppeoppg. forts.] [Lærers/fagets definisjon sendes ut til gruppene.] Les definisjon(er) av begrepet. Hva samsvarer/samvarer ikke med definisjonen dere kom frem til? Gjør eventuelle endringer. [Heretter tilbake i plenum. Der kan vi hente fram noen eksempler fra gruppenotatene. «Nå skal vi se et eks» ..som Arild tar fram.]
13
Definisjoner av «Teori»
[Definisjoner sendt ut til gruppene:] "Teori er i vitenskapen en testet antagelse om virkeligheten, en forklaring på et fenomen eller en sammenheng i naturen. Etter å ha testet om en hypotese gir et mer sant enn falskt bilde av virkeligheten omtales den ofte som en teori. Vitenskap defineres ofte som det å sette frem og teste hypoteser/teorier." Kilde: no.wikipedia.org den 16/ "Teori er utsagn som behandles av et vitenskapelig fellesskap som mer abstrakte, dvs mer generelle, enn det som i samme miljø kalles 'empiri', 'data' eller 'praksis'. Utsagnene spesifiserer relasjoner mellom et utvalg begreper etablert som reelle i miljøet." Kilde: Eevi E. Beck, personlig komm. den 16/ , basert på egne tverrfaglige og internasjonale erfaringer. [Heretter tilbake i plenum. Der kan vi hente fram noen eksempler fra gruppenotatene. «Nå skal vi se et eks» ..som Arild tar fram.]
14
Strukturen bak definisjonsoppg med studenter
Studentene jobber enkeltvis fram en definisjon (=begynne å uttrykke egen viten; forsøke presisjon) Studentene jobber parvis eller i gruppe (=bearbeide med medstudenter) Studentene blir minnet om korrekt definisjon (ev flere) og skal forholde seg til den (ev dem) (=bearbeide forskjell mellom egen og fagets forståelse) For tips og inspirasjon fins god litteratur. Se neste lysark!
15
Definisjonsoppgave: Hensikter
Å jobbe fram sitt eget før de får ‘fasit’ fremmer studentenes læring. F.eks. i matematikk bachelor, sjekke presisjonsnivå: Definer ‘linje’ I ‘løsere’ fag, sjekke forståelsen av sentralt begrep før man bygger videre på det, eks: Definer ‘diskriminering’ Når man oppdager faglige svakheter hos studentene, ta det inn i undervisningen! For tips og inspirasjon fins god litteratur. Se neste lysark!
16
Oppsummering: En mikrooppgave…
…tar kort tid (2-30min, du bestemmer). Kan brukes med en student, få, mange studenter. …oppfyller en eller begge hovedhensiktene: -Studentene lærer bedre. -Lærer får innsikt i studentenes læring. …fins i flere typer, til mange slags bruk (se tips sist). Viktigst: Prøv, se hva som (ikke) fungerer, juster og prøv igjen! For tips og inspirasjon fins god litteratur. Se neste lysark!
17
Referanser/tips Opplegg basert på skriveforskning i inn- og utland. Her hentet fra kursmodul «Skrive for å lære», en del av tilbudet i Ped.basiskompetanse v/UiO. Ressurser utviklet for UH-lærere inkluderer: Dysthe og Hertzberg (2016) «Skrive for å lære», kap. 11 i Strømsø et al (red) Når læring er det viktigste. 2. utg. Oslo: Cappelen Damm akademisk. God oversikt over forskning og praktiske teknikker i mikroskriving. Bean (2011) Engaging ideas: the professor's guide to integrating writing, critical thinking, and active learning in the classroom. 2nd Ed. Jossey-Bass. En rik kilde til å lære studenter selvstendig fagskriving (inkl. ett kapittel om mikrooppgaver). Mange praktiske eksempler, god faglig bredde. Eevis prezi for webinaret, inkl praktiske tips mot slutten:
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.