Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Skrive for å lære: mikrooppgave A tom. C (assosiasjonsoppgaver)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Skrive for å lære: mikrooppgave A tom. C (assosiasjonsoppgaver)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Skrive for å lære: mikrooppgave A tom. C (assosiasjonsoppgaver)
Kursleder Eevi E. Beck Link – universitetspedagogikk og Inst. for pedagogikk Epost

2 Pedagogisk grunntanke bak opplegget
Erfaringslæring: Først oppleve, deretter abstraksjon (forklaringer/refleksjon/mm). Derfor øvelser, derfor lab på samling 1. Derfor selv bruke øvelsene (mellom samlingene). Deretter reflektere (samling 2). (Paradoks: Å først beskrive grunntanken, som her, kan bryte med ‘erfaringslæring’. Men møter rimelige forventninger hos deltakerne.)

3 Små skriveaktiviteter inkluderer:
Logg Stikkord Tankekart Friskriving Sammendrag Overskriving - skrive videre på noe en annen har skrevet …mmm!

4 Loggskriving Logg er studenters korte, skrevne svar på spørsmål fra lærer om noe ved undervisningen/lærestoffet. Åpne eller mer lukkede spørsmål; læreren velger. Navnes, gis til lærer, tilbake til student. Gjerne flere runder på samme ark. Kan stimulere faglig refleksjon, og gi læreren innblikk. For tips om loggbruk, se kursheftet (s.4).

5 Oppg A: Logg (på papir) Ditt Navn Dato (25/3) ”Min tidligere erfaring med å bruke småskriving i undervisning er ……….” (leveres til lærer)

6 Å komme i gang/skrive seg inn i et tema
Benyttes ofte når en skal starte på nytt tema: Idèmyldring – fri assosiasjon til tema / begrep Mobilisere relevante forkunnskaper NB læringseffekt, særlig «snublebegreper»! Skape forventninger / motivasjon / eierskap

7 Oppg B: Skrive seg inn - med vri
1. Skriv i 2 minutter uten å stoppe om: Blyanten

8 2. Fortette det du skrev, ved å gjøre om til én setning: «Det jeg egentlig vil si er……»

9 3. Lag god plass/snu arket, og … … gjør om det du har skrevet til et spørsmål

10 Oppg C: Friskriving og idèutvikling i 7 trekk
1. Skriv i 2 minutter uten å stoppe om: «Hvordan kan jeg bruke skriving i min undervisning?» 2. «Det jeg egentlig vil si er …» (1 setning) 3. Gjør om til et spørsmål 4. Friskriving 2 min «Hvorfor er dette poenget viktig og relevant?» 5. Diskuter andre spørsmål som også bør vurderes, utelukkes eller integreres 6. Velg ett av spørsmålene 7. (Gå til pkt 4)

11 Strukturen bak de 7: (v/Karl Henrik Flyum oktober 2005)
1. Friskriving 2. Hovedbudskap (Det jeg egentlig vil si er …) 3. Spørsmålet bak 4. Forklare/begrunne 5. Alternative spørsmål (åpne for annet som ikke kom fram i denne friskrivingen) 6. Prioritere (ett av alternativene) 7. Gjenta pkt 4-6 flere ganger for å utforske flere aspekter.

12 Sammendrag assosiasjonsoppgaver
Kan mobilisere relevant kunnskap om noe vi antar studentene kjenner til. Kan stimulere forventning/beredskap for å lære nytt. Kan senke terskelen for å tenke/ytre seg. Assosiasjonsopppgaver stimulerer lite presisjon eller ettertanke. (Bruk andre mikrooppgaver til det.)


Laste ned ppt "Skrive for å lære: mikrooppgave A tom. C (assosiasjonsoppgaver)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google