Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Suksessfaktor i Clil: lese for å lære

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Suksessfaktor i Clil: lese for å lære"— Utskrift av presentasjonen:

1 Suksessfaktor i Clil: lese for å lære
Lisbeth M Brevik, Kastellet skole

2 Lisbeth M Brevik, Kastellet skole Oslo, 26.11.09
Hva skal jeg snakke om? Læringsstrategier og ordlæring på 7., 9. og 10. trinn. Utvikling av kartleggingstest i engelsk lesing for 10. trinn. Forslag til oppgaver for lesetrening. Lisbeth M Brevik, Kastellet skole Oslo,

3 Læringsstrategier & Ordlæring
Lesing Skanne Skumme Dybdelese Diagrammer Tankekart Tidslinje Venndiagram Ordbank Lisbeth M Brevik, Kastellet skole Oslo,

4 The American Revolution
by Emilie, 8th grade

5 1620 1783

6 1620 1783 Mayflower

7 1620 1770 1783 Mayflower The Boston Massacre

8 1620 1770 1773 1783 Mayflower The Boston Massacre Boston Tea Party

9 1620 1770 1773 1775 1783 Mayflower The Boston Massacre Boston Tea Party Battles of Lexington and Concord

10 1620 1770 1773 1775 1776 1783 Mayflower The Boston Massacre Boston Tea Party Battles of Lexington and Concord Declaration of Independence

11 1620 1770 1773 1775 1776 1778 1783 Mayflower The Boston Massacre Boston Tea Party Battles of Lexington and Concord Declaration of Independence France joined

12 1620 1770 1773 1775 1776 1778 1783 Mayflower The Boston Massacre Boston Tea Party Battles of Lexington and Concord Declaration of Independence France joined Peace

13 From King to Obama 2000- 1950s – 1960s Coloured Communication
Speeches, sit-ins, demonstrations Speeches, meetings Nobel Peace Prize Freedom of speech Father of the Civil Rights Movement First coloured president, 2009

14 Kartleggingsprøve lesing 10. trinn
Styrker CLIL språkferdighetene? Forståelse, ikke produksjon Tre lesemåter: hovedinnhold detaljer trekke slutninger Lisbeth M Brevik, Kastellet skole Oslo,

15 Lisbeth M Brevik, Kastellet skole Oslo, 26.11.09
Resultater De svakeste De midt på treet De sterkeste Forstå hovedpunkter Mestrer best Relativt enkelt Finne detaljer Relativt utfordrende Både lett og vanskelig Trekke slutninger Vanskelig Vanskeligst Lisbeth M Brevik, Kastellet skole Oslo,

16 Lese for å lære: hovedpunkter
Elevene skumleser (3 min) Kan ta notater Oppsummerer (2-3 setninger) Diskuterer hovedpunkter Ide: Anne-Line Graedler, HiHm Lisbeth M Brevik, Kastellet skole Oslo,

17 Lese for å lære: detaljer
Elevene skanner en tekst: Obamas tale Søker etter ord we us our ours I me my mine ”One of the people” Lisbeth M Brevik, Kastellet skole Oslo,

18 Lese for å lære: slutninger
Elevene dybdeleser Leser ”mellom linjene” What if…? What if Martin Luther King, Jr had not worked for civil rights…? What if the Second World War had been won by the Germans…? Lisbeth M Brevik, Kastellet skole Oslo,

19 Lese for å lære: ordlæring
Bevisstgjøring Forkunnskap Oversiktslese (skumme, kontekst) Lage ordlister (A – B – C) Styrke forbindelsen form – betydning Bruk og gjenbruk  Ide: Anne-Line Graedler, HiHm Lisbeth M Brevik, Kastellet skole Oslo,

20 Lisbeth M Brevik, Kastellet skole Oslo, 26.11.09
Fokus på Språk, des 2009 Artikkel: Hvordan leser elever? av Lisbeth M Brevik Utvikling av kartleggingsprøve i engelsk lesing på 10. trinn Artikkel i desemberutgaven (nedlastbar fra nett) Kartleggingstesten gjøres tilgjengelig etter jul Lisbeth M Brevik, Kastellet skole Oslo,

21 Lisbeth M Brevik, Kastellet skole Oslo, 26.11.09
Kontakt Lisbeth M Brevik, Kastellet skole Oslo,


Laste ned ppt "Suksessfaktor i Clil: lese for å lære"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google