Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Advertisements

Samfunnsfagene. Hva er psykologi? Psykologi = ”Læren om sjelen” Vitenskap som omhandler atferd og mentale prosesser Men programfaget da?
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Omvendt undervisning Foredrag på Impulskonferansen i Molde, 21. oktober Roar Edland-Hansen, NDLA.
UNGDOM OG ØKONOMI - ØKONOMILAPPEN Hilde E. Johansen
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Omsorg. Omsorg Alle mennesker er avhengig av omtanke og omsorg fra andre.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Behov og utviklingsfaser
En introduksjon.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Samhandling med ungdom
Familieråd En for alle, alle for en
Velkommen!.
Glede gjennom mestring
Informasjon om eksamen
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Åpen dag på skolen Navn på skole Dato.
Tverrfaglig uke for LUT
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Om å disponere masteroppgaver
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Presentasjon av Kine Vålbekk
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Velkommen til foreldremøte
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Nettverkssamling HELSE OG SOSIAL | AVDELING
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Fysisk og psykisk helse
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Skrive for å lære: mikrooppgave C-G
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Tilpasset opplæring Kurs 5
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap

Arbeidsmåter og hjelpemidler

Kompetansemålene i læreplanen forteller hva eleven skal kunne gjøre eller mestre i tilknytning til kunnskapene sine. I sosialkunnskap settes det krav til å gjengi, anvende og vurdere fagkunnskaper. De grunnleggende ferdighetene i faget er også viktig. Elevene skal arbeide med å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, lese, regne og bruke digitale verktøy. Arbeidet med de grunnleggende ferdighetene inngår ofte som en del av undervisningsmetodene og arbeidsmåtene i faget.

I boka Livsløp og velferd fins kunnskapsstoff til alle kompetansemålene. Kapitlene er bygd opp omkring kompetansemål som hører sammen faglig og logisk, men en behøver ikke å lese dem i rekkefølge. Til hvert kapittel er det laget repetisjonsspørsmål og oppgaver. Et vanlig krav til en lærebok er at den skal være objektiv, men vi må huske at lærebokforfattere også er samfunnsmedlemmer. Bøkene de skriver, blir farget av deres holdninger og verdier.

Læreplanen sier at elevene skal arbeide med samfunnsfaglige problemstillinger og kunne bruke samfunnsvitenskapelige metoder. Å gjennomføre små spørreundersøkelser kan være en aktuell arbeidsmåte her. Elevene skal også skaffe seg fagkunnskap gjennom å bruke flere typer kilder. På fagnettstedet livslopogvelferd.cappelen.no fins det til hvert kapittel mange oppgaver og lenker. En nyhetslenke gir mye nyttig informasjon. Nettstedet vil også bli brukt av forfatterne til å oppdatere teksten i læreboka.

Sosialkunnskap omfatter fem hovedområder:  samfunnsvitenskapelige arbeidsmetoder  livsfasene  sosiale problemer  velferdsforskjeller  velferdsstat og menneskerettigheter Hovedområdene i boka har samme rekkefølge som i læreplanen, men kapitlene om kvantitativ og kvalitativ forskning er plassert innimellom de andre hovedområdene (delene).

Hovedområdet livsfasene tar for seg sosialisering, oppvekstmiljø, samlivsproblemer, utfordringer i alderdommen og psykiske kriser. Mishandling av barn og unge, kriminalitet og rusmiddelmisbruk er tema i forbindelse med sosiale problemer. Hovedområdet velferdsforskjeller setter fokus på forklaringer og følger av forskjellene og ulike oppfatninger av «det gode liv». Velferden til funksjonshemmede og innvandrere behandles spesielt. Boka avsluttes med hovedområdet velferdsstat og menneskerettigheter. Det fokuseres her på velferdsstaten og menneskerettighetssituasjonen i Norge.

Utvikling og livsløp

Siste del av innledningskapitlet handler om utvikling og livsløp. Menneskets utvikling kan deles inn i områder – den fysiske, motoriske, kognitive, emosjonelle og sosiale utviklingen. I sosialkunnskap legges det mest vekt på den emosjonelle og sosiale utviklingen.

Boka tar for oss en teori om livsløpet som er utarbeidet av psykologen Erik Homburger Erikson. Erikson beskriver livet som en serie med åtte stadier. Selvstendighet er viktig for barnet i 1–3 årsalderen, identitet i ungdomsalderen osv. I hver aldersfase er vi spesielt følsomme for påvirkning og utvikling av bestemte egenskaper. Hvis barnet for eksempel mangler nærkontakt, varme og omsorg i det første leveåret, kan det få negative virkninger for tilliten til andre mennesker seinere i livet.

Erikson mente at forholdet til våre nærmeste på ulike stadier i livet var viktig: foreldre, lekekamerater, venner, ektefelle, samboer og arbeidskolleger. Ikke alle psykologer er helt enig i Eriksons teori. Noen hevder at mange barn som har hatt dårlige oppvekstvilkår i familien de første årene, kan ta igjen mye av det de har mistet seinere i livet.