Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Systematisk arbeid med motivasjon

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Systematisk arbeid med motivasjon"— Utskrift av presentasjonen:

1 Systematisk arbeid med motivasjon
Langeland, Horverak og Fagerhaug

2 Formål Støtte elever i å identifisere egne mål, hindringer og løsninger i livet og skolehverdagen å ta ansvar for egen læring å få kontroll over eget liv å oppleve selvanerkjennelse For å oppnå dette vil vi anvende en 5-trinns motivasjonsmetode utviklet i prosjektet «Systematisk arbeid med motivasjon i videregående skole» Introduksjonsvideo: Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018

3 Lærerveiledning Det er tenkt at elevene får en loggbok hver som følger dem gjennom året. Denne er anonym for alle andre enn den enkelte elev. I loggboken skal de skrive refleksjoner som svar på spørsmålene i femtrinnsmetoden. Elevene skriver en tallkode på framsiden av boken som de selv kan huske, for eksempel de fire første tallene i mobilnummeret sitt. Bøkene samles inn i etterkant av økten(e), og lærer går gjennom gjennom de anonyme notatene og presenterer liste over mål og hindringer som går igjen i klassen, og i tillegg en liste over hva et mindre antall elever uttrykker. NB: Lærer må være nøye med anonymiteten. Ingen av elevene skal kunne idetifiseres. Formuleringer som “I denne klassen sier flere av elevene at …”, “Noe som går igjen i refleksjonene deres, er at …”, “Noen av dere sier …, mens andre mener …” kan med fordel benyttes. Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018

4 Økt 1 Diskuter i klassen:
Hvordan opplever dere at dere behersker skolehverdagen og livet generelt nå? Hva er enkelt, og hva kan være en utfordring? De følgende tre spørsmålene svarer elevene på anonymt skriftlig: Hva ønsker du å få til i livet , og hva er viktig og realistisk i nær fremtid? Suksessfaktorer: Hva er det ved deg selv og livet ditt som er bra? Kan du bruke noe av dette til å nå målene du har satt deg? Er det noe i deg selv eller hverdagen din som hindrer deg i å nå målene dine? Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018

5 Økt 2 (kort tid etter økt 1)
Lærer presenterer liste over mål, suksessfaktorer og hindringer som går igjen i klassen, og i tillegg en liste over hva et mindre antall elever uttrykker. NB! Følg retningslinjene om anonymitet (bilde 3). Klassen diskuterer i plenum hva som kan gjøres for å nå de nevnte målene og hva som kan gjøres for å overkomme ulike hindre. De kan eventuelt diskutere i små grupper. Fokusmodellvideo (om viktigheten av å sortere elementer i hverdagen): Elevene får utdelt loggbok, lager overskriften «Min handlingsplan» og fyller inn svar på følgende spørsmål: 4. Hva velger du å jobbe med den neste måneden for å nå målene du har satt deg? 5. Hva skal du gjøre helt konkret for å klare å gjennomføre dette? Elevene tar bilder av notater før lærer samler inn loggbok (frivillig). Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018

6 Økt 3 (ca en måned etter økt 2)
Lærer presenterer noen av elevens anonyme handlingsplaner (spørsmålene 4 og 5 i femtrinnsmetoden), og klassen diskuterer: Hvordan gikk det å gjennomføre planen? Hva var vanskelig å få til? Kan man velge flere eller andre måter å jobbe på for å nå ulike mål? Dersom de ikke husker planen sin kan de få tilbake boka. Film om motivasjonsmetoden vises: Spørsmål 4 og 5 fra økt 2 gjentas, elever skriver i bok som lærer samler inn: 4. Hva velger du å jobbe med den neste måneden for å nå målene du har satt deg? 5. Hva skal du gjøre helt konkret for å klare å gjennomføre dette? Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018

7 Videre arbeid Økt 3 gjentas jevnlig. En kan velge å gjenta tidligere filmer som er vist, kutte film, eller vise en av følgende ekstra filmer til refleksjon: Aktivitet og energi: Fra stress til suksess: Lærer og elever vurderer, diskuterer og planlegger jevnlig hvor ofte de har behov for å gjennomføre metoden, f.eks. månedlig eller oftere? Det anbefales at elevene får mulighet til gjennomføring minst to ganger i semesteret. Utviklet ved Møglestu videregående skole av Gerd Martina Langeland, May Olaug Horverak og John Petter Fagerhaug, 2018


Laste ned ppt "Systematisk arbeid med motivasjon"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google