Erin Nordal Studentsentrert læring + utdanningskvalitet = sant Vi flyttar fram positionerna! UKÄ-konferens 2015 Stockholm 24. November.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
KVALITET I SKOLEN.
Advertisements

Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Tilbakemeldinger fra nettverket våren 2006 MOBILITETSBARRIERER FOR FORSKERE Eystein Kallhovde Norges forskningsråd
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Youth in a changing society AER Summer School Almere, Flevoland, Nederland 22th – 27st August 2011 Reiserapport til Internasjonalt forum
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
1 Berit Kjeldstad Prorektor utdanning og læringskvalitet ”From Brick to Click University” Hvor står utdanning ? Utfordringer Muligheter.
LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør.
Undervisnings- og vurderingsformer
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Effektiv undervisning
Studieveien.
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Kvalifikasjonsrammeverket
Vurdering for læring.
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Kartlegging av tilretteleggingsfeltet ved UiO
Kartlegging av tilretteleggingsfeltet ved UiO
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Utdanningskomiteen 19. mai
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Læringsutbytte frå eit studentperspektiv
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Vurdering i Kunnskapsløftet
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Ingerid S. Straume, PhD Akademisk skrivesenter Universitetsbiblioteket
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Master i faglitterær skriving
Administrativ organisasjonsstruktur
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
USITs Målbilde og prioriteringer
PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Læring på ungdomstrinnet
NOKUT kommer!.
Om opprykk til førstelektor
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Satsing på utdanning, oppsummering etter seminar på Losby Gods, februar 2018, revidert etter innspill fra utdanningskomiteen.
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Montessori og teknologi
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Utdanning som sprenger grenser
Helhetlig modell av skolen som lærende organisasjon
Critical Literacies and Awareness in Education
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Læringsmål og rubrikker i Canvas
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Erin Nordal Studentsentrert læring + utdanningskvalitet = sant Vi flyttar fram positionerna! UKÄ-konferens 2015 Stockholm 24. November

Hvem er jeg? 2. års M.Phil-kandidat i høyere utdanningsvitenskap ved Universitetet i Oslo Sakkyndig i Norsk organ for kvalitet i utdannings (NOKUT) kvalitetssikringsevalueringer Nestleder for European Students’ Union (ESU) Prosjektkoordinator for Peer Assessment of Student-Centred Learning (PASCL), co-finansiert av EU- kommisjonen internasjonalt ansvarlig i Norsk studentorganisasjon (NSO) Bachelor utdanning i sosiologi fra University of Minnesota, Humboldt Universität, Freiburg Universität og Universitetet i Bergen

Hva er studentsentrert læring?

Hovedtrekk Aktiv læring vs. passiv læring Dyp læring og forståelse vs. overfladisk læring Studentenes autonomi og ansvar for egen læring Gjensidig respekt mellom lærer og student Studenter som en del av det akademiske felleskapet og co-produsent av kunnskap Skal sikre alt av det vi vil ha: kritisk tenking, refleksjon, analytiske evner (förmåga)

Prinsippene Studentsentrert læring krever en kontinuerlig refleksiv prosess Ingen «one size fits all» tilnærming til studentsentrert læring Nødvendig for å skape et inkluderende læringsmiljø Studenter har ulike læringsstiler, behov og interesser og erfaringer og bakgrunner Valgfrihet sentralt for effektiv læring Studentsentrert læring handler om å «muliggjøre» ikke «fortelle»; læreren tilrettelegger for læring Læring er et samarbeid mellom lærer og student og foregår gjennom dialog

Dyp vs. overfladisk læring Overfladisk læring Pugging (memorerande) av fakta for å huske Ingen helhetlig, oversiktelig forståelse Ikke anvendbart for å løse problemer Lett glemt Dyp læring vs. Forståelse Muligheten til å trekke sammenheng for å anvende det i andre situasjoner Evne (förmåga) til å anvende kunnskapen til å løse problemer og skape ny kunnskap

Det handler om å se på alt i en sammenheng!

Constructive alignment (Biggs 2003) Læringsutbytte/- mål Læringsformer og -aktiviteter Vurderingsformer Hvordan skal studentene lære? Hvordan skal læringen måles? Hva skal studentene lære?

Læringsaktiviteter

Vurdering av studenter ”Everyone is a genius. But if you judge a fish on its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.” -Albert Einstein

Læringsutbytte Gir studenter bedre mulighet til å velge og ta ansvar Skal være lett å forstå Bruk aktive verb og taksonomisk nivå Lag mål som kan være utgangspunkt for dialog -Studentenes evaluering og innspill skal være grunnlaget for jevnlig revidering Anerkjenn uforventet læringsutbytte

Forutsetningene for SSL Organisasjonsutvikling og endringsvilje Inkluderende, representativ ledelse på alle nivåer Kontinuerlig faglig utvikling for vitenskapelige ansatte på både den disiplinære og institusjonsnivå Rollen av IKT, biblioteker og informasjonssystemer Støtte gjennom kvalitetssikringsordninger og -prosedyrer Fleksible regler og studieveier for en mangfoldig studentmassen Tilstrekkelig resursstildeling!

Peer Assessment of Student-Centred Learning (PASCL), PASCL sikter på å bistå i gjennomføringen av bærekraftige studentsentrert læringsstrategier og -tilnærminger på institusjonsnivå og å fremme en kultur for SSL i høyere utdanningsinstitusjoner over hele Europa. Hvordan? Utvikling av et rammeverk for evaluering av SSL Vurderer universiteter og høyskolenes resultater i implementeringen av SSL Tilrettelegging for peer learning Finne gode eksempler på implementering

Konklusjoner og anbefalinger

Hva har vi lært? Kvalitet er studentsentrert læring Samspill mellom lærere, studenter og læringsmiljøet Frihet under ansvar: ansvar for egen læring krever valgfrihet Studentsentrert læring krever at en skaper sammenhengende læringsprosesser

Anbefalinger Eierskap til læring betyr at studenter må være fullverdige partnere i styring på alle nivåer, fra programevaluering og utvikling av emner, til representasjon på nasjonalt nivå Finansier kvalitet: Gi tilstrekkelige resursser for å redusere klassestørrelser, oppdatere infrastruktur, tilby pedagogisk trening og kontinuerlig kompetanseheving blant ansatte, tilstrekkelig økonomisk studiestøtte og studentvelferd, osv. Utvikle egne strategier for implementering og evaluering av studentsentrert læring

Anbefalinger Mer gulrot = gi støtte og veiledning for lærere og belønne positiv utvikling – incentivér utdanning like mye som forskning -F.eks. utdanningspriser på nasjonalt og institusjons-nivå Evaluer undervisningskompetanse i kriteria for ansettelse og opprykk Bruk kvalitetssikringssystemet aktivt for kontinuerlig forbedring Ta studentene på alvor!

Takk for meg!