Rådgivning i et flerkulturelt perspektiv 1 Foto: R. Wright, Flickr Foto: R. Waddington, Flickr Foto: Alec, Flickr.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innvandrere i norske kommuner
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Trinn 2 Barnets første leveår.
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Språk og sosialisering
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Rolighetsmoen barnehage
Grünerløkka sykehjem Et sentrumssykehjem i Bydel Grünerløkka med et flerkulturelt miljø rett rundt hjørne. Sykehjemmet består av 106 døgnplasser og 20.
Kulturhistorisk perspektiv
Mangfold og fellesskap
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Barns læring, voksnes ansvar!
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Samarbeid mellom skole og hjem
"God bagasje på livets reise."
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Innvandrere og deres barn i Groruddalen og Søndre Nordstrand - Hvem er de og hvordan går det med dem? Foredrag ved konferansen ”Det nye VI” 13. Januar.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Fritid med Bistand.
Velkommen til et nytt skoleår!
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Modellkommunene Hva er unikt?
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Kjell Erik Øie Statssekretær
BARNAS BARNEVERN 2020.
Smittevern og innvandrere Hans Blystad Avdeling for infeksjonsovervåking Smittevernkonferanse Bodø mars 2015.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
BARNEHAGEN I ET FLERKULTURELT SAMFUNN
Flyktningehelsetjenesten i Tromsø kommune
Rådgivning i et flerkulturelt perspektiv Flerkulturalitet - samling 2 Anne Hem Langli Vår 2016.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Hva gjør mennesker lykkelige? Jens Tennebø Jensenius.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Det flerspråklige bibliotek Siri Tidemann-Andersen
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kompetanse for mangfold
Samarbeid mellom skole og barnevern
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Levekår på Agder May-Linda Magnussen,
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Helsesøsterkongressen 2017
Skole- hjem samarbeid.
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Rådgivning i et flerkulturelt perspektiv 1 Foto: R. Wright, Flickr Foto: R. Waddington, Flickr Foto: Alec, Flickr

Kulturens betydning for oss som mennesker 2 Bevissthet om egen kultur og refleksjon omkring kulturens egenart, er viktig for å kunne forstå en annens ståsted

Hvordan skaffe seg kunnskap om ulike kulturer? Utenfra-perspektiv (ofte basert på generell kunnskap/informasjon om kulturbakgrunnen) –Statistikk –Informasjon fra litteratur –Informasjon gjennom media –Erfaringer (egne eller andres) Innenfra-perspektiv (basert på dialog og samhandling mellom partene) 3

Utenfra-perspektiv 4

5 [ ]

I Norge bor det personer med bakgrunn fra 221 forskjellige land og selvstyrte regioner. Det er flest innvandrere fra Polen, Sverige og Litauen. Det bor flest innvandrere i Oslo og Drammen Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre er i gjennomsnitt mye yngre enn befolkningen som helhet (over halvparten mellom 20 og 40 år). Noen grupper, blant annet de med bakgrunn fra Pakistan, Vietnam, Tyrkia og Marokko har bodd lenge i Norge, mens innvandrere fra de nye EU-landene (eks. Polen og Litauen) har bodd kort tid. Også flykninger fra Somalia, Irak og Afghanistan er landgrupper med forholdsvis kort botid i Norge. Innvandrere har kommet til Norge på grunn av arbeid, gjennom familie, som flyktninger eller for å ta utdanning. Blant innvandrere er det et noe lavere tall enn i andelen av befolkningen for øvrig som er i arbeid. (15-74 år). Andelen sysselsatte menn er langt høyere enn blant kvinner. Stor forskjell fra andel i befolkningen for øvrig, og også store forskjeller mellom ulike landgrupper. 6 [ ]

Hvilke land kommer de fleste innvandrerne i Norge fra? Innvandrere fra: –Polen –Sverige –Litauen –Somalia –Pakistan –Irak –Tyskland –Danmark Hvorfor kan det være nyttig å vite noe om disse landene; om historikk, politikk, sosiale forhold, styringsform og graden av ro/uro i landet, religion, kultur, mulighet for skolegang, etc.? 7

Levi Geir Eidhamar: små mennesker – stort mangfold Amal Aden: Det skal merkes at de gråter Abid Raja: Talsmann Loveleen Rihel Brenna: Min annerledeshet, min styrke

Perspektivendring «innenfra-perspektivet» Hvordan skape en felles «meningshorisont»? Rådgivningsfaglig kompetanse «Hva legger vi vekt på i møte mellom rådsøker og rådgiver»? I møte med etniske minoriteter kreves: –Respekt, lydhørhet og innsikt (V. Glaser 2013) 9

10 Ved å bruke dialogen som informasjonsinnhenting kan en: Få kjennskap til det enkelte menneske og dets tanker, og i samhandlingen kan respekt og tillit utvikles. Viktig som utgangspunkt for å kunne få definert behov og muligheter for hjelp. (Etablere enighet om forutsetninger og forventninger) (Røkenes og Hanssen, 2002, s. 169)

Innenfra-perspektiv Initiativ til direkte kontakt (avtale) Dialog (klar målsetning: hva ønskes oppnådd med dialogen?) –Rammer: felles språk/bruk av tolk –«etablere felles forståelse», eller få et innblikk i at en forstår ting ulikt –Etablere relasjon. Vise interesse (jfr. Sitat fra «med en fot i Vietnam») –Tid til å lytte –Ressurser til å bruke tida det tar 11

Avklaring av: –Barnets, elevens eller familiens behov –Gjensidige forventninger –Uttalt ansvar –Praktiske forhold (eks: forventninger om leksehjelp hjemme: kan foreldrene lese?) Videre: –Involvering og samarbeid med andre? (Tenke individ – men også systemet rundt barnet, eleven) 12

«Systemrettet arbeid med barnet i sentrum» Hvordan samarbeide om tema knyttet til flerkulturalitet? PPTs rolle Barnehagens rolle Skolens rolle –Grunnskole –Videregående Foreldrenes rolle/miljøets rolle Eks. fra prosjektet «når barnet har nedsatt hørsel» «PP-tjenesten skal arbeide systemrettet og bistå barnehager og skoler med å sikre at alle barn og unge med behov for særskilt hjelp og støtte får ta del i gode utviklings- og læringsprosesser» 13 Mikro

Tidlig innsats i samarbeidet omkring barnet – Hvordan sikre foreldredeltakelse (og tilhørighet for barnet) i samarbeidet med alle foreldre? Barn og unge (individuelle historier): Opplevelsen av aldri å høre helt til (flere ungdommers tidlige beskrivelser av hvordan det var å vokse opp i Norge. Jfr. Loveleen Brenna). Hva er målet med foreldresamarbeid. Er det å fokusere på at det er: –Viktig å lære norsk –Viktig å lære pensum/opplæringskrav til videre utdanning Som igjen er viktig for å komme ut i jobb/skaffe bolig/forsørge seg Eller er det å utnytte mangfoldet? –Anerkjennelse for språk (fra bhg: mamma kommer snart – arabisk) –Kulturbakgrunn –Erfaringer/kunnskap fra eget land/egen kultur både i forhold til læring og yrkesliv/samfunnsliv (V. Glømen – rapport Fafo) 14

Hverdagsmøtene – og deltakelse på foreldremøter eller arrangementer i barnehage og skole. Generelt er myndiggjøring, anerkjennelse og symmetriske relasjoner sentrale begreper når en snakker om godt hjem-skole-samarbeid. Symmetrisk vil her si at skolen anerkjenner foreldrenes ressurser og kunnskaper om egne barn, og at denne kunnskapen etterspørres og gjøres gyldig. Verdsettes Gis medbestemmelse - ref. Aamodt, 2008 Anerkjennelse: å bli sett, forstått og akseptert. «Engasjement i den annens livsverden» - ref. T. Evensen (Nafo-artikkelsamling) 15

Bordieu: snakker om sosial og kulturell kapital. Kulturell kapital: utviklet gjennom oppvekst og utdanning og knyttet til materielle ressurser. Sosial kapital: Ressurser koblet til ens sosiale relasjoner i et sosialt nettverk. Hvordan vite hva som er forventet av deltakelse og initiativ i bhg/skole/samfunn? Hvordan vite hvordan en skal opptre i ulike sammenhenger? (Jfr. Ulike møteplasser i bhg og skole). Hva med å ha noe av dette som tema i fellesarenaer for foreldre og bhg eller skole? Hvordan tilrettelegge for slikt samarbeid? –Tolk(er) (etablere felles forståelse) –Bruk av bilder/visualisering –Mulighet for å bidra/delta –God organisering – og god TID! 16

«Individuell tenkning med en kulturell kontekst. Ingen er like» ( Mehrals forelesning) Det finnes ingen fasit – bare muligheter! 17