VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE. 2013 – 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Evaluering av oktober på blå
Advertisements

Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Rolighetsmoen barnehage
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 21 OKTOBER 2008
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
"God bagasje på livets reise."
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Hommelvik barnehage ”Sammen om samhandling”
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Styrermøte 16.september 2010.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS september 2015 Velkommen til nytt barnehageår! Dette månedsbrevet kommer seint, men som man sier: Bedre seint enn aldri Først av.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
TLF: –
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. Også hos oss på Nøtteliten. Vi har fokus på å bli kjent på en ny måte. Nå skal vi være.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til nytt barnehageår her på Titt i hålå! Velkommen til Mikkel, Tirill, Eva, Leah, Isak, Edvin, Othilie, Niclas og Sven. For en flott gjeng med.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
VELKOMEN TIL FORELDREMØTE I TU BARNEHAGE Onsdag,
Barnesyn og barns medvirkning
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bjørnsgård barnehage.
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014

DAGSORDEN PRESENTASJON AV PERSONALET FORMÅLET MED BARNEHAGEN ÅRSPLAN – SATSNINGSOMRÅDER FORVENTNINGER TIL FORELDRE VOKSNE SKAPER VENNSKAP PRAKTISK INFORMASJON EVT. VI GÅR AVDELINGSVIS

“Skjønhaug barnehage er en barnehage som gir fellesskap og glede”

FORMÅL FOR BARNEHAGEN Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.

Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger. Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.

Rammeplan for barnehager Barnehagen har en viktig rolle som oppvekst- og læringsarena for barn under opplæringspliktig alder. Barnehagen skal støtte barns utvikling ut fra deres egne forutsetninger og gi det enkelte barn og barnegruppen utfordringer. - omsorg - lek - læring - sosial kompetanse

Fagområder Kommunikasjon, språk og tekst Kropp, bevegelse og helse Kunst, kultur og kreativitet Natur, miljø og teknikk Etikk, religion og filosofi Nærmiljø og samfunn Antall, rom og form

Kommuneplan for Trøgstad Barnehagene er et pedagogisk tilrettelagt tilbud som skal gi alle barn i Trøgstad et godt sted å være - Alle barn gis mestringsmuligheter - Barnehagene har fokus på natur, friluftsliv og helse - Barnehagene er en del av utdanningssystemet - Barnehagene har kvalifisert personale - Barnehagene skal ha bygningsmessige standard etter lover / forskrifter

ÅRSPLAN FOKUS OMRÅDER - SKJØNHAUG BARNEHAGE SKAL VÆRE EN BARNEHAGE SOM GIR FELLESSKAP OG GLEDE - LEK I BARNEHAGEHVERDAGEN - NATUR, FRILUFTSLIV OG HELSE - UTVIKLING AV SOSIAL KOMPETANSE - DET ER MITT VALG - «SUPERVENN»

VOKSNE SKAPER VENNSKAP Vennskap er viktig for å motvirke mobbing, og voksne er viktige rollemodeller og tilretteleggere for vennskap. I år er utdanningsdirektoratet sin kampanje rettet mot voksnes samarbeid – i barnehagen, på skolen, på fritiden og i lokalmiljøet- for å fremme vennskap og hindre at barn og unge utsettes for mobbing. Skal vi stoppe mobbing, må voksne samarbeide, på tvers av institusjoner og sektorer, for et inkluderende miljø der det er plass til alle Ett av verktøyene vi bruker i barnehagen er ; Målet med «det er mitt valg» -Hjelpe barn til å utvikle en positiv og sosial emosjonell kompetanse -Gi barnehagepersonalet et konkret metodisk verktøy for å arbeide med omsorgs- og læringsmiljø i et forebyggende perspektiv -Legge til rette for samarbeid mellom hjem, barnehage og lokalmiljø - vennskap/ vennskap/ - vennskap---sammen/ vennskap---sammen/

FORVENTNINGER TIL FORELDRENE - Leser, gjør dere kjent og følger opp den informasjonen og de planene som kommer fra barnehagen. - Gir oss beskjed om ting som er viktig i barnas hverdag. På den måten kan vi møte barna best mulig. - Passer på at det er klær og skotøy til vær og føre i barnehagen, og nok skiftetøy i kurven som passer til årstiden. Det er jo barnet deres det går utover hvis det ikke har greit med tøy og blir våte eller uhellet skulle være ute. - Merker barnas klær! Vi har ikke bare deres barns klær å holde orden på, og hvis det er noe som forsvinner uten at det er merket, er det vanskelig for oss å finne ut hvem sitt det er hvis det dukker opp igjen. - Gir oss tilbakemeldinger når vi gjør noe som er bra eller positivt eller om det er noe dere misliker eller er uenig med barnehagen om. Det er vi som kan gjøre noe med det, ikke naboen! - Forholder dere til barnehagens åpningstider og deltar på våre arrangementer, foreldremøter etc.

PRAKTISK INFORMASJON -Feriestengt barnehageåret (De kommunale barnehagene i Trøgstad er stengt mellom jul og nyttår, sommerstengt uke 28 og 29 og de 3 dagene i påskeuke). -Garderobesituasjonen – klær, vogner -Vaktsystem og turnus -Hypernett - faktura, søknader, endringer, oppdatert e-post og telefonnumre -Hjemmesiden -FAU / SU

Takk for meg!