PLASSEN BARNEHAGE ÅRSPLAN 2014/2015. Vi ønsker velkommen til nytt barnehageår i Plassen barnehage. Vårt ønske er at alle barn og foreldre skal få et trygt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Advertisements

Vi møter sommeren med respekt og undring… med utgangspunkt i eget ståsted er vi nysgjerrig i møte med * ulike årstider – nye erfaringer *små og store dyr.
Rolighetsmoen barnehage
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
"God bagasje på livets reise."
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
August 2012UKEMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Sunniva 1år 3 Ha med dag Barna kan ha med seg en liten leke hver Ha med.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS september 2015 Velkommen til nytt barnehageår! Dette månedsbrevet kommer seint, men som man sier: Bedre seint enn aldri Først av.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TLF: –
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. Også hos oss på Nøtteliten. Vi har fokus på å bli kjent på en ny måte. Nå skal vi være.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til nytt barnehageår her på Titt i hålå! Velkommen til Mikkel, Tirill, Eva, Leah, Isak, Edvin, Othilie, Niclas og Sven. For en flott gjeng med.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Barnesyn og barns medvirkning
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Aprilnytt! Hva gjorde vi i Mars: Månedens Jubilanter:
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
April på Pytten Tiden som gikk:
Bjørnsgård barnehage.
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
MARS MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Årshjul rødbasen
Årshjul grønnbasen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
MARS I februar har vi startet opp med en time i gymsalen for 3 og 4 åringene. Dette er noe vi opplever at barna synes er veldig kjekt og vi ser at barna.
Velkommen til foreldremøte
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for februar 2019
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Periodeplan for mai MANDAG (matboks) TIRSDAG ONSDAG
Samarbeider med Kløver fra uke 26.
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

PLASSEN BARNEHAGE ÅRSPLAN 2014/2015

Vi ønsker velkommen til nytt barnehageår i Plassen barnehage. Vårt ønske er at alle barn og foreldre skal få et trygt og fint år her i barnehagen. Sammen med informasjonsbrosjyren danner denne kalenderen vår årsplan. Barnehageloven og Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver er våre styringsdokumenter og er sentrale i det daglige arbeidet med barna i barnehagen. Rammeplanen har 7 fagområder som vi jobber med hele året: - Kommunikasjon, språk og tekst. - Kropp, bevegelse og helse. - Kunst, kultur og kreativitet. - Natur, miljø og teknikk. - Etikk, religion og filosofi. - Nærmiljø og samfunn. - Antall, rom og form. I tillegg har barnehagene og grunnskolene i Alvdal utviklet felles satsingsområder: - Læring i levende lokalsamfunn - God lese- og skriveopplæring - Fysisk fostring og friluftsliv Vi har valgt å jobbe med temaet LIKEVERD gjennom hele dette barnehageåret. Det vil være felles mål for periodene for alle avdelinger i Alvdal barnehage (Plassen og Øwretun), alle avdelinger bryter de ned til sine egne metoder ut fra barnas alder og forutsetninger på de ulike avdelingene. I tillegg vil hver avdeling ha egne månedstemaer.

LIKEVERD: PeriodeTemaMål August- oktober Meg selv og familien Barna skal få oppleve tilknytning og fellesskap og kjenne at de kan utøve sin selvbestemmelse og uttrykke egne intensjoner. Barnehagen skal gi barna troen på seg selv og andre. Barnehagen skal bidra til at barna får en positiv selvoppfatning gjennom kroppslig mestring. November- desember Jule- budskapet - verdier Barnehagen skal formidle verdier og kultur, gi rom for barns egen kulturskaping og bidra til at alle barn får oppleve glede og mestring i et sosialt og kulturelt fellesskap. Barna skal få innsikt i grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjoner og deres plass i kulturen. Barna skal få kjennskap til kristne høytider og tradisjoner og tradisjoner knyttet til høytider i religioner og livssyn som er representert i barnegruppen. Januar-marsVennskap Barna skal støttes til å leve seg inn i andres situasjon og til å ta hensyn til andre. Barnehagen skal legge til rette for vennskap og gode relasjoner, det er en forutsetning for god læring og opplevelse av glede og mestring. Barna skal få trening i å medvirke til positive former for samhandling. Barna skal få en opplevelse av egenverd og mestring, lek med jevnaldrende og tilhørighet i et positivt fellesskap i barnehagen. April-juniMangfold Barnehagen skal bidra til at barna respekterer forskjellighet. Barna skal få oppleve demokrati og likestilling. Barnehagen skal bidra til at barn utvikler trygghet på og stolthet over egen tilhørighet og respekt for andres kulturelle verdier og ytringer.

Avdeling Ludvig: Eline Trøen Sondre Østmoløkken Samuelshaug Emilia Øien Trøan Edvin Dølplass Samuelsen Tilia Skaret Berget Jonas Thoresen Henrik Lopez Eng Marit Samuelshaug Magnus Ryen Mina Sandli Mathilde Stensby Mikkelsen Kristian J. Nørdsti Håkon Neslund Samuelshaug Avdeling Solan: Goro Persheim Iselin Skare Ulvund Kjerstine Tharaldsteen Kristian Toustrup Hoel Maren Ryen Vårin Granrud Hogstad Linnea Thoresen Linea Østmoløkken Samuelshaug Maja Bråten Lilleeggen Aleksander Nordset Kristoffer Os Måntrøen Amund Porrawatt Vårtun Birk Hansæl Håvard Strålberg Ola Randmæl Kristiansen Vilja Måntrøen Maiken Skogli Rotneberg Gjermund Eriksen Jørgen Neslund Samuelshaug Håkon Ligård Milla Skaret Kristoffersen Marius Rio Espeland Ine Marie Øwre Steimoen Linus Heggset Ina Gjelten Oddlien Lilly Beate Aunaas Martin Enget Plassen barnehage 2014/2015 : Ansatte: Maire Lindén Iselin Gjermundshaug Gudlaug Tveråen Brohaug Eli Anne Wilson Strypet Siv Gustu Tove IF Danielsen Annina Evensplass Christine Sandom Katharina Skramstad Eva Rigmor Østli-Steivang Liv Torild Strømsøyen Sissel Mikkelsen Silje Thoresen Tannåneset Tilkallingsvikarer: Janne Skaret Ingunn Kaste Lona ”Den skjønneste av jordens blomster er smilet. (Kai Harald Flatebø)

Alvdal barnehage (Plassen og Øwretun barnehager) har ett felles samarbeidsutvalg, med to foreldrerepresentanter (+ vara) fra hver barnehage, samt én ansatt i tillegg til styrer fra hver barnehage. SAMARBEIDSUTVALGET 2014/2015: Plassen: Lisbeth SkogliVara: Monica Øwre Ida Østmoløkken SamuelshaugVara: Lise Stensby Mikkelsen Øwretun:Karianne SollidVara: Roald Haug Lise DrevsjømoenVara: Stein Håkon Tolfsen Ansatte: Plassen: Maire Lindén Vara: Annina Evensplass Øwretun:Anne Måna GjeltenVara: Eli Anne Lagmannsveen Eiers representant: Valborg Kvakkestad, Hanne Dalvang Enhetsleder for Alvdal barnehage har møterett I Lov om barnehager ”§ 1 Formål, heter det: ”Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene. Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger. Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering. Foreldremedvirkning: Lov om barnehager §4 sier at foreldrene skal ha rett til å medvirke i barnehagen. Vi setter foreldresamarbeid høyt og ønsker at dere foreldre skal komme med innspill og ønsker når det gjelder hvordan vi skal drive barnehagen på best mulig måte. Kom til oss hvis det er noe – uansett RIS eller ROS! Vi tar oss tid til en samtale!

PLAN FOR AUGUST: TemaMål Solan Meg selv og familienBarna skal bli kjent med og trygge på hverandre og voksne. De skal erfare at de er viktige i fellesskapet og at de er verdifulle. Ludvig TilvenningBarna skal, gjennom godt samarbeid med barnehage og hjem, få en god start i barnehagen slik at de blir trygge i gruppa og i omgivelsene. Barnehageloven §3 Barns rett til medvirkning: ”Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet.” Personalet planlegger temaer det skal arbeides med i løpet av året, barna får videre medvirke i ulike måter å arbeide med temaet på. Det kan også skje at det i samarbeid mellom barn og voksne i barnehagen blir bestemt at det skal arbeides med et annet tema enn det som i utgangspunktet er planlagt. Standard for barns medvirkning: For å bidra til god kvalitet i barns medvirkning skal jeg som voksen: Ta meg tid til samtale med hvert enkelt barn slik at jeg kan få tatt barnet på alvor og gi det mulighet til å medvirke i hverdagen. Skape rom for barns påvirkning ved å være spontan. Finne tid for evaluering sammen med barna. (utarbeidet av personalet i Plassen barnehage, våren 2013) I Plassen barnehage jobber personalet med fokusområder for å sikre kvalitet i det vi gjør

August 2014 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Ina 3 år

PLAN FOR SEPTEMBER: TemaMål Solan FamilienBarna skal lære at vi er forskjellige, og utvikle respekt og forståelse for det som er annerledes. Vi skal bidra til at de er viktige for fellesskapet og at de er verdifulle. Ludvig TilvenningBarna skal møtes med tillit, omsorg, lydhørhet, nærhet, innlevelse og godt samspill med trygge voksne. Plassen barnehage har et bevisst fokus på bruk av naturen i det pedagogiske opplegget, vi er så mye som mulig ute - på turer i nærmiljøet eller vi utforsker og leker på barnehagens uteområde. Vi bruker mye smågrupper i hverdagen, dette fordi: På denne måten føler vi at vi ser hvert enkelt barn bedre, og vi vet da at alle barn har blitt sett i løpet av dagen. Det blir lettere å sette inn ulike tiltak hvis det trengs. Barna får andre mestrings- opplevelser/følelser i små grupper enn i store grupper, som igjen gir positive opplevelser for hvert enkelt barn. Responsen og samspillet mellom barn og voksne blir mye bedre, og dette er bra for barnets selvoppfatning. Barna får ro rundt seg, ro til å fokusere på leken. De stille og rolige barna kommer mere frem. Nye vennskap dannes, da barna oppdager flere aktuelle lekekamerater.

September 2014 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Maja 5 år 37 8 Foreldremøte Ludvig kl Foreldremøte Solan kl Kristian JN 2 år Brannvernuka 15 Brannøvelse 16 Brannøvelse Lilly Beate 3 år 30 Jakt er spennende! Vi går ofte på «jakt» i skogen rundt barnehagen. Og hvis vi får besøk av ordentlige elger som er skutt i jakta, ja da er vi i ekstase! Nå kan det være greit med regntøy, støvler, lue og votter i kurven. Skift er også fint, det hender seg at vi blir litt bløte. Det er jo så moro å leke med vann!

PLAN FOR OKTOBER: TemaMål Solan Jakt og sporBarna skal få innsikt i jakt og kunnskaper om dyrespor. Ludvig HøstBarnehagen skal bidra til at barna opplever naturen og undring over naturens mangfoldighet. Barnehagen skal bidra til at barna opplever glede ved å ferdes i naturen og får grunnleggende innsikt i natur, samspill og forandringer i naturen etter årstidene. Standard for voksenrollen i møte med de ”stille” barna: For å bidra til god kvalitet i møte med de stille barna skal jeg som voksen: Lage gode gjennomtenkte lekegrupper. Gi oppmuntring og ros Godta at ikke alle barn foretrekker meg som voksen Oppmuntre og motivere for nye ting Bruke tid på hvert enkelt barn for å bli godt kjent med det. (utarbeidet av personalet i Plassen barnehage, våren 2010) Bursdager blir feiret med flagg i garderoben, «raketter», krone, det synges sang og «slenges».

Oktober 2014 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Martin 3 år 5 41 Skolens høstferie Planleggingsdag - Barnehagen er stengt 1112 Håkon NS 2 år ”Hvis du hver dag gleder bare ett menneske, vil du i løpet av 40 år ha gledet mennesker” (Charles Willey)

PLAN FOR NOVEMBER: TemaMål Solan AdventBarna skal få forståelse av hva advent, som snart kommer, er. Barnehagen skal bidra til at de kommer i god julestemning. Ludvig JuleforberedelserBarna skal få kjennskap til gamle norske tradisjoner i forbindelse med julehøytiden. Vi snakker om hvordan vi feirer julen, og skaper forventninger hos barna. Vi skaper rom for gode samtaler om barnas tro, undring og spørsmål om julen. BOK-TRAS Bok-tras er et gjennomgående tema for alle avdelinger. Samarbeid med Alvdal bibliotek gjør at vi har et lite bibliotek i barnehagen som byttes ut innimellom. Bøkene kan barna låne med seg hjem i tillegg til å bruke som de vil i barnehagen. Formålet med bok-tras er å skape: Kultur for lesing i barnehagen Leseglede og leselyst hos store og små i barnehagen.

November 2014 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Gjermund 4 år Foreldremøte kl. 19 Aleksander 5 år 12 Kristoffer 5 år Amund 5 år Birk 5 år Eline 3 år Lek og moro i snøen er en stor del av barnas hverdag nå. Fint om de har gode, varme klær (gjerne ull), votter, luer etc. med seg i barnehagen, og godt med skift. Kom skal du se på kjæresten min, Bustebartepinn, Bustebartepinn. Du titter ut og han titter inn, Bustebartepinn i snøen.

PLAN FOR DESEMBER: TemaMål Solan JulBarna skal bli kjent med julen slik vi feirer den i Norge. Ludvig JuletradisjonerBarna skal få kjennskap til den kristne julefeiringen og norske tradisjoner tilknyttet julen. Vi skaper rom for gode samtaler om barnas tro, undring og spørsmål om julen. ”Humoren ikke bare krever overskudd. Den gir overskudd” (Eivind Berggrav)

Desember 2014 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdag Søndag Frist for innlevering av juleferie- kartlegging 3456 Jørgen 4 år Lucia-feiring Nissefest - Alle barna inviteres! Julaften - Barnehagen stenger kl juledag juledag 27 Sondre 3 år Nyttårsaften - Barnehagen stenger kl. 12. Håkon L 4 år I midten av november ble det sendt ut kartleggingslapper for barnas opphold i barnehagen i julen. Barnehagen holder åpent alle virkedager. På jul- og nyttårsaften holder vi åpent til kl. 12. Vi kartlegger fordi vi av erfaring har sett at mange tar fri, slik at personalet kan få mulighet til å avspasere overtid.

PLAN FOR JANUAR: TemaMål Solan SnøBarna skal få ta i bruk sin fantasi, kreative tenkning og skaperglede i arbeidet med snø, de skal få gode erfaringer med allsidige bevegelser i snøen. Ludvig KunstBarna skal motiveres til å uttrykke seg, og utvikle både fantasien, skapergleden og den kreative tenkningen. Gjennom rike erfaringer med kunst og estetikk skal barna få et mangfold av muligheter for sansing, opplevelse, eksperimentering, skapende virksomhet, tenkning og kommunikasjon. De utrolige årene Alvdal kommune tilbyr foreldreveiledningsgrupper for foreldre med barn i alderen 3-6 år. Foreldrene møtes i gruppe og vil få veiledning som styrker foreldrekompetansen. Dette er et lavterskeltilbud der det blir tatt opp tema som lek og relasjonsfremmende aktiviteter, ros og oppmuntring, belønning, gode beskjeder, konsekvenser og grensesetting. Foreldregruppen møtes ukentlig i uker. Foreldreveiledningen er et samarbeid mellom helsestasjon, barnevernet og PP- tjenesten. Dersom du ønsker mer opplysninger kan du ta kontakt med barnehagen.

Godt nyttår!! Januar 2015 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Planleggingsdag - Barnehagen er stengt Frist for innlevering av ferieuke- kartlegging ”Det vi må lære før vi kan gjøre det, det lærer vi ved at gjøre det” (Francois de La Rochefoucald) I Plassen barnehage får barna en rekke førstehåndserfaringer, blant annet gjennom bruk av naturen.

PLAN FOR FEBRUAR: TemaMål Solan FysakBarna skal få gode erfaringer med varierte og allsidige bevegelser og utfordringer samt gode erfaringer med friluftsliv og uteliv til ulike årstider. Ludvig KulturBarnehagen skal gi barna anledning til å bli kjent med tradisjoner innen bomiljø, byggekunst og håndverk, kulturlandskap og kulturminner i lokalmiljøet. Barna skal få oppleve lokale, nasjonale og internasjonale kunst- og kulturuttrykk og de får møte kunstnere. Standard for voksenrollen i leken: For å bidra til god kvalitet i leken skal jeg som voksen: Skape trygghet hos barna ved å være tilstede og tilgjengelig i leken Respektere barnets ønsker om ha en voksen med i leken eller ikke Bruke tid på hvert enkelt barn for å bli godt kjent med det, slik at jeg vet når det er behov for støtte fra en voksen. Være obs på de barna som ofte faller utenfor - lage gode lekegrupper. (utarbeidet av personalet i Plassen barnehage, 2011.) Lek er en viktig, og stor del av barns liv. Rammeplanen for barnehagen sier at leken skal ha en framtredende plass i barns liv i barnehagen. Leken er en grunnleggende livs- og læringsform som barn kan uttrykke seg gjennom.

Februar 2015 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Karneval 6 Samefolkets dag Ski- og akedag - Alle barna inviteres! Skolen har vinterferie Goro 6 år Håvard 5 år 1. mars I februar har vi karneval i barnehagen, de som vil kler seg ut hjemmefra Vi har også et lager med utkledningsklær her i barnehagen.

PLAN FOR MARS: TemaMål Solan FormingBarna skal få ta i bruk sin fantasi, kreative tenkning og skaperglede i arbeide med forming. Ludvig Kroppen vårBarnehagen skal bidra til at barna får gode vaner, holdninger og kunnskaper når det gjelder kost, hygiene, aktivitet og hvile. Barna skal få grunnleggende kunnskap om kroppen og dens viktige funksjoner, tilpasset deres modning. Dokumentasjon: Barns læring og personalets arbeid må gjøres synlig som grunnlag for refleksjon over barnehagens verdigrunnlag og oppgaver og barnehagen som arena for lek, læring og utvikling (Sitat rammeplan). Internt vil vi bruke observasjonsskjemaet ”Alle Med” med tilhørende metodikk, som gir oss god informasjon og råd om helhetlig utvikling hos barnet. Videre vil det bygges opp en ”Minneperm” som barnet får med seg når det slutter i barnehagen. Her samles tegninger, bilder, litt tekst etc. Vi bruker også foto- rammer, fotomontasjer, «dagen i dag» og evaluering av hver måned.

Mars 2015 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag 10 2 Ola 5 år Barnehage- dagen 2015 Tema er barnehagens arbeid med natur og friluftsliv Frist for innlevering av påskeferie- kartlegging 14 Emilia 3 år Iselin 6 år 2728 Kjerstine 6 år 29 Kristian TH 6 år Milla 4 år Edvin 3 år 31 Tre grader minus, et par hand i hand, ei jente så søt som det bare går an. Med snøvinger på og med lyserød kinn. Ho vifter en engel og tar han med inn. (Kjerstin Aune)

Vi kartlegger de tre dagene før påske, 30.03, og PLAN FOR APRIL: TemaMål Solan TrekkfuglerBarna skal også få en forståelse for hvordan og hvorfor fuglene reiser til varmere strøk. Ludvig BevegelseBarnehagen legger til rette for og inspirerer til trygg og utfordrende kroppslig lek og aktivitet for alle, uansett kjønn og kroppslige, psykiske og sosiale forutsetninger. Barna inspireres til å søke fysiske utfordringer og prøve ut kroppslige muligheter. Vi følger opp barns lekeinitiativ og tilbyr lek og spill der barna er fysisk aktive og opplever glede gjennom mestring og fellesskap.

April 2015 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag 14 1 Barnehagen stenger kl. 12 Tilia 3 år 2 Skjærtorsdag 3 Langfredag 4 Påskeaften Maren 6 år 5 1. påskedag Marius Rio 4 år påskedag Vilja 5 år 2324 Frist for innlevering av sommerferie- kartlegging Barna skal få kjennskap til gamle norske tradisjoner i forbindelse med påskefeiringen. Vi snakker om hvordan vi feirer påske, og skaper forventninger hos barna. Vi skaper rom for gode samtaler om barnas tro, undring og spørsmål om påsken. Våren melder snart sin anmarsj, og med det behovet for regnklær, støvler etc. igjen. Se gjerne over skiftekurven, slik at den er passe full også.

PLAN FOR MAI: TemaMål Solan SåingBarna skal få erfaringer med og kunnskaper om dyr og vekster og deres gjensidige avhengighet av hverandre, samt betydningen for matproduksjon. Ludvig Natur og dyrelivBarnehagen skal bidra til at barna opplever naturen og undring over naturens mangfoldighet. Barna skal bli kjent med og få forståelse for planter, dyr, landskap, årstider og vær. Vi bruker miljøet omkring barnehagen for å iaktta og lære om dyr, fugler, fisker, insekter og planter. Standard for voksenrollen i arbeid med likeverd: For å bidra til at alle barn skal ha en positiv forståelse av seg selv, skal jeg som voksen: Sette meg ned på gulvet – på nivå med barna Ta initiativ til å dele i mindre grupper. Ha fokus på det positive hos barnet, og bidrar til at også andre voksne og barn har det. Ta initiativ til at barna blir med å lage regler for hvordan vi skal være mot hverandre. (utarbeidet av personalet i Plassen barnehage, vinteren 2014 )

Mai 2015 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag 18 1 Offentlig fridag 2 Jonas 3 år Ine Marie 4 år 1314 Kristi Himmelfartsdag 15 Planleggingsdag - Barnehagen er stengt 1617 GRATULERER MED DAGEN! Henrik 3 år 19 Maiken 5 år Pinseaften pinsedag Marit 3 år Pinsedag Linus 4 år ”Alle barn har en gnist i seg. Alt vi trenger er å tenne den” (Roald Dahl)

PLAN FOR JUNI: TemaMål Solan Sansene våreGi barna erfaringer, ferdigheter og kunnskaper gjennom ulike sanseinntrykk Ludvig Nærmiljøet vårtBarnehagen skal bidra til at barna blir kjent med og deltar i samfunnet gjennom opplevelser og erfaringer i nærmiljøet. Barna skal erfare at alle mennesker, uansett alder og forutsetninger, inngår i og bidrar til barnehagens fellesskap. Sommerkartlegging av barnas ferie i ukene Foreldrene betaler for 11mnd i året. Dere velger om dere vil ta ut 4 uker i sommerkartleggings- perioden, eller 1 uke i skolens vinterferie (uke 8) og 3 uker om sommeren. I samme periode kartlegges personalets ferie.

Juni 2015 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Magnus 3 år Vårin 6 år Mina 3 år Linnea T 6 år Sommeravslutninger i juni. Ludvig har egen for barn på dagtid. Solan har på kveldstid, foreldre til barn født i 2010 blir trukket ut i komité.

Vi ønsker alle våre førskolebarn lykke til på skolen. Rutiner for overgang barnehage – skole NÅRHVAANSVARLIG I løpet av mai/juni Samtale mellom kontaktlærere i 1. klasse og barnehage-personalet. Informasjon om barna, organisering/arbeidsmåter/opplegg i barnehagen. Barnehagene I løpet av maiFadderne besøker barnehagene med invitasjon til skolebesøk. Skolene I løpet av maiUformelle besøk av barnehagebarna i skolen.Barnehagene Tidlig i juniÅrets 1. klasser besøker skolene og skrives inn.Skolene I løpet av juniFelles førskoletreff for alle kommende skolebarn i Alvdal. Lek og aktiviteter. Plassen og Øwretun bytter på å arrangere dette. Barnehagene Tidlig i augustBrev til 1. klassingene om vel møtt.Skolene Oktober/ november Barnehagene inviterer 1. klasse til sin gamle barnehage. Barnehagene Ansatte i barnehagen får kjennskap til hvordan skolen arbeider og hva som forventes av barna ved skolestart. Skolen informerer om sine læreplaner i 1. klasse. Det bør være en sammenheng mellom skolens planer og barnehagens innhold og fagområder. Skolen og barnehagen samarbeider om felles satsingsområder.

Juli 2015 UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Linea ØS 6 år Mathilde 3 år Nå er det ferietid – GOD SOMMER Minner om planleggingsdag 17. august VELKOMMEN TIL NYTT BARNEHAGEÅR 18. august

Vennskap «Det er så godt når noen stryker meg over håret, klapper meg på kinnet, smiler mot meg. Det er så godt å vite at noen er glad i meg. Det er så godt å ha noen å være glad i.» Anne Lise Gjerdrum