RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra prøving og feiling til
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Åpning av konferansen Tillit til tjenestene? kunnskap og åpenhet i barnevernet og i familievernet Kjell Erik Øie Statssekretær
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
KLASSELEDELSE.
- roller og forventinger
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Individet i fellesskapet
Sosiologi i barnehagen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Aktivitet på Mestringssenteret
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Rolighetsmoen barnehage
Å samtale så barn lytter, og snakker Haldor Øvreeide
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Ulikheter og variasjoner
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Etikk i pedagogisk arbeid
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Lederstil og Motivasjon.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
KLASSELEDELSE.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Deltakende læring.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN

Arbeid med problematferd i skolen har støttet seg til ulike teoretiske perspektiv Atferdsperspektivet Psykodynamisk perspektiv

Humanistisk perspektiv Økologisk perspektiv Erfaringsbasert arbeid Eklektisk bruk av teori

Hvert barn har sin unike historie Hver elev har sitt spesielle behov Hver lærer har sine sterke og svake sider, sine erfaringer og sin pedagogiske plattform

HVA ER PROBLEMATFERD? Atferd kan oppleves som problematisk i forhold til ulike miljøer og i forhold til forskjellige aktørers toleransegrense og verdisyn Oppstår i kontekst, og må forstås i lys av dette.

Skolen er sårbar overfor mange atferdsvarianter Skolen har et oppdrageransvar Skolen har regler Akseptabel atferd er det som er framforhandlet over tid i det aktuelle miljøet

Problematferd i skolen er årsaksbestemte, og i mange tilfeller ubevissste handlinger, som uttrykker en vanske eleven måtte ha i forhold til seg selv, sine nærmeste, det skolefaglige, den enkelte lærer, skolen som system eller det sosiale livet på skolen, og som eleven trenger hjelp for å komme seg ut av.

HVA GJØR DE SOM LYKKES? Kunnskaper Erfaringer Personlige egenskaper

Empati Kognitiv fleksibilitet Å vise svakhet er en styrke Ta en konflikt når nødvendig Signal om å bli tatt på alvor

Akuttfokus: Hvordan takler du det som skjer i øyeblikket? Lar problemet seg løse der og da? Hvilke ”spor” etterlater situasjonen seg? Konsistens og konsekvens; Føringer for relasjonen er lagt.

Læringsfokus: Eleven i fokus (ikke atferden) Situasjonen(e) kan ha læringspotensial Ofte må eleven ha hjelp for å se dette Vi må ha et dobbelt blikk på eleven; ett på hvem han er, og ett på hva han/hun gjør

En relasjon er en personlig interaksjon som to mennesker inngår i når de opptrer i en felles handlingssammenheng. Tiltak er nødvendig, men ikke tilstrekkelig

Barnet/ungdommen kan ha dårlige relasjonserfaringer (men lærer og elev er ”dømt” til å være i relasjon) De to kan ha høyst ulik subjektiv oppfatning av det som skjer i skolen Pedagogen utsetter seg selv for sårbarhet Relasjonen påvirker deltakerne kognitivt, atferdsmessig og affektivt

Hubble, Duncan & Miller (1999) undersøkte hvilke faktorer som virket positivt for ungdommer i terapi: 15 % skyltes det rent metodiske 15 % skyltes troen på hjelperen/tiltaket 40 % skyltes ”utenforliggende” faktorer som individuelle ressurser, nettverk og hendelser i privatlivet 30 % tilskrives relasjonelle faktorer mellom behandler og klient

Relasjoner bruker kommunikasjon som verktøy Den funksjonelle kommunikasjonsformen er dialog

Dialogen kjennetegnes ved stor grad av gjensidighet, åpenhet og symmetri Dialog bidrar til ”produksjon av mening”

Fase 1 Barnet/ungdommen kan ha en rolle å ta vare på ”Vet ikke…”

Fase 1 Pedagogen innehar rollen som representant for voksenverden, ev. skolesystemet Løp ikke fra rollen og ansvaret. Å satse på ”kamerat-imaget” kan bli feil

Fase 1 Tilby støtte selv om situasjonen skulle tilsi brudd Pedagogens paradoksalfunksjon Pedagoger har ansvaret for å bygge tillit til barnet

Fase 2: Relasjonen er begynt å fungere gjensidig Relasjonen tåler brytninger. Lærer kan komme med forsiktig kritikk Kontinuerlig jakt på faktorer som kan virke byggende for barnet/ungdommen

Fase 2: Barnet/ungdommen begynner å vise tillit til den voksne Pedagogens påvirkningskraft øker

Fase 2 Pedagogens aktive rolle i relasjonen tones gradvis ned i takt med at barnet/ungdommen blir mer aktiv At relasjonen er i utvikling betyr ikke at problematferden (ennå) er borte Barnet eller ungdommen kan ha behov for å teste ut kvaliteten på relasjonen

Fase 3 Barnet/ungdommen har nå etablert et perspektiv på problematferden som gjør at hun eller han kan være kritisk og ta imot kritikk. Problematferden er borte. Tiltaket har vært vellykket

Fase 3 Barnet/ungdommen trenger fremdeles hjelp til å fungere i sin nye rolle Refleksjon – mestring - kompetanse

Bygging av reisverk som skal hindre tilbakefall Barnet/ungdommen gir selv signaler om at tiltaket kan avsluttes: Selvinnsikt Oppfølgingssamtaler Nedtrapping