Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen

2 Problemløsing - Løsningsskaping
Problemløsning Løsningsskaping FOKUS PÅ PROBLEMER FOKUS PÅ LØSNINGER Vurdering av problemer Etablering av mål Undersøkelse av tidligere nederlag Undersøkelse av tidligere suksesser. Bevissthet om seneste tilbakeskritt. Bevissthet om seneste fremskritt. Forklaring på problemer. Forklaring på fremgang Fokus på svakhet og feil. Fokus på ressurser og kompetanser. Plassering av skyld og ansvar. Anerkjennelse av bidrag/ bidragsytere

3 Ettervern. Vi jobber blant annet med:
Kontakt med barnevern og evt. andre behandlingstiltak Kontakt med nettverk Økonomi Kosthold Hygiene, rydding, ha det hyggelig rundt seg Sosial kompetanse Kontakt med arbeid og skole Psykiske problemer Skoleproblemer, mobbing, lese og skrive utfordringer Avhengighetsproblematikk

4 Forkontakt Forkontakten gir den enkelte muligheten til å bestemme om han eller hun vil ha kontakt eller ikke. Hvis begge ønsker videre kontakt forandres samspillet til full kontakt. Forkontakt kan også brukes som en måte å få oppmerksomhet på

5 Etterkontakt Etterkontakt bruker vi for å oppløse en aktivitet eller samtale som har foregått. Vi avslutter ved sosiale etterkontakt gester som: ”nå må jeg komme meg videre”, ”dette var hyggelig, vi snakkes” Etterkontakt er viktig for å få en overgang mellom fullkontakt og tilbaketrekking. Hvis en sitter igjen i fullkontakt, er det ofte at personen begynner å tenke negativ om kontakten som har vært.

6 Kontaktsyklusen Etterkontakt Aha opplevelse Full kontakt Oppbyggelse av kontakt Forkontakt

7 Nødvendige holdninger
Du må ha tro på at mennesket er i stand til å løse sine egne ting. Alle reaksjoner er viktige. Likeverdighet, samme verdi som menneske, dvs. et forhold er likeverdig når begge parters ønsker, meninger og behov behandles med samme alvor av fellesskapet og ikke avvises eller bagatelliseres.

8 Skalaspørsmål På en skala fra 1 til 10, der 10 er den yrkesutøveren du ønsker å være og 1 er det motsatte. Hvor befinner du deg på denne skalaen akkurat nå? Hva er det som forteller deg at du er på ---og ikke lavere? Hva mer? Hva har du gjort for å komme til ---? Hva er det andre ser som tilsier at du er på det punktet på skalaen og ikke lavere? Hva mer? Hva er annerledes om du kunne si at du var èn høyere på skalaen? Hva ville du lagt merke til at du gjorde annerledes om du var èn høyere? Hva ville andre lagt merke til at du gjorde annerledes?

9 Unntaksspørsmål ”Handler om å utforske unntak fra problem, dvs. finne fram til situasjoner hvor problemet var mindre eller borte, og hva som var annerledes da.” Gro Johnsrud Langslet 2006, s.51 Hensikten er å øke ungdommens/klientens fokus på hvilke strategier den bruker når det fungerer bedre.

10 Unntaksspørsmål Når skjedde sist noe av det du beskriver (i spørsmål om ønsket framtid)? Når var problemet mindre? Når var sist det var bedre mellom dere? Kan du fortelle meg om den forrige gangen du opplevde noe som du likte på skolen? Hva skjedde forrige helg når du ikke ruset deg? Kan du fortelle meg om en gang du hadde det fint med faren din? Følges opp med mestringsspørsmål

11 Håp for samtalen. Alternativer.
Hva er dine største håp for vårt samarbeid? Hva er dine beste håp for dette møte? Hvordan vil du se at dette møte har vært nyttig? Hva vil fortelle deg at dette har vært nyttig? Hvis dette har vært nyttig, hva er det som vil fortelle deg det? Hva er det du hadde håpet at dette ville føre til? Hva vil du legge merke til som forteller deg at dette har vært nyttig for deg? Hvordan vil du vite at dette ikke har vært bortkastet tid for deg? Hvilken forskjell håper du at dette vil bidra med på et eller annet senere tidspunkt? Hvordan vil (annen person) vite at dette har vært nyttig? (kan bruke alle variantene over med ”andres perspektiv”) Hvis du tenker deg at denne samtalen har vært nyttig. At den har hjulpet deg og problemene dine oppleves som mindre (evt. At den har hjulpet deg og at det går enda bedre). Hva er det første du ville lagt merke til? Hva mer? Andre ting? De jobber tre og tre. En observerer. En intervjuer. En er en av sine egne klienter som ikke er så enkel å få til å snakke. Gå runde. Etterpå er jeg deres klient og de spør meg som vanskelig klient.

12 Relasjonsspørsmål Brukes for å belyse tema fra en annen synsvinkel.
Hva er du mest fornøyd med av hva du gjorde på skolen i dag? Hva tror du læreren din er mest fornøyd med at du gjorde. Hva tror du (navn på medelev) er mest fornøyd med at du gjorde. Hva tror du mamma/pappa ville vært mest fornøyd med å høre av dette?

13 Mestringspørsmål Det høres virkelig vanskelig ut det du beskriver. Hvordan får du det til å gå? Den situasjonen du beskriver høres overveldende ut. Hvordan klarer du det? Hva er det du gjør som hjelper deg igjennom dette? Hvor får du styrke fra til å stå opp om morgenen? Det høres veldig tøft ut! Hvordan klarer du å holde ut Følg opp med: Hvordan fikk du til det? Hva gjorde du for å få det til? Hvilken forskjell var det for deg? Hva betydde det for deg at du fikk til dette? Hva krevde det av deg at du fikk det til? Hva la andre merke til ved deg når du fikk dette til? Hva gjorde du som hjalp deg til å få til dette? Hva mer? Hvilke egenskaper utnyttet du som hjalp deg med å få det til? Hva betyr det for deg at du klarer å utnytte dine egenskaper på denne måten? Hva mer? Hvordan vil du vite at du klarer å utnytte disse ressursene i framtiden? Hva mer?

14 Etablering av mål Faktorer som øker klientens tro på å kunne nå målet og hans/hennes motivasjon for å jobbe mot det: Målet er viktig, dvs noe klienten er villig til å investere krefter i å nå. Målet beskrives i konkrete handlinger, i situasjoner og i interaksjon. Målet beskrives som det første skrittet i prosessen istedenfor den langsiktige drømmen. Målet er lite Arbeidet mot å nå målet krever handling av klienten, som han/hun skal kunne se seg selv gjøre. Klienten opplever at arbeidet mot målet krever en innsats av ham/ henne selv. Målet er formulert med klientens egne ord.

15 LØFT-Samtalen Første samtale: Struktur:
Åpning (fortelle litt om hva dere skal gjøre, kort hva du vet om klientens situasjon…) Problem-fri snakk (møte personen – ikke problemet),Jeg vet ikke noe/mye om deg, kan jeg spørre deg: hvor bor du? Hvordan bruker du tiden din? Hva like du å gjøre? Hva er du flink til? Hvilken skole? Osv Håp for samtalen Detaljert beskrivelse av ønsket framtid Elementer av ønsket framtid allerede på plass Skala Avslutning m/løsningsfokusert oppsummering

16 LØFT-samtalen Oppfølgingssamtaler: Struktur:
Hva er bedre (siden vi møttes sist) Hjelp klient til å gå fra generelle beskrivelser til spesifikke. Detaljer Hva har andre lagt merke til? Hvilken forskjell gjør det? Hvordan gjorde du det Hva annet er bedre? Skala Avslutning m/løsningsfokusert oppsummering

17 Løft-samtalen Nyttige elementer Skalaspørsmål Relasjonspørsmål
Mestringspørsmål Mirakelspørsmål/spørsmål om foretrukket framtid Unntakspørsmål


Laste ned ppt "Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google