Deltakende læring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Hvem skal bestemme?.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Danning – å skape seg selv
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Avdeling for sosionomutdanning
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
HelART i Ulåsen barnehage
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
Dramafaglig prosjektarbeid
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
De yngste barna i barnehagen
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Nord hordaland «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring!
Pedagogisk dokumentasjon
Autoritativ barnehage
Danning og voksenrollen i barnehagen
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Deltakende læring

Rammeplanens utfordringer: Bhg. ..skal gi utfordringer med utgangspunkt i barns interesser, kunnskaper og ferdigheter Bhg. skal gi barna grunnleggende kunnskaper på sentrale og aktuelle områder Barnets interesser, kunnskaper og ferdigheter En engasjert, kunnskaps- rik og ansvarsfull voksen Barns medvirkning

Barns medvirkning FN’s barnekonvensjon Nyere barn- og barndoms-forskning Et nyere syn på barn

Barns medvirkning: EN RETTIGHET EN ETISK HOLDNING ET DEMOKRATISK PROSJEKT EN MULIGHET FOR DEMOKRATISK PRAKSIS

Berit Bae sier: ”En måte å oppfatte barns rett til medvirkning er å si at hvert barn har rett til å erfare at deres stemme blir tatt på alvor og har virkning for fellesskapet” (2006 – upublisert)

Å gjøre barns kompetanse gyldig – og gi en stemme til alle barn

Å medvirke…..? Hva handler det om? Å velge? Å bestemme? Selvbestemmelse Retten til å være seg selv? Å bli lyttet til? Å virke med? Å få sin stemme hørt Å bli regnet med og lyttet til i fellesskapet …. Kulturelle uttrykk?

Når barn blir invitert til å medvirke, hva sier de selv: De liker å ha venner, noen å leke med De liker å bestemme over seg selv De liker ikke aktiviteter som er veldig styrt av voksne De liker ikke når andre barn er slemme mot dem, biter og slår De liker ikke å få kjeft Fra Berit Bae: Å se barn som subjekter (2004)

Barnehagen som læringsmiljø Må oppleves meningsfylt for de som deltar Må ha et innhold Må gi aktørene mulighet til deltakelse Krever deltakelse på ulike måter Jevnaldringene (peers) har stor betydning for hverandres læringsprosesser

Gode læringsprosesser i barnehagen Mening Engasjement, innlevelse, motivasjon, relasjon, kunnskap, innhold Fellesskap Det nett av deltakelse som vi definerer som verd å delta i, og som vi defineres inn i Identitetsdannelse Hvem vi er og hvem vi blir i relasjon til andre og i relasjon til den aktivitet eller handling vi deltar i

Et sosiokulturelt syn på læring: Læring er uatskillelig fra sosiale sammenhenger og sosiale praksiser. Vi er forankret i en historie, en kultur og et fellesskap. Læringen kan ikke skilles fra den situasjon vi lærer i, eller den relasjon vi har til det vi lærer.

Deltakende læringsprosesser Utviklingsarbeid/ etterutdanning for personalet Prosjektarbeid med barn

Samlinger for hele personalet Et etterutdanningsprogram for Re, Hof, Lardal og Andebu kommuner om implementering av rammeplan for barnehagen Samlinger for hele personalet Ledes av Høgskolen i Vestfold Innslag fra barnehagene i kommunene Veildninger i nettverksgrupper Samlinger for pedagogene Innslag fra pedagogene i kommunene

Nettverksarbeid og veiledning Målsetning: Bidrar til refleksjon over ny kunnskap og til framdriften i prosjektarbeidene med barn Deltagelse: Førskolelærere som deltar i etterutdanningen vedr. implementering av rammeplanen. Hver nettverksgruppe kan bestå av inntil tre barnehager, maks 8-9 deltagere i hvert nettverk.

Forpliktelser: Førskolelærerne deltar på 4 nettverksamlinger. I forkant av nettverksamlingen, 2-3 dager, sender hver barnehage ett veiledningsgrunnlag til de andre barnehagene og til faglærerer. Veiledningsgrunnlaget fokuserer på spørsmål knytet til ett av prosjektarbeidene med barn, eller det løfter fram spørsmål som gjelder flere av prosjektarbeidene.

Innhold: Hver barnehage får ca. 50 min. hvor det fokuseres på veiledningsgrunnlaget sendt inn av gjeldende barnehage. Faglærer leder veiledningen og suppleres av de andre barnehagene som har rollen som ”kritiske venner”. En ”kritisk venn” stiller utforskende spørsmål. Hver barnehage velger én ”kritisk venn” til hvert veiledningsgrunnlag. Hver veiledningssamtale avsluttes med at gjeldende barnehage reflekterer over eget veiledningsutbytte og videre framdrift i sitt prosjektarbeid med barn.

En kort samling med alle førskolelærerne Takk for oppmerksomheten! En kort samling med alle førskolelærerne for å avtale veildeningsgrupper og tider!