Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Erfaringer fra HiL 2008 - 2010 20 ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Erfaringer fra HiL 2008 - 2010 20 ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke."— Utskrift av presentasjonen:

1 Erfaringer fra HiL 2008 - 2010 20 ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke

2 Etterutdanning individuell vurdering HiL 2009/2010 Sept 09 Nov 09 Jan 10 Mars 10 Mai 10 S1S3 R1 Utprøving S2 R2R3R5R4 A )

3 Avsluttende oppgave – noen funn Alle mener de har endret praksis, men i varierende grad – Det som jeg vil trekke frem som det viktigste jeg har lært gjennom dette kurset, er rett og slett formålet med underveisvurdering (og kurset), nemlig å vurdere for læring. Min praksis frem til kursstart har ikke hatt dette som formål. – Min praksis har blitt endret på noen områder, mens andre fortsatt ligger etter. På disse områdene har imidlertid kurset ført til en del refleksjon som forhåpentligvis kan settes ut i praksis i løpet av neste skoleår og deretter videreutvikles. Det skrives like mye om læring som vurdering – Jeg mener selv at jeg er blitt en bedre lærer, og vet nå mer om hvordan man kan jobbe for å fremme læringen hos elevene, sammen med dem ikke bare for dem. Vanskelig å skille effekten av de ulike elementene. Alle elementer oppleves som nyttige. – Jeg synes det har vært nyttig å ha innleveringer av oppgaver underveis. Dette har holdt fokus på kurset i hverdagen, og selv om jeg ikke har arbeidet veldig mye med hver av mine oppgaver har det vært en nyttig prosess. Det har også vært nyttig å lese andres oppgaver og kommentarer som er blitt gitt på besvarelsene. Deltakerne er opptatt av at de må fortsette å utvikle seg selv og skolen

4 Alle programmene – noen erfaringer: Hva er viktig? Obligatoriske, individuelle aktiviteter – Lesing – Utprøving – Skriving Erfaringsdeling Mange av lærerne ved skolen må være i helhetlig løp (min 25%) Skoleeier/skoleleder må signalisere forpliktelser/forventninger til helhetlig deltakelse Felles kunnskap = 100% deltakelse på noen kunnskapselementer Skoleleder må være tilstede og engasjert gjennom hele løpet Det kan skje en betydelig utvikling på et halvt år Hyppige krav/påminnelser Tydelig sammenheng gjennom hele løpet = ikke for mange gjesteartister


Laste ned ppt "Erfaringer fra HiL 2008 - 2010 20 ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google