Teorier om lesing LUB 07.10.08.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Advertisements

Leselos Koding/metakognisjon
SPRÅKLIG UTVIKLING. Begrepsutvikling  Begrepsinnhold  Symbol/ord.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
VEILEDET LESING – halvdagskurs fredag 30. mai 2008
Begynneropplæringen.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Kulturhistorisk perspektiv
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Forskjeller på tale og skrift
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Velkommen til klasse- foreldrene
Nøkkelområde 1 Generelle språkferdigheter
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Lesing og lesestrategier
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Oppsummering del 1 LUB
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Språkstimulering i et sosiokulturelt perspektiv Etterutdanning, Sandefjord kommune Marit Skarbø Solem.
Å lære å lese og skrive.
v/ Maria Elisabeth Moskvil Eik, 4.september 2006
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
LESEOPPLÆRING Presentasjon på foreldremøte på TBU
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Leseopplæringsmateriell Dagrun Skjelbred Januar 2005.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
© Tempolex ® To veier inn i leksikonet * De to veiene er gjensidig avhengig av hverandre og utvikler hverandre * Fonologisk.
Lese- og skrivevansker
NY VRI Nina og Ingvild.
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Velkommen til foreldremøte i 2a
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Les og skriv 3.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Teorier om lesing LUB 07.10.08

Lesing, en definisjon L=A X F

(Engen, 2001)

Å lese – hva er det? Kognitive teorier Sosiokulturelle teorier Utviklingsorienterte teorier

Kognitive teorier De kognitive teoriene tar utgangspunkt i at lesing kan beskrives som to delprosesser: Avkoding Omkode symboler til noe lydlig Forståelse Trekke mening ut av det vi leser

Avkoding Ordgjenkjenning To mulige veier inn i leksikonet: Fonologiske strategier Ortografiske strategier (Høien og Lundberg 2000)

Fonembevissthet Fonem-bevissthet Formell bokstavkunnskap Funksjonell bokstavkunnskap Foundation Period Lese-utvikling Redusert aktiv leseinnstilling Forsterket aktiv leseinnstilling Visuell representasjon Fonemisk representasjon

Automatisering En automatisert prosess er overlært og skjer uten vår bevisste refleksjon. En kontrollert prosess krever at vi retter oppmerksomheten mot det som foregår.

Språkleker Daglig dose, 15 min. Eks:

Forståelse Leseren må selv bidra aktivt til å konstruere mening ved hjelp av informasjon i teksten og ved å utnytte sine egne bakgrunnskunnskaper (Kulbrandstad 2003:29) Mentalt leksikon Skjemaer

Utviklingsorienterte perspektiver Lesing – en ferdighet som utvikler seg Chall 1983, Chall mfl 1990): Førlesing/pseudolesing (1/2-6 år) Begynnende lesing og avkoding (6-7 år) Stadfesting og flyt (7-8 år) Lese for å lære noe nytt (9-14 år) Lese med ulike synspunkt (15-17 år) Lesing som konstruksjon og rekonstruksjon (18+)

Lesetrappa (Salen 2003) Trinn 1: Respons og aktiv deltakelse Språklig bevisstgjøring Bokstav/lyd Kartleggingsmateriell

Lesetrappa (Salen 2003) Trinn 2: Multimetodisk utforsking Lære bokstaver (lyder og grafemer) Automatisere lyd/bokstavforbindelsen Mestre syntesen

Lesetrappa (Salen 2003) Trinn 3: Sosial prosess Mestrer syntesen Gjenkjenner flere ord Mer fart og flyt Leser med forståelse

Lesetrappa (Salen 2003) Trinn 4: Lesemestring Fart og flyt Tekster med liten skrift Ortografisk-morfemisk lesing Kritisk fase!

Sosiokulturelle teorier Bygger på et sosiokulturelt syn på læring, der språket sin rolle, samtalen sin rolle, ”jevnalderlæring” og nærmeste utviklingssone (Vygotsky) er viktige begreper og prinsipper. Å lære å lese og skrive handler om mer enn det å ”knekke koden” Mengingsskaping identitetsbygging

Abc-er og leseopplæringsmetoder Sentrale aktiviteter: Analyse av talespråket Syntese av talespråket Analyse av skriftspråket Syntese av skriftspråket Helordslesing

Nedenfra-opp/overfra-ned Phonics (lyd- og bokstavbaserte metoder) Teknikken må læres Trinnvis utvikling Avkoding av enkeltord Whole-language (helordsmetoder) Lesing – som å lære å snakke Lesing er kommunikasjon Meningsfulle tekster Balansert undervisning (Frost 2003: 20)

Syntetiske metoder Lydmetoden Mus-i-mur (?) Fra stavelsesmetode og bokstavmetode til lydmetode Mus-i-mur (?) Vi ser på Safari (Kverndokken og Solstad)

Analytiske metoder Utgangspunkt i en betydningsbærende del av skriftspråket LTG

LTG – Lesning på talets grunn Tur i skogen Vi tente bål, sa Heidi. Vi så en firfisle, sa Lars. Jørgen tråkket nesten i elgebæsj, sa Maria. Jeg fikk gnagsår, sa Olav.

Fem faser, ca 1 uke Samtalefasen Dikteringsfasen Arbeidsfasen (dag 2) Gjenlesingsfasen, repetisjonsfasen Etterarbeidsfasen

Fordeler vs ulemper Tur i skogen Vi tente bål, sa Heidi. Vi så en firfisle, sa Lars. Jørgen tråkket nesten i elgebæsj, sa Maria. Jeg fikk gnagsår, sa Olav.

Lekende læring opplevings-/inntrykksfasen, eller stimulerings-/motiveringsfasen Samtalefasen Dikteringsfasen Arbeidsfasen (dag 2) Gjenlesingsfasen, repetisjonsfasen Etterarbeidsfasen

Abc-er Bokstavrekkefølge Bokstavlæring Arbeid med forståelsesstrategier Bruk av IKT

Lettlestbegrepet De tre L-ene og lettlestbegrepet: Lesverdighet Leselighet Lesbarhet

Tilpassede tekster (adaptasjon) Ulike adaptasjonsformer: Stoffvelgende adaptasjon Formvelgende adaptasjon Stilvelgende adaptasjon Mediumvelgende adaptasjon

Oppgavehefter i den første lese- og skriveopplæringa Vil arbeidet med oppgaven hjelpe barna til å legge merke til språket og slik legge grunnlaget for innsikt i språkets struktur og natur?

Oppgavehefter i den første lese- og skriveopplæringa (forts.) Blir skrift synliggjort i arbeidet med oppgaveheftet, og vil arbeidet med oppgaven hjelpe barna til å skjønne sammenhengen mellom tale og skrift?

Oppgavehefter i den første lese- og skriveopplæringa (forts.) Legger oppgaven opp til flere løsningsalternativer, eller til ”ett rett svar”?

Oppgavehefter i den første lese- og skriveopplæringa (forts.) Stimulerer oppgavene til videre arbeid, til samtale, estetiske aktiviteter, lek?

Oppgavehefter i den første lese- og skriveopplæringa (forts.) Legger oppgavene opp til individuelt eller kollektivt arbeid, til samarbeid eller konkurranse?

Oppgavehefter i den første lese- og skriveopplæringa (forts.) Kan løsingen av oppgaven bli negativt påvirket av at barn har ulik bakgrunn sosialt, geografisk, kulturelt eller språklig? Eks: Finn ord som rimer på ”bøtte”

Oppgavehefter i den første lese- og skriveopplæringa (forts.) Representerer oppgavene passelige utfordringer for barna i den aktuelle aldersgruppa?