Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Hvordan gjennomføre eksamen etter ny eksamensordning?
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Grete Haaland Sund HiAk,
NESOs Formannskole klasse / 2014
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Pedagogisk utviklingsarbeid
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Organisering og arbeidet i kommunene
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Cafédialog – elevmedvirkning
Lokal arbeidstidsavtale
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Skoleledelse og skoleutvikling
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Fagintegreringsdag GLU Camilla Wiig. Agenda – 11.30Informasjon og status Refleksjoner fra praksis Praksisbesøk Eksamen i pel –
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk Berit Bratholm: 20.09.04

DISPOSISJON 1. Hva er en fordypningsoppgave ? 2. Hvordan kan en fordypningsoppgave bli,være ? 3. Arbeidsgangen med fordypningsoppgave i gruppe. 4. Modell av elementene i et forskningsopplegg 5. Hva sier fagplanen ? 6. Formelle rammer: retningslinjer og mappeinstruks 7. Et eksempel på et forsknings- og utviklingsarbeid, bredbåndsprosjektet (bredband.prosjekt.hive.no)

1. Hva er en fordypningsoppgave? MÅL: bidra til faglig fordypning og refleksjon gi innsikt i allmenne prinsipper for forsknings- , forsøks- og utviklingsarbeid

1. Hva er en fordypningsoppgave? INNHOLD: Fordypningsoppgaven skal være studierelevant, dvs. tema, områder som er sentrale i fagplanen Oppgaven skal være deltakerrelevant, dvs. gruppen velger selv tema, problemstillinger ut fra interesse Oppgaven skal være praksisrelevant,dvs den omfatter problemstillinger som har med ped. arbeid med barn og ungdom å gjøre

Arbeidsgangen med fordypningsoppgave i gruppe 1. Forarbeid (klargjøre gruppens regler, valg av tema, disposisjon, kilder, metoder) 2. Planlegging (fordeling av arbeidsoppgaver, tidsfrister++) NB: Obligatorisk veiledning 3. Gjennomføring (gruppenorm, innsamling, bearbeiding, ferdigstillelse) 4. Vurdering. Se retningslinjer

Kriterier for vurdering En relevant og avgrenset problemstilling som blir besvart og drøftet. Innsikt i relevant lærestoff. En reflektert drøfting. Innsikt i aktuell samfunnsdebatt og relevante eksempler fra skolevirkeligheten. Besvarelsen skal gi et helhetlig inntrykk av å være en gruppeoppgave Anvendte kilder skal oppgis underveis og legges ved litteraturlisten. Direkte sitater må begrenses og skal oppgis med nøyaktige sidehenvisninger i teksten. Avskrift uten oppgivelse av kilder tillates ikke. (se mappeinstruks http://www.hive.no/adm/stud/instruks/hovedsideinstruks.html ) . Litteraturliste: Listen ordnes alfabetisk etter forfatters etternavn.

Modell av elementene i et forskningsopplegg (Kalleberg 1994)

Trinnene i forskningsprosessen: 1.Skaffe seg kunnskap 2.Bestemme seg for hva: presisering av problemet) 3.Bestemme seg for hvordan: a. undersøkelsesgruppe b. undersøkelsesopplegg c. metoder for innsamling 4.Gjennomføre 5.Bearbeide 6.Analysere

Fagplan i pedagogikk Målområde 1: Læreren, eleven og opplæringen Målområde 2: Læreren og eleven i organisasjonen Målområde 3: Læreren og eleven i samfunnet http://www-lu.hive.no/team/t03ac/ped04/index.html

Fagplan i pedagogikk-2. studieår 1.ulike didaktiske perspektiv og forståelsesmåter 2.real – idealdimensjon i pedagogisk arbeid            3.læreplaner, elevforutsetninger og praktiske dilemmaer i skolehverdagen  4.elevvurdering, egen vurdering, vurdering av 1.klasse studenter i faget pedagogikk i lærerutdanningen (peer assesment) 5.skolevurdering, lærervurdering, og skoleutvikling 6.Klasseledelse 7.tilpasset opplæring 8.flerkulturalitet 

Fagplan i pedagogikk …praksisrelatert fordypningsoppgave som et felles gruppearbeid der gruppen består av 4-5 studenter. Frist for levering av fordypningsoppgaven avtales i teamet. Vurdering: Foretas av faglærer med karakteren bestått, ikke bestått. Oppgaven må være bestått for at studentene kan fremstille seg til eksamen. I henhold til eksamensforskrifter kan det gis individuelle karakterer på fordypningsoppgaven utarbeidet i gruppe.

Retningslinjer for fordypningsoppgave Se lenke på fagsider i pedagogikk: http://www-lu.hive.no/team/t03ac/ped04/plan04ped.htm Mappeinstruks: http://www.hive.no/adm/stud/instruks/hovedsideinstruks.html