Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertFredrik Gustavsen Endret for 9 år siden
1
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS 25.01.12
2
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Kunnskapsløftet - læreplanene NÅ FØR Kompetansebaserte Innholdsorienterte Hva lærlingen skal kunne Konkret fellesstoff og mestre Lokal valgfrihet mht Beskrivelse av lærestoff Innhold, aktiviteter og arbeidsmåter som utvikler kompetanse Ingen opplæringsbok !!
3
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Nasjonale føringer – Kunnskapsløftet Vi skal arbeide lokalt med Læreplaner som skal konkretiseres og tilpasses lokale forhold og til eleven/lærlingen Vurdering som skal øke læringen og beskrive sluttkompetansen Dokumentering av opplæringens innhold – VfL – oppnådd kompetanse
4
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring
KUNNSKAPSLØFTET Lokalt utviklingsarbeid fra Samarbeid mellom skoler, lærebedrifter og PN Frå praksis til dokumentert kompetanse - DigDok En helhetlig fag- og yrkesopplæring – hfy Utprøving av gjennomgående dokumentasjon av YF Vurdering for læring - VfL Digitalisering – its learning - olkweb - E-loggen
5
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Nasjonal strategi for Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Peker på disse utfordringene: Opplæring i skole Overgangen fra skole til lærebedrift Opplæring i bedrift Arbeidslivets vurdering av kompetansen til dem som har gjennomført hele opplæringsløpet
6
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Prosjekt til fordypning (PTF) Det nye og store yrkesfaget i Kunnskapsløftet Vi ser PTF som den røde tråden i en helhetlig fag og yrkesopplæring Fordi:
7
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Formål med prosjekt til fordypning på Vg1 PTF skal gi elevene mulighet til å prøve ut enkelte eller flere sider av aktuelle lærefag innen relevante utdanningsprogrammer, få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike yrkene innen utdanningsprogrammene og fordype seg i kompetansemål fra læreplanene på Vg3 nivå
8
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Formål med prosjekt til fordypning på Vg2 PTF skal gi elevene mulighet til å få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karateriserer de ulike yrkene innen utdanningsprogrammene, fordype seg i kompetansemålene fra læreplanere på Vg3 nivå…PTF i Vg2 gir elevene faglig utgangspunkt for å inngå lærekontrakt….
9
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Nasjonal læreplan for PTF sier noe om: Formål – omfang – valg av innhold – generelle bestemmelser OG prinsipper for utarbeiding av lokale læreplaner – vurdering - dokumentasjon
10
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Lokal læreplan i faget PTF Utgangspunkt i Vg3 læreplaner – opplæring i bedrift Bedriften utarbeider sin lokale opplæringsplan for sine lærlinger PTF elevene får prøve ut deler av denne lokale læreplanen ute på bedriften Dette legger grunnen for Kvalitet i et helhetlig og sammenhengende 4 årig fagopplæringsløp
11
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Fylkeskommunal løsning Rogalandsmetoden en helhetlig fag- og yrkesopplæring Som ivaretar kravene til og behovene for kvalitetssikring av Læreplanarbeid, vurdering og dokumentasjon
12
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Læreplanarbeid Konkretisering Kvalitetssikring av kompetansemålene for Vg3
13
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Kompetansemålene Vg3 Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne: kode * Kompetansemål fra nasjonal læreplan xx1 * Kompetansemål fra nasjonal plan xx2 osv
14
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring
2) Bedriftens opplæringsplan - lokalt tilpasset Opplæringsområde/ arbeidsoppgave Kompetansemål Vg3 Kode xxx Ferdigheter i bedrift Krav til jobbutførelse
15
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring
3) Lærlingens plan – individuelt tilpasset Opplæringsområde/ arbeidsoppgaver Varighet Periode i læretiden Vurdering
16
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Gjennomgående dokumentasjon Vg1 – PTF i skole og bedrift Vg2 – PTF i skole og bedrift Vg3 – i lærebedriften Fag- og svenneprøve
17
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Vurdering Slutt – kjennetegn på bestått fagprøve Underveis – de 4 prinsippene – kjennetegn for lav, middels og høy måloppnåelse for de lokale læremålene
18
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Dette er vår måte å imøtekomme de sentrale utfordringene i fagopplæringen Sikre et helhetlig opplæringsløp der lærlingen opplever sammenheng mellom det som læres i skolen og det som læres i bedrift Gode overganger mellom skole og lærebedrift Utvikle og organisere felles arenaer og systemer som ivaretar behovet for samarbeid og koordinering mellom aktørene.
19
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Dokumentasjon opplæring, veiledning og vurdering Ulike tekniske løsninger Its learning Olkweb E-logg osv
20
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Rogalandsmetoden kan tilpasses alle fag. Muligheter videre Programfagene Fellesfagene Hva med Studiespesialiserende?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.