Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø 23.10.2017
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen

2 Emner Rammer for eksamen Oppbygging praktisk eksamen Likhet
Gjennomføring Sensorer

3 1 Rammer for eksamen Vg1: ELE ELE1004 tverrfaglig eksamen for privatister Vg2: Alle programfag og tverrfaglig Vg3: Alle med Vg3 i sin struktur 3030/3003/3102/4030/4003/3002/4002

4 Skriftlig sentralgitt eksamen med lokal sensur
Udir lager oppgaver til skriftlig eksamen Retting administreres av fylkeskommunene Koder 3030/3003/3102/3002 for praksiskandidater og lærlinger i 0+4 eller 1+3 Tidligere eksamensoppgaver, eksamensveiledning og vurderingsskjema for flere år: Passord Eksamen Vurderingsveiledning sentralgitt 3102/30303/3003/3002/4002

5 Lokalgitt skriftlig eksamen
Landssamarbeid for oppgaveproduksjon og sensur Benytter samme datasystem som Udir/fylkesmannen Se vigoiks.no Her er eksamensoppgaver og vurderingsveiledninger

6 Retningslinjer muntlig eksamen
Lenke til kvalitetssystemet Muntlig eksamen har en obligatorisk forberedelsedel, som elevene skal få 24 timer før eksamen begynner I forberedelsesdelen får elevene et tema eller ei problemstilling, som skal danne grunnlag for en presentasjon på eksamen

7 2 Oppbygging praktisk eksamen
Forberedelsestid: 2 dager (§ 3-30) (minst én av dagene skal forholdene legges til rette for bruk av skolens lokaler/utstyr) Faglærer kan svare på spørsmål og veilede under forberedelsen (men ikke undervise) Forberedelsesdelen skal ikke inngå i vurderinga (§ 3-30) Ekstern sensor er bare til stede på eksamensdagen Elevens eksamenstid skal ikke overstige 5 timer og eksamen for ett parti skal avvikles i løpet av én dag (§ 3-30) Klasser på rundt 15 elever deles i to eksamenspartier, skolene må vurdere om de går samme dag eller over to dager; ett parti er på max 8 elever. Går de samme dag, må partiene ha hver sin eksaminator og eksterne sensor Sjøl om flere faglærere kan være involvert under eksamen, settes endelig karakter av den ene faglæreren som skolen har utpekt som intern sensor sammen med ekstern sensor (to sensorer)

8 Eksamensdagen kan bestå av disse elementene, men praktisk arbeid må alltid være med
Praktisk arbeid individuelt eller i gruppe Skriftlig del Muntlig del Dialog/vurderingssamtale underveis eller til slutt i det praktiske arbeidet Skolen og faglærer som utarbeider oppgavene, står fritt i organiseringa av eksamensdagen innafor disse retningslinjene så fremt valgte metoder er nødvendige og formålstjenlige Dersom praktisk del organiseres i grupper, så må det ligge til rette for individuell vurdering Eksamen skal avvikles slik at sensorene kan observere elevene i praktisk arbeid i tilstrekkelig tid til å gjøre seg opp en mening om måloppnåelse

9 Krav til oppgavesettet
Ved lokalt gitt eksamen skal ”Eksamineringa gi elevane høve til å syne kompetanse i så stor del av faget som mogleg” (§ 3-30) Oppgavene må gi mulighet til å vurdere elevenes kompetanse og evne til å løse en kompleks problemstilling Oppgavesettet som helhet må omfatte flere kompetansemål fra alle felles programfag og trekke inn grunnleggende ferdigheter der det er naturlig (men hver enkelt elev må ikke prøves i alt) Oppgavene må gi elevene mulighet til å anvende faglig kompetanse i virkelighetsnære situasjoner, problemstillinger og arbeidsoppgaver, og til å vise praktisk mestring Eleven må få anledning til å vise både faglig bredde og fordypning (der det er nødvendig og relevant, kan prøven også omfatte elevens prosjekt til fordypning, men uten at dette fortrenger felles programfag)

10 Forberedelsesdelen kan ha ulik omfang, men eksamensoppgaven deles ut på eksamensdagen og den skal gi ytterlige utfordringer Forberedelsen kan omfatte at kandidaten tilrettelegger et’ halvfabrikata’ som skal avsluttes på eksamensdagen, men slik at det som vurderes er” kompetansen til eleven slik denne kjem fram på eksamen” (§ 3-25) Forberedelsesdelen kan være tverrfaglig, mens kandidatene på eksamensdagen trekker en mer begrensa oppgave Oppgavene må inneholde elementer av ulik vanskegrad slik at alle elevgrupper får vist hva de kan Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsen siden evne til å finne, vurdere og bruke hjelpemidler er en sentral ferdighet Faglærer bestemmer hvilke hjelpemidler som tillates på eksamensdagen; ’alle hjelpemidler tillatt’ inkluderer dog ikke verktøy som gjør det mulig for eleven å kommunisere med andre under f. eks. en skriftlig del ”Dersom det er usemje om kva eleven skal prøvast i, er det ekstern sensor som avgjer” (§ 3-30).

11 3 Likhet Likheten ivaretas gjennom felles læreplanmål Rammeverk: AUT2003 Automatisering DEL2003 Data og elektronikk ELE2004 Elenergi

12

13 4 Gjennomføring praktisk eksamen
Start eksamen klokken om ikke annet er avtalt Eksamen varer inntil 5 timer Kandidatene har krav på tilbakemelding om vurderingen, ikke bare resultatet Kan bare klage på formelle feil

14 5 Sensorer Skriftlig eksamen: Meld fra til egen skole, de melder deg inn i PAS som tilgjengelig sensor ved skriftlig eksamen Muntlig-praktisk og praktisk eksamen: Meld fra til egen skole, de registrere deg inn i iSkole, med skille mellom privatist- og elevoppdrag


Laste ned ppt "Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google