Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAxel Davidsen Endret for 9 år siden
2
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
3
Disposisjon Innledning Problemstilling Fagplan- og undervisningsplan Om arbeidskravet til førsteårsstudentene Rammebetingelser/kriterier for laging av hjemmeside
4
Disposisjon fortsetter Metode- feilkilder Presentasjon av datamaterialet Personlige hjemmesider Personlige hjemmesider IKT i studentenes hverdag IKT i studentenes hverdag Konklusjon Konklusjon
5
Innledning Hovedemne: ” Pedagogisk bruk av informasjonsteknologi ”. Punkter fra fagplanen for 4.året: * IT og læringsteori * IT- baserte læremidler * IT i læreplaner * IT i organisering og samarbeid
6
Innledning fortsetter * IT i problemorientert arbeid * IT og tverrfaglig samarbeid * IT i tilpassa opplæring * IT i den flerkulturelle skolen * IT i livslang læring- fjernundervisning * IT og kjønnsproblematikk Utviklende eller undersøkende
7
Problemstilling Vurdering av hjemmesidene til førsteårsstudentene ved Allmennlærerutdanningen, Hio: I hvilken grad tilfredsstiller nettsidene de formelle kravene? Hvordan forholder studentene seg til publisering av personlige opplysninger om seg selv og sin familie?
8
Fagplan og undervisningsplan 1. Hva har studentene fått av undervisning i emnet ”å lage hjemmeside” og er dette på frivillig basis eller obligatorisk? 2. Hvor mye undervisning har de fått og er dette nok? 3. Hvilke forutsetninger har elevene for å gjennomføre dette arbeidskravet? Har de tidligere motatt IKT- relatert undervisning? Hvis ja, i hvilke emner?
9
Fagplan og undervisningsplan fortsetter Kurs: ”Å lage hjemmeside” 1. Filbehandling (repetisjon) 2. Tekstredigering med Netscape composer 3. Lenker: til URL (absolutt adresse), til annen lokal side (relativ adresse) og innen siden (hoppe til bokmerke) 4. Sett inn bilde 5. Publisering
10
Fagplan og undervisningsplan fortsetter ”Studentene må i løpet av det første studieåret sørge for å utvikle sin egen IKT-kompetanse. Alle studenter får tilbud om et innføringskurs i IKT, der noen av dagene er obligatoriske samt at det er noen arbeidskrav.” ”Det er viktig at studentene sørger for å anvende det de lærer på kurset og selv utvikle kompetansen sin videre. Studentene må kunne ta i mot og sende….
11
Fagplan og undervisningsplan fortsetter …. beskjeder med vedlegg på e- post, hente fram informasjon og beskjeder om Hio og eget studium samt finne fram i offentlige dokumenter, hente fagstoff på Internett og bruke tekstbehandling ved innlevering av oppgaver og rapporter. Arbeid i flere fag vil forutsette bruk av IKT. For eksempel vil studentene stifte bekjentskap med bruk av regneark i matematikk og utstrakt bruk av Internett i pedagogikk”
12
Fagplan og undervisningsplan fortsetter En del studenter har ikke levert hjemmesiden. Hva kan være grunnen? ”Ansvar for egen læring ” ? ”Kurset gir en grunnleggende innføring i IT, i hovedsak rettet mot ferdighetsorientert kunnskap. Det legges vekt på å etablere et grunnlag for gode arbeidsvaner og prinsipiell forståelse samtidig som studentene utfordres til selv å ta valg i forhold…..
13
Fagplan og undervisningsplan fortsetter ….til egen læring. Alle studier ved høgskolen forutsetter egeninnsats fra studentene utenom instruksjon/undervisning. Som kjent oppøves ferdigheter best gjennom øving så det er viktig at studentene selv sørger for å anvende det de har lært.”
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.