Skolen som lærende organisasjon NFFL

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Noen utfordringer for skolene
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
2B: Nåværende empirisk analyse
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Kroppsøvingsdidaktikk
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Tilpasset opplæring i en lærende skole
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Undervisningssektoren 2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Kan ikke alle bare være venner da?
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Horten vidergående skole
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Skolevandring.
Skoleledelse og skoleutvikling
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Delmål: Å utvikle en lærende organisasjon
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Pedagogisk kafé Kuventræ skule.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Velkommen til Apalløkka
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Den gode overgangen A – Forarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Skolen som lærende organisasjon NFFL 23.04.07 En lærende organisasjon er en organisasjon som kontinuerlig forbedrer sin evne til å skape sin egen framtid (Peter Senge). 1.amanuensis Kjell Caspersen

Læring på organisasjonsnivå Må basere seg på at individer i organisasjonen lærer, og At individuelle erfaringer koples på en slik måte at de danner grunnlag for kollektiv endring i organisasjonen 1.amanuensis Kjell Caspersen

Figur : Læring i organisasjoner 1.amanuensis Kjell Caspersen

Hva kjennetegner lærende organisasjoner? Lærende organisasjon kan kun bli en realitet dersom enkeltindivider virkelig vil og kan lære Personlig mestring Mentale modeller Læring i team Delt visjon System- tenking Avdekke de felles bildene av framtida som fremmer ekte innsatsvilje og deltagelse. Omsette individuell visjon til felles visjon Kompleks sammenheng mellom enheter i et system Medlemmene kan lære av og fra hverandre Bringe mentale modeller for hvordan organisasjonen fungerer fram og gjøre dem til gjenstand for felles refleksjon 1.amanuensis Kjell Caspersen

Kriterier for skolen som lærende organisasjon Systemtenkning Kompleks sammenheng mellom enheter i et system Personlig mestring Lærende organisasjon kan kun bli en realitet dersom enkeltindivider virkelig vil og kan lære Mentale modeller Bringe mentale modeller for hvordan skolen fungerer fram og gjøre dem til gjenstand for felles refleksjon Utvikling av delt visjon Avdekke de felles bildene av framtida som fremmer ekte innsatsvilje og deltagelse. Omsette individuell visjon til felles visjon Læring i team Medlemmene kan lære av og fra hverandre 1.amanuensis Kjell Caspersen

Lærer elever mer på lærende skoler? Profesjonalitet Læringstrykk Trykk på gjennomføring Trykk på felles planlegging og vurdering Trykk på refleksjon og fornyelse Organisatorisk tilrettelegging Jobbinflytelse Organisert fellesskap Utviklingsorientering integarasjon 1.amanuensis Kjell Caspersen

1.amanuensis Kjell Caspersen ”Effektive skole” Profesjonelt lederskap Felles visjoner og mål Et læringsfremmende miljø Konsentrasjon omkring undervisning og læring Hensiktsmessig undervisning er effektivt organisert Høye forventninger formidles direkte til elevene 1.amanuensis Kjell Caspersen

1.amanuensis Kjell Caspersen ”Effektive skole” Positiv bekreftelse Løpende evaluering av framskritt Elevenes rettigheter og ansvar Hjem - skole partnerskap En lærende organisasjon 1.amanuensis Kjell Caspersen

En lærende organisasjon Skoler hvor hele personalet fortsetter å lære, og holde seg oppdatert om sine fag og ny kunnskap om effektiv praksis. Det gjennomføres skolebasert personalutvikling Opplæringen er skreddersydd den enkelte skoles behov Opplæringen er en integrert del av et samarbeidende pedagogisk miljø 1.amanuensis Kjell Caspersen

1.amanuensis Kjell Caspersen I en lærende skole er personalets læring like viktig som elevenes Betydningen av desentralisert og deltagende ledelse Betydningen av varierte strategier for å skape endring i skolen 1.amanuensis Kjell Caspersen

Differensieringsprosjektet og lærende organisasjon Skal lærere ta ansvar for å organisere læreprosesser med høy kvalitet, må skolen bli et sted der lærerne kan utvikle sin grunnleggende kompetanse Skole som et integrert miljø der kollegaene har en felles visjon og en kollektiv ansvarsfølelse Det å prøve ut nye ideer må være en norm Kollegiet må være preget av et stimulerende og motiverende samarbeid Kollegaene oppmuntrer hverandre kontinuerlig til å reflektere over egen praksis Kollegaer med felles identitet i forhold til sin praksis – et felles språk for ”den gode skole” 1.amanuensis Kjell Caspersen

1.amanuensis Kjell Caspersen Lærende team LÆRERSAMARBEID Arbeidsmål: I henhold til læreplan UTVIDET LÆRERSAMARBEID Arbeidsmål: Utviklingsmål for elevene LÆRERTEAM Arbeidsmål: Utviklingsmål for elevene. Utviklingsmål for lærerrollen LÆRENDE TEAM Arbeidsmål: Utviklingsmål for elevene. Utviklingsmål for lærerrollen. Utviklingsmål for teamet 1.amanuensis Kjell Caspersen

1.amanuensis Kjell Caspersen LÆRENDE TEAM Evne til løpende å gjøre opp status på teamarbeidet Evne til å korrigere forhold som ikke fungerer godt nok i teamets arbeid, for eksempel møtekultur, aktiviteter i forhold til elevene, samarbeid med andre kolleger på skolen eller ledelsen på skolen 1.amanuensis Kjell Caspersen

1.amanuensis Kjell Caspersen LÆRENDE TEAM 3.  Evne til å tilføre viten og konkrete ferdigheter som er relevante for teamets videre arbeid Evne til å skape en kultur som gir de enkelte medlemmene inspirasjon til å reflektere over og videreutvikle sin egen faglighet, pedagogikk og lærerrolle Evne til løpende å tematisere og reflektere over teamets grunnleggende antagelser og holdninger 1.amanuensis Kjell Caspersen